CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

30 November 2008

Kisah Nek Pidah-Mak Cik Jatt

Memetik kata-kata Ketua Pergerakan Wanita Umno Johor, Dato' Halimah Mohd Sadique baru-baru ini, jangan 'telanjangkan' Wanita memberi erti, ada suatu peperangan besar yang sedang berlaku sekarang, setelah lebih 12 tahun Wanita Umno tidak terlibat dalam 'peperangan' seperti ini.

Orang kuat Rafidah memberitahu, "sejarah paling besar Shahrizat dalam Kementerian Wanita, Keluarga dan Pembangunan Masyarakat ialah kesemua pimpinannya (Menteri, Timbalan Menteri dan Setiausaha Parlimen) tewas sekaligus dalam Pilihan Raya Umum ke 12 (PRU 12), 8 Mac lalu. Sejarah ciptaan Shahrizat ini bukan senang untuk diulangi sesiapa dan jangan pula terkejut jika Shahrizat sekali lagi mencipta sejarah kekalahannya. Kali ini dia akan kalah di tangan Rafidah pula, pemimpin yang membimbing dia, sejak sekian lama. "

Kata penyokong Rafidah, jika gelaran pemangku dijadikan alasan untuk menolak 'Pelan Peralihan Jawatan', ternyata Shahrizat silap. Apakah kalau dia tidak menjadi pemangku, kepimpinannya akan diterima oleh kepimpinan (Wanita) parti-parti komponen yang lain? Jawapannya, belum tentu!Yang bermati-matian mempertahankan Rafidah, secara total menolak Shahrizat.

Manakala yang menyokong Shahrizat, secara totoknya, mahu melihat Rafidah dikalahkah. Bab kata mereka, Rafidah jarang berbincang terlebih dahulu dan sebagainya..Kesannya, hari ini, Wanita Umno terbahagi dua.

Soal gandingan regu juga menjadi isu. Sejauh mana cerita ini betul, tidak ada siapa yang boleh mengesahkannya tetapi hendak menolak kesemuanya, seperti ada kebenarannya pula. Khabarnya, Shahrizat meyakinkan Rafidah supaya jangan menerima 'kehadiran' Azalina.

Apabila beberapa bahagian mula mencalonkan Shahrizat sebagai ketua dan Kamilia sebagai naib, ada beberapa orang Exco Wanita membisikkan kepada Rafidah, supaya meneliti semula Pelan Peralihan Jawatan dan turut mencari 'regu' baru selepas Shahrizat sudah kelihatan beregu dengan Kamilia;

"Jangan! Saya tidak setuju. Saya mahu terus dengan apa yang sudah dijanjikan," Rafidah dipetik sebagai berkata demikian bagi menolak sangkaan mengatakan dia akan dipermainkan Shahrizat.

Tenyata, cakap-cakap beberapa Exco yang menasihatkan Rafidah dahulu itu, seperti betul-betul berlaku dan Rafidah kini bertanding bersendirian, tanpa ada sesiapa beregu dengannya untuk menjadi naib.

Dengan orang seperti Dato' Kamilia Ibrahim yang sudah tamat dua penggal menjadi Senator dan tidak bertanding dalam PRU 12 yang lalu, Shahrizat dikatakan lebih selesa untuk kembali menjadi wakil calon dlm PRU seterusnya. Shahrizat kelihatan seronok menjadi calon yang mewakili Wilayah Persekutuan. Khabarnya hanya Wanita Bahagian Cheras di bawah Dato' Faridah Abu Hassan sahaja tidak bersama-samanya.

Menurut ceritanya, ada tiga nama disenaraikan untuk turut mengutip pencalonan bagi jawatan naib. Pertama Dato' Halimah Mohd Sadique, kedua, Dato' Maznah Mazlan dan ketiga, Azalina. Namun, Halimah tidak berminat kerana mahu memberi peluang penyandang jawatan Timbalan Menteri atau Menteri ke depan. Kata yang bercerita, Halimah tidak mahu dicalonkan kerana dia serius untuk berundur. Itulah sebabnya, jawatannya sebagai Ketua Umno Bahagian Tenggara pun tidak dipertahankannya. Dia lebih berminat jika Maznah dicalonkan tetapi tidak mendapat restu Rafidah, kerana Rafidah mahu berpegang dengan Pelan Peralihan Jawatan yang sudah disusunnya.

Satu sumber lain pula memberitahu, Shahrizat mendapat nasihat dari bekas Setiausaha Politiknya, Dato' Reezal Merican Naina Merican. Reezal dipercayai menasihatkan Shahrizat supaya menentang Rafidah kerana khuatir Rafidah terus menyerang Abdullah jika dia masih kekal menjadi Ketua Pergerakan Wanita Umno.

Kata sumber itu lagi, Reezal tidak puashati dengan Rafidah yang membuat desakan supaya Abdullah berundur awal dan akibat dari itu, Reezal menyakinkan Shahrizat, dengan bantuan Dato' Alwee Che Ahmad sekali, Abdullah lebih seronok jika Rafidah ditentang dan mengharapkan Shahrizat mempunyai kekuatan mengalahkan Rafidah.

Dalam beberapa wawancara dengan media, Rafidah memang tidak yakin kepada kemampuan Shahrizat untuk menghadapi pilihan raya. Malah, kekalahan Shahrizat di Lembah Pantai di tangan calon KeADILan, Nurul Izzah Anwar yang terlalu mentah menyebabkan Rafidah cukup kecewa.

"Kalau kawasan sendiri pun kalah, macam mana nak buat kerja untuk membantu kawasan lain," sumber itu memberitahu kononnya Rafidah sering mengulang-ulangi ayat serupa apabila bercakap soal Shahrizat mahu bertanding menentangnya.

Alasannya itulah menyebabkan Rafidah dikatakan memerlukan tiga bulan selepas pemilihan bagi menyusun kerja, memberi keyakinan kepada rakan-rakan komponen dan beberapa strategi lain bagi memudahkan Shahrizat meneruskan tugasnya.

"Malangnya, dia tidak sabar. Dia terpengaruh dengan desakan orang lain yang tidak tahu secara mendalam Pergerakan Wanita Umno dan dia bersedialah untuk menerima akibatnya," kata sumber itu.

Malahan, sumber itu turut menyebut bahawa Pergerakan Wanita Umno tidak akan sekuat sebelumnya selepas pertandingan kali ini, tanpa mengira siapa yang menang dan siapa yang kalah. Yang menang akan membawa gengnya bersama dan yang kalah akan terus disisihkan kerana mereka dianggap kumpulan yang tidak tahu bersabar dan tidak tahu erti kesetiaan bila berjanji.

Satu lagi khabar, Najib lebih selesa dengan Rafidah tetapi Abdullah dikatakan mahukan Shahrizat. Ketika Abdullah dilihat tidak bersetuju dengan Tan Sri Muhyiddin, tetapi dalam isu Wanita Umno, Abdullah dan Muhyiddin dikatakan senada mahukan Shahrizat. Jika Rafidah menang, Muhyiddin dalam bahaya untuk menang kerusi Timbalan Presiden tetapi jika Shahrizat menang, Muhyiddin bolehlah mengadakan kenduri awal di rumah Shahrizat meraikan kemenangan bersama, walaupun pengundian bagi jawatan Timbalan Presiden belum bermula!

Minyak & Pilihanraya

Kerusi Parlimen Kuala Terengganu telah kosong berikutan kematian Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Razali Ismail. Kerusi yang pernah menggemparkan negara dan memahat sejarah yang unik dimana pertembungan 3 penjuru didalam PRU12 yang lalu. Razali, Maimon & Mohd Sabu mempunyai tarikan masing-masing didalam kempen PRU yang lalu. Nah, paluan gendang PRK akan bergema lagi di Kuala Terengganu. Seperti biasa, SPR akan menyediakan perkakasannya.

Kerajaan juga dilihat akan memainkan isu harga MINYAKdidalam PRK kali ini.Namun nyata rakyat sudah bosan dan cuak dengan permainan Kerajaan yang selalu berdolak dalih didalam isu penurunan harga minyak. Naiknya macam ribut tapi turun macam siput.

Kenyataan Menteri KPDN HEP sentiasa berlawanan dengan PM. Agak nya Shahrir Samad ni memang tak sebulu dengan Dolah Badawi. Jika dilihat dari awal episod duka minyak naik, 4 Jun 2008 DS Abdullah berkata harga minyak akan kekal diparas sedia ada, tiba-tiba keesokan harinya TS Shahrir bertindak menaikkan minyak kononnya untuk mengurangkan beban kerajaan(baca :KERAJAAN). Lalu dinaikkan harga minyak dengan peningkatan melampau sebanyak 78 sen sekaligus rakyat terpaksa beralih tugas menanggung beban kerajaan.

Namun sekitar bulan Oktober lalu, apabila harga minyak pula turun, tak semena-mena rakyat pula terpaksa yang membayar cukai kepada Kerajaan. Cukai yang sedia ada pon merangkak-rangkak rakyat nak bayar. Desas-desus terkini, khabarnya awal Disember ini akan berlaku lagi penurunan harga minyak sebanyak 15 sen. Merasa juga la gamaknya RM1.85. Apakah mungkin Kerajaan ingin membuat kejutan kepada rakyat sempena PRK Kuala Terengganu yang akan datang? Apakah mungkin TS Shahrir Samad akan menukar 'trade mark' daripada 15 ke 20 atau 35 sen? Wallahu a'lam... Kita tunggu saja laa...

UMNO dan BN dalam keadaan terdesak untuk menghadapi PRK Kuala Terengganu pada kali ini. Apa tidaknya, krisis dalaman UMNO semakin menjadi-jadi dan kian jelas dengan rasuah politik semakin berleluasa menjelang Perhimpunan Agung Mac ini, PM yang ada sudah lemah longlai menunggu Pelan Peralihan Kuasa, bakal PM pula dikelilingi pelbagai skandal dan isu. Ditambah pula dengan MB Terengganu yang sentiasa lawan tuan dan samseng.

Maka jalan yang ada untuk meraih kepercayaan rakyat tidak lain tidak bukan hanyalah dengan MENURUNKAN LAGI harga minyak. Mana mungkin mereka boleh bertarung dalam keadaan cedera sekarang ini? Perisai dan senjata entah kemana..

Maka sekiranya minyak masih tak turun lagi sebelum pilihanraya kecil ni, bersedialah untuk melihat rakyat NAIK MINYAK pula. Harga barang yang melambung ditambah pula dalam musim tengkujuh ini amat menyengsarakan rakyat. Ubah sebelum parah...

Langkah kerajaan DS Abdullah bermula sejurus selepas keputusan menurunkan harga minyak pada kali ke-4 dengan para peniaga, pemborong, orang tengah, penyedia perkhidmatan diminta turunkan harga turunkan kadar caj semasa.

Kadar penurunan yang agak banyak dengan jumlah penurunan sebanyak 15 sen, diikuti 10 sen, 15 sen dan 10 sen lagi dilhat cuba mengabui mata rakyat. Mari kita bandingkan dengan teliti kadar kenaikan mendadak atau menyentap dan mengejutkan sebanyak 78 sen dan 80 sen harga seliter minyak.

Semasa mula-mula dinaikkan rakyat tidak ada pilihan selain wajib melalui hari demi hari dengan kos hidup yang meningkat. Biarpun hidup di kampung, namun keperitannya dapat dirasakan begitu sukar sekali. Walaupun begitu kenyataan tak bertanggungjawab YB Aziz yang berkata keputusan kerajaan menaikkan harga minyak merupakan keputusan menang dipihak kerajaan dan menang dipihak rakyat. Ini dilihat seperti rakyat perlu mengikut sahaja. Itulah sistem feudal tanpa boleh memberi pendapat yang berbeza demi menghasilkan keputusan yang lebih baik lagi.

Beberapa peristiwa disebalik kenaikan harga minyak yang sebegitu besar itu kepada rakyat antaranya ialah

1. pengecilan operasi sesebuah syarikat dengan pemberhentian pekerja,

2. pemberhentian pekerja tempatan diganti dengan pekerja Bangla, Indon, China, Vietnam, Myanmar, Filipina dan sebagainya lagi.

3. Pengeluar terpaksa melaksana dan menghadkan tempoh beroperasi bagi menyerap kos-kos yang meningkat serentak kenaikan harga minyak.

4. Harga beras, gula, tepung gandum, ayam, daging lembu dan berbagai lagi barang kawalan meningkat mendadak tanpa ada pemantauan yang cukup tegas sekadar melihat dari kejauhan sahaja.

5. Caj bagi setiap perkhidmatan yang ditawarkan meningkat 20-30 peratus dan ada yang meningkat lebih dari 50 peratus dan lebih lagi.

6. Meningkatnya dengan kadar yang cepat kadar inflasi dalam negara dari 4 peratus kepada 8 peratus. Satu beza angka yang sangat menjejas ekonomi dan melembabkan ekonomi Negara.

7. Rakyat peringkat bawahan dan sederhana sanggup bertukar kepada kenderaan motorsikal dari kereta kerana ingin memotong perbelanjaan bahanapi yang melampau menaik.

8. Kenaikan barangan makanan terutamanya ikan sebagai sumber protein rakyat Malaysia menjejaskan kesihatan, sumber makan yang baik dan berzat untuk keluarga. Malah, ada yang hanya makan telur 2-3 kali dalam seminggu.

9. Kadar permintaan bagi penawaran terhadap perkhidmatan dan ekonomi Negara bergerak dalam kadar yang rendah dan lembab kerana rakyat tidak lagi mampu berbelanja dengan kerap.

10. Bagi sesiapa yang menjadikan teksi sebagai alat pengangkutan alternatif sukar menerima hakikat kadar tambang yang akan dinaikkan dan dinaikkan lagi baru-baru ini.

Adakah TS Shahrir tahu rakyat sekarang berkira-kira menanam ubi dalam jumlah yang banyak bagi menggantikan beras yang mahal. Mahal kerana kerajaan sendiri tidak ada usaha menurunkan harga dan memantau secara serius apa yang dimainkan oleh pengeluar dan orang tengah.

Kerajaan DS Abdullh dan Menterinya TS Shahrir serta UMNO-BN yang hanya diam-diam, lambat dalam mengambil langkah proaktif membendung kenaikan barangan makanan setiap tahun atau setiap kali musim perayaan. Ini menyebabkan para pengeluar memanipulasi harga dan mengeksploitasikan keadaan semasa. Ini belum diambil kira dari segi kenaikan minyak yang pada kira-kira ekonominya kenaikan adalah perlu seiring dengan kenaikan harga minyak sebagai bahanapi pengangkutan.

Tidak cukup Menteri TS Shahrir sahaja malahan DS Abdullah Badawi pun sama merayu dan meminta sahaja diturunkan harga barangan / perkhidmatan. Tapi itulah Shahrir, Pak Lah dan UMNO mencerminkan ketegasan kerajaan dalam mengawal harga terutamanya barangan terkawal boleh diperkotak-katikkan atau dimain-mainkan sahaja.

Satu perkara lain, apa yang Pak Lah fikir apabila kata 4 kali penurunan harga minyak patut harga barangan diturunkan? Moralnya, Kementerian KPDN HEP dibawah TS Shahrir tak buat kerja maksudnya kan?

p/s : Takziah buat DS Razali Ismail. Al-Fatihah

27 November 2008

Beza antara PAS dan UMNO

Beza antara PAS dan UMNO bagaikan langit dan bumi. Dalam artikel ini dipaparkan 10 perbezaan besar antara pemilihan kepimpinan UMNO dan PAS. Pemilihan calon-calon UMNO pun dah dekat. Bak kata TKO, masa untuk bercakar! Mari kita bermuhasabah diri sama-sama.


1. Bak kata Allayarham Ustaz Fadzil, dalam PAS, yang dilihat nak jawatan tak dapat! Dalam UMNO pulak, jawatan dapat pada yang paling kuat melobi dan paling teringin nak jawatan tuh.

2. Dalam PAS masing-masing kalau boleh tak nak pegang jawatan pasal jawatan itu amanah. Cth nama Ir. Nizar tak pernah kedengaran sebelum tiba-tiba dilantik jadi MB Perak. Dalam UMNO pula, baru nak bertanding jawatan dah riuh sekampung! Belum dilantik lagi tuh..

3. Dalam PAS, ilmu agama jadi ukuran pemilihan. Sekalipun golongan profesional dilantik, mereka kena ada asas agama yang kukuh. Dalam UMNO pula, lagi jahil lagi berpotensi. Seorang ahli UMNO yg membuat kenyataan agar waktu disco dipanjangkan dan harga arak dikurangkan dilantik jadi Setiusaha BN. Cantik!!

4. Dalam UMNO, mesti bijak ekonomi. Maaf! Pembetulan! Mesti pandai pijak ekonomi. Waktu ekonomi elok, buat mahligai besar-besar. Nasib rakyat dipijak-pijak. Waktu harga minyak dunia naik, UMNO naikkan mendadak. Bila harga minyak dunia turun, turun sikit-sikit. Alih2 rakyat pula yg bagi subsidi kepada kerajaan. Dalam PAS, kepimpinan tak kalut cari duit. Rasa nak menangis tengok rumah Tok Guru!

5. Dalam PAS, politik nombor 2, agama No.1. Sekalipun Nakhaie UMNO kata dalam PAS politik nombor 1, kita boleh pertikai. Tok Guru Nik Aziz dah kata, kalau UMNO setuju dengan Islam, syariat Islam, hudud, qisas, kita bubar aje PAS ni. Islam no.1, yang lain semua kemudian. Ahli PKR seperti Zulkifli Nordin pun terikut-ikut. Berkawan dengan ustaz, alih-alih kita pun ada ciri-ciri ustaz. Dalam UMNO pulak, agama no terkebelakang. Itupun Islam Hadhari.. kwah kwah kwah

6. Dalam PAS, tak tutup aurat toksah mimpi la nak pegang jawatan, ahli-ahli confirm reject! Dalam Wanita UMNO, yang bertudung akan jadi kuli dan pakat-pakat melantik bos dikalangan yang tidak reti menutup aurat. Pernah dengar Mashitah menasihat UMNO agar tutup aurat. Lanyak PAS selalu ada la..

7. Dalam UMNO, pemimpin kena pandai memfitnah. Kena pandai fitnah meliwat, putar belit ayat, mengugut, mengampu , dan merasuah. Bukan saya yang cakap, Che Det yang cakap rasuah dlm UMNO semakin menjadi-jadi. Dalam PAS, kalau jenis jenis camni akan diboikot.

8. Politik wang. UMNO dan politik wang ni macam tahi dan busuk. Rasa tak sah tahi kalau baunya tak busuk. PAS dan politik wang pula macam minyak wangi dan rasa manis (sweety). Takde kaitan.. Tak taulah kalau ada orang yang minum minyak wangi..

9. Ulama' diutamakan. Kalo profesional seperti doktor dan engineer, mesti d'ulama'kan. Dalam UMNO, keutamaan diberi kepada yang paling banyak hulur-hulur. Bak kata Dr Asri, ada pemimpin UMNO yang mengadu kalah kepada penagih sedangkan pemimpin tersebut taraf doktor di universiti...

10. Kena pandai bergaduh. Kepimpinan UMNO faham bahawa gaduh itu satu seni. Boleh baling-baling meja, buat repot polis, surat layang dan sebagainya. Kepimpinan PAS ni tak reti bergaduh. Orang ajak keluar masjid nak bertumbuk pun taknak!! Takpelah. Kita bangsa aman damai, bukan bangsa hadhari...

26 November 2008

Salahkah tulisan pelbagai bahasa ?

Syabas diucapkan kepada Kerajaan Negeri Pulau Pinang kerana terus komited untuk memperkasakan Bahasa Kebangsaan dan tulisan Jawi di dalam pentadbirannya di samping tidak mengabaikan bahasa-bahasa kaum yang lain.

Tindakan kerajaan pimpinan Lim Guan Eng benar-benar memalukan pimpinan Umno kerana tercatat di dalam sejarah Malaysia bahawa di bawah Umno tulisan Jawi pernah dihapuskan di dalam sistem pendidikan (baca : Khir Johari). Kini, Lim Guan Eng ingin mengembalikan semula tulisan Jawi di semua papan tanda dengan Bahasa Kebangsaan tetap diperkasakan di samping permintaan dari bangsa lain supaya bahasa mereka diangkat bersama.

Jadi, apa masalahnya bagi mereka yang menentang langkah Ketua Menteri P.Pinang tersebut? Apa motif bagi 'penghasut-penghasut' di Pulau Pinang yang mendesak agar orang-orang Melayu bangun menentang Kerajaan P.Pinang? Salahkah jika tulisan Bahasa Kebangsaan diperkasakan di samping tulisan Jawi juga dipamerkan? Adakah buruk sangat tulisan Bahasa Cina dan India ini sehingga tidak boleh langsung dipamerkan pada orang awam? Apakah tulisan Cina dan India ini hanya layak berada di dalam buku-buku sekolah dan perpustakaan di Sekolah Jenis Kebangsaan sahaja? Jua dengan terteranya tulisan Cina atau India di mana-mana, maka orang Melayu jatuh miskin dan papa kedana?

Mengapa tidak dihiraukan sekarang kebanyakan perjanjian, dokumen atau persuratan yang diamalkan oleh institusi kewangan atau bank-bank di negara ini masih menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa utama?

Bagaiman dengan nama singkatan Umno sendiri? Apakah Umno itu sendiri menjadi sedemikian parahnya kerana singkatan perkataan U.M.N.O adalah diambil dari bahasa penjajah bukan singkatan ejaan Melayu iaitu Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu yang mana ia seharusnya PKMB bukan UMNO jika benar gologan ini ingin memperkasakan Bahasa Kebangsaan.

Saya sendiri malahan ramai lagi orang-orang Melayu tidak akan bersetuju sekiranya Bahasa Melayu yang dijadikan sebagai Bahasa Kebangsaan dilenyapkan terus oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang atau mana-mana kerajaan negeri sekali pun.

Apa pun hasrat murni Kerajaan Negeri P.Pinang untuk mendaulatkan tulisan bahasa-bahasa ibunda rakyat di negara ini, semestinya Bahasa Kebangsaan diutamakan dan diperkasakan.

Usahlah diharapkan kepada Umno atau pertubuhan seperti Pewaris atau Perkasa (baca : proksi UMNO) untuk kita melihat negara ini aman tenteram tanpa seorang pun yang boleh mendabik dada menghina atau memperlekehkan kaum-kaum yang lain.

Persepakatan telah dibuat di antara rakyat untuk bersetuju dengan kesemua yang terkandung di dalam Perlembagaan Negara berkaitan hak-hak keistimewaan orang-orang Melayu termasuk agama dan bahasanya di samping memberi keadilan kepada semua bangsa di bumi tercinta ini.

25 November 2008

Gelora di negeri bakal PM

Exco Kerajaan Negeri Pahang, Dato' Mohd Sharkar Shamsudin mengumumkan hasrat kerajaan negeri melantik pesara menjadi penulis blog. Tujuan perlantikan itu, menurut Sharkar untuk menerangkan sesuatu isu kepada rakyat dan menepis fitnah terhadap kerajaan negeri.

Buat permulaan, kata Sharkar yang juga Ketua Umno Bahagian Temerloh, tiga pesara akan dilantik dengan dibekalkan komputer riba dan diberikan elaun dengan menjalankan kerja-kerja di rumah.

Nasib baiklah Sharkar sudah mengumumkan perlantikan itu, jika tidak tentunya ramai yang memikirkan kemungkinan Kerajaan Negeri Pahang mahu melantik pesara-pesara seperti bekas Perdana Menteri (PM), Tun Dr Mahathir Mohamad, bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz dan bekas Ketua Pergerakan Wanita Umno yang masih kekal sebagai Ketua Pergerakan Wanita Umno Bahagian Paya Besar, Dato' Seri Dr Siti Zaharah Sulaiman menjayakan hasrat kerajaan negeri itu.

Langkah perlantikan pesara ini (baca : mungkin terpaksa) dibuat kerana kerajaan negeri nyata gagal berhadapan dengan serangan dari pelbagai pihak, lebih-lebih lagi isu penjualan tanah seperti yang didedahkan bekas Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri, Dato' Tajuddin Sulaiman dan beberapa isu yang membabitkan syarikat balak menyaman kerajaan negeri.

Pahang, negeri di mana datangnya bakal Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak kelihatan kucar kacir politiknya kebelakangan ini. Walaupun Umno/BN masih memerintah, tetapi kekalahan beberapa ketua bahagian dalam pemilihan Umno baru-baru ini menunjukkan, perpecahan semakin ketara.

Sumber dalaman mendakwa, kepimpinan Adnan selaku Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, nyata tidak dapat mengawal kesemua ketua-ketua bahagian, hingga menyebabkan pencalonan dari negeri Pahang untuk jawatan Timbalan Presiden Umno, gagal memperlihatkan 'kehendak' Najib selaku bakal Presiden Umno.

Ketika Adnan mengatakan pencalonan adalah hak bahagian-bahagian, seolah-olahnya beliau tidak ada rasa hormat kepada Najib sebagai bakal Perdana Menteri dan bakal Presiden Umno, seolah-olah ada perkara yang tidak kena di dalam Umno Pahang.

Tidak hairanlah, jika Mohd Sharkar terlintas untuk memulakan perlantikan terhadap pesara-pesara (baca:penyokong Umno sahaja) menjadi penulis blog. Barangkali, Sharkar sudah terasa bahawa rakyat sudah tidak dapat lagi mempercayai kata-kata pemimpin mereka, malahan, hubungan kurang mesra MB Pahang dengan media arus perdana juga dilihat menjadi salah satu puncanya. Secara sinis dan kasar Adnan memberitahu, beliau sudah lama tidak membaca surat khabar dan pentadbiran kerajaan negeri tidak pernah bergantung kepada laporan media.

Satu persoalan timbul sekarang, apakah Sharkar yakin blog yang bakal dijayakan pesara kerajaan ini akan mendapat sambutan? Masih adakah rakyat Pahang yang melayari blog pro kerajaan negeri ini kerana, dalam keadaan dunia tanpa sempadan sekarang, pemikiran rakyat sudah tidak boleh dikongkong lagi. Adalah lebih baik bagi Sharkar bersama-sama rakan-rakannya yang lain dalam kerajaan negeri, memastikan penyelewengan tidak berlaku.

Sejarah membuktikan, Umno Pahang sentiasa bergelora. Walaupun ia kurang terdedah tetapi kekalahan calon BN dan MCA di Pahang dalam PRU 12 yang lalu, dikaitkan dengan kebencian orang-orang Melayu terhadap sikap Najib dan Adnan. Tidak hairanlah kalau Najib sendiri hampir tewas di Parlimen Pekan beberapa tahun yang lalu, kerana rakyat mahu menegurnya.

Dari catatan sejarah Umno, Pahang adalah antara negeri yang paling ramai melahirkan tokoh-tokoh besar Umno. Selain Allahyarham Tun Razak Hussein, nama-nama seperti Tun Ghazali Shafie, Hamzah Abu Samah, Tun Mohd Khalil Yaakob, Sabbaruddin Chik, Abdul Rahman Talib, Abdul Rahim Bakar dan Adam Abdul Kadir.

Namun, kehadiran nama-nama besar ini tidak pernah menghalang bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato' Fauzi Abdul Rahman bertindak meninggalkan Umno dan menyertai Parti KeADILan Rakyat. (Baca:meninggalkan Umno ketika Najib sudah di ambang kekuasaan)

Semua ini ada implikasinya. Apakah Adnan tidak diterima atau Najib sendiri ditolak di Pahang, mungkin akan diketahui sebaik sahaja pesara kerajaan negeri memulakan tugasnya menerangkan sesuatu isu yang tidak diketahui.

Malangnya, Sharkar mungkin tidak terfikir, kebanyakkan pesara kerajaan akan memilih untuk menyokong pembangkang. Selama ini, ketika mereka berkhidmat, pelbagai sekatan dan tekanan yang tidak membenarkan mereka bebas,tetapi sebaik sahaja bersara, biasanya mereka lebih berani dan terbuka.

Jangan pula Sharkar tersalah pilih nanti. Kalau pesara yang diharapkan menulis hal-hal yang baik mengenai kerajaan negeri, tidak melakukannya seperti kehendak kerajaan negeri, malanglah kerajaan negeri. Maka, Sharkar mungkin terpaksa melantik pemantau pula bagi memantau kesetiaan pesara yang mereka lantik menjadi penulis dan diberikan elaun bulanan.

Kian jelas RTM anti-kerajaan Perak

Agak pelik rakyat melihat sikap RTM Perak menuduh Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin tiada integeriti kerana melantik Exco Jamaluddin Mohd Radzi yang dikatakan "rasuah" oleh kerajaan Umno-BN sebagai Pengurus Pasukan Bola Sepak Perak kelmarin. Menurut siaran warta berita RTM Perak jam 5.00 petang semalam,menimbulkan isu jika Jamaluddin dituduh rasuah mengapa Mesyuarat Jawatankuasa Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) melantiknya sebagai Pengurus Pasukan tersebut.

Ini sebenarnya jelas yang tiada integeriti adalah pihak RTM Perak itu sendiri kerana adalah fakta yang melantik Jamaluddin itu bukan Menteri Besar Perak tetapi Mesyuarat Jawatankuasa PAFA.

Pihak RTM Perak juga seperti sudah buta mata dan sengaja buat-buat tidak tahu apa yang sedang berlaku kepada pucuk pimpinan parti politik Umno-BN ( rujuk kes Altantunya dengan Dato' Seri Najib Razak) mengapa boleh pula hendak dilantik menjadi Perdana Menteri Malaysia akan datang selagi isu itu tidak selesai dan dijelas serta menggunakan kuasa perundangan untuk menyaman pihak yang mengeluarkan berita tersebut jika benar TPM itu bersih daripada isu Altantuya.Adakah kes Najib akan hilang terus tanpa dikesan?

Rakyat Perak percaya Menteri Besar Perak adalah pemimpin yang ada integeriti namun malangnya pihak RTM Perak itu yang benar-benar perlu belajar membezakan kebenaran yang sebenarnya.

Dalam mesyuarat PAFA kelmarin, Ir Nizar telah dilantik sebagai Presiden dan Setiausaha Akhbarnya, Anuar Hashim dilantik Setiausaha PAFA manakala Exco Jamaluddin Mohd Radzi sebagai Pengurus Pasukan tersebut

24 November 2008

Isu Ladang Babi: RTM,TV3 berniat jahat terhadap Kedah

KUALA LUMPUR, 22 Nov (Hrkh) - Media pro Umno-Barisan Nasional (BN) sekali lagi cuba menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat yang didukungi oleh PAS,KeADILan dan DAP.

Jika sebelum ini, media cetak memainkan peranan dengan menjadi agen penyebar dakyah dan permainan licik politik BN,kini media elektronik menjadi senjata apabila RTM dan TV3 cuba memutarbelitkan fakta untuk menjatuhkan nama baik Kerajaan Negeri Kedah.

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kedah, Mohd Helmi Mohd Khalid dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily hari ini mendedahkan bagaimana kerajaan Kedah dijadikan mangsa dengan corak pemberitaan yang memesongkan dan berniat jahat.

Menurutnya, siaran berita RTM di TV1 sekitar jam 1.00 petang 19 November 2008 dan siaran Buletin Utama TV3 jam 8.00 malam 19 November 2008 mendedahkan tembelang sebenar kedua-dua stesen televisyen tersebut apabila menyiarkan berita yang jauh terpesong dan berniat jahat.

"Kedua-dua siaran tv ini melaporkan bahawa Kerajaan Negeri Kedah bakal membuka sebuah ladang ternakan babi di Kedah.

"Saya ingin tegaskan bahawa kedua-dua berita tersebut adalah satu pembohongan dan telah memutarbelitkan fakta seperti yang tercatat dalam buku Jawapan Bertulis Mesyuarat Keempat Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri Kedua Belas (Mesyuarat Bajet 2009),"jelasnya.

Tambahnya,siaran berita tersebut hanyalah berbentuk jahat untuk menjatuhkan nama baik Kerajaan Negeri Kedah dan menghasut rakyat untuk bencikan Kerajaan dan berbentuk provokasi.

"Sebagai makluman pembukaan ladang itu hanya akan berlaku jika terdapat aduan kacau ganggu di ladang-ladang yang sedia ada.

"Selebihnya, keputusan tersebut telah dibuat oleh Kerajaan terdahulu melalui surat UPEN (K) 707 SK.4 ( ) bertarikh 4 Disember 2007 bertajuk: Keputusan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah (MMK) Mengenai Ladangan Masa Depan Industri Ternakan Khinzir di Negeri Kedah Darul Aman,"katanya lagi.

Helmi juga mendedahkan, sekalipun telah dijelaskan dalam sesi penggulungan Sidang Bajet pada 20 November dan sidang akhbar pada hari yang sama oleh Menteri Besar, Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, bahawa ini adalah keputusan Kerajaan terdahulu (Barisan Nasional) bagaimanapun TV3 khususnya masih menggunakan perkataan 'hasrat Kerajaan PAS Kedah membuka ladang babi'.

"Bagi saya ia jelas satu pembohongan fakta yang amat jelas oleh stesen televisyen swasta berkenaan dalam siarannya pada 20 dan 21 November melalui slot Buletin Utama.

"Saya juga ingin menjelaskan bahawa dalam sidang akhbar, Menteri Besar juga telah memberitahu bahawa beliau dan Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menghormati keputusan Kerajaan terdahulu (BN) bertarikh 4 Disember 2007 itu dan setelah mendapat nasihat daripada pihak Vertarina negeri, pihaknya belum lagi memutuskan tempat atau bila ladang berpusat itu akan dibina,"jelasnya lagi.

Beliau juga menambah, bahawa Ustaz Azizan juga menyatakan pembinaan ladang ternakan itu adalah untuk kebaikan semua pihak untuk mengelakkan sebarang kemungkinan masalah seperti pencemaran, bau busuk dan seumpamanya.

Menurut Ustaz Azizan,kata Helmi, bukan hanya ladang babi, jika terdapat ladang ayam, lembu, kambing, kerbau sekalipun telah menimbulkan keresahan rakyat, maka ladang tersebut akan dipindahkan.

Oleh itu katanya, dari penjelasan itu, amat jelas bahawa Kerajaan Negeri memikirkan satu tempat dan kaedah terbaik untuk mengatasi permasalahan yang mungkin atau telah wujud berpunca dari ladang ternakan tersebut.

"Adalah di luar dari jangkauan pemikiran saya jika pemberita TV3 Kedah lebih suka melihat ladang babi dibina berdekatan kawasan perumahan jika dibandingkan dengan usaha Kerajaan Negeri untuk memindah dan memusatkan ladang dan sembelihan di satu kawasan yang jauh dari kawasan penempatan penduduk.

"Saya juga menjangkakan, jika ladang baru itu nanti terbina sekalipun jauh dari kawasan penempatan, sekali lagi akan ada pihak memainkan isu bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat telah membina ladang ternakan babi yang luas, jika andaian saya ini benar-benar berlaku, sahlah bahawa berita berkenaan bukannya membela hak dan kepentingan rakyat tetapi ia lebih membela hak binatang ternakan tersebut kerana telah dipinggirkan dan ditempatkan di kawasan yang terpencil,"tegasnya .

Pimpinan Pakatan Rakyat kecam media pro Umno-BN

Sementara itu, baru-baru ini pemimpin Pakatan Rakyat, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Dato' Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang sepakat mengecam konspirasi media pro Umno-BN yang sedang bertungkus lumus untuk menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat dengan menabur fitnah, adu-domba dan memainkan isu-isu sensitif bagi mengelirukan rakyat.

Selain untuk mencetuskan kemarahan rakyat, tindakan media pro Umno-BN itu juga bertujuan untuk menjatuhkan reputasi lima kerajaan Pakatan Rakyat yang dipimpin.

Perkara ini didedahkan oleh ketiga-tiga mereka pada 'Majlis Makan Malam dan Bengkel Mini Pakatan Rakyat' yang diadakan di Hotel De Palma, Ampang dekat sini baru-baru ini.

Presiden PAS dalam penegasannya bimbang peranan yang dimainkan oleh media arus perdana boleh mengancam kestabilan dan kemuafakatan parti-parti dalam Pakatan Rakyat sekiranya perkara ini tidak dapat dibendung dengan segera.

Kata beliau, peri pentingnya media telah dibuktikan oleh MCA dengan mengambil alih dua buah akhbar utama berbahasa Cina, Nyangyang Siang Pau dan Sin Chew Daily selepas pilihan raya kecil Lunas bagi menyekat sokongan orang-orang Cina terhadap pembangkang.

Sementara itu, Ketua Umum KeADILan menyifatkan media arus perdana bertindak 'kasar' dengan melaporkan isu-isu sensitif yang boleh mencetuskan perbalahan kaum dan agama seperti yang berlaku ke atas exco kerajaan Pakatan Rakyat Selangor, Teresa Kok dan Ronnie Liu serta editor Malaysia-today, Raja Petra Kamaruddin.

"Media sekarang ini mainkan isu perkauman. Bangkitkan isu agama. Seolah-olah terdapat pergeseran dikalangan pemimpin Pakatan Rakyat dan ini amat merbahaya," tegas Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Justeru itu, ketiga-tiga pemimpin mengingatkan rakyat agar tidak terpedaya dengan laporan-laporan berniat 'jahat' yang disiarkan oleh media cetak dan elektronik yang dikuasai Umno-BN. - mks. _

source : www.harakahdaily.net

Kenyataan Akhbar Ketua Wanita UMNO


Memandangkan bahawa Naib Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat telah membuat kenyataan akhbar untuk bertanding jawatan Ketua Wanita UMNO, maka saya dengan ini:


1) Akan mempertahankan jawatan ketua yang saya sandang sekarang, dan insya-Allah akan bertanding untuk jawatan tersebut untuk tempoh 2009-2011.


2) Saya menghargai dan menghormati pencalonan yang telah saya terima daripada 117 bahagian itu.

3) Saya memulangkan kepada para perwakilan yang mewakili akar umbi untuk menentukan pemimpin yang mereka mahu untuk tempoh 2009-2011 itu.

Saya kecewa kerana pelan peralihan telah dipertikaikan dan ditolak, lebih tiga bulan selepas saya mengumumkannya pada 4 Ogos 2008.

Semenjak tarikh itu, tiada sesiapa dalam Exco atau di luar yang telah mempertikaikannya.

Bahkan Datuk Seri Shahrizat sendiri, sama ada antara empat mata, dalam Exco dan dalam sidang media telah berkali-kali menegaskan:

a) Beliau tidak akan bertanding jawatan Ketua walaupun dicalonkan.

b) Beliau patuh kepada pelan peralihan.

c) Beliau patuh kepada nasihat pemimpin-pemimpin besar parti.

d) Bahkan beliau telah menyatakan bahawa “kata akan dikotakan” dan my word is my honour. (Semuanya telah disiar dalam media).

Saya tidak ada sebab untuk menyangka bahawa akan berlaku pelbagai pergolakan selepas proses pencalonan selesai.

Jika dalam mana-mana perbincangan ada mana-mana pihak yang tidak setuju dengan pelan peralihan maka sebagai pemimpin yang bertanggungjawab, wajar dibangkitkan dan dibantah.

Jika mereka berbuat demikian sebelum proses pencalonan, maka pasti Exco akan membatalkan sahaja pelan itu.

Dan saya tidak ragu-ragu akan membiarkan bahagian-bahagian mencalonkan sesiapa juga yang mereka mahukan untuk jawatan Ketua dan Naib Ketua.

Tetapi, ‘bantahan’ ditimbulkan selepas mereka telah mendapat cukup pencalonan untuk bertanding, maka baru membantah dengan berbagai alasan yang sebenarnya tidak berasas.

Ada pula pihak-pihak yang mahukan pelan peralihan dipercepatkan dari Jun ke Mac 2009. Ini tidak logik.

Jika dibuat pada bulan Mac, ia bererti:

a) Tidak ada lagi pelan peralihan yang pada asasnya melibatkan satu jangka masa antara Perhimpunan Agung dengan tarikh penyerahan jawatan.

Semua mengetahui bahawa pada asalnya, jangka masa itu ialah antara Januari hingga Jun 2009 kerana Perhimpunan Agung itu dijadualkan pada Disember 2008. Ia telah dianjak kepada Mac tetapi pelan peralihan tidak terjejas.

b) Jika dipercepat kepada Mac, ia juga bererti bahawa saya dipaksa menyerahkan jawatan ketua secara bulat-bulat dengan Shahrizat menang tanpa bertanding.

Ini menidakkan hak dan kemahuan 117 bahagian yang telah mencalonkan saya untuk memegang jawatan hingga Jun 2009.

Sekarang kerana pelan peralihan telah diingkari dan jawatan Ketua akan ditandingi, maka saya akan mempertahankan jawatan yang saya sandang sekarang ini.

Saya ingin menyarankan supaya pertandingan semua jawatan dalam Pergerakan Wanita UMNO hendaklah dijalankan dengan tertib, beradab, ikhlas dan jangan sekali-kali menjejaskan sesiapa atau menjejaskan parti.

Jangan sekali-kali mengada-adakan atau menabur fitnah dan berbohong atau membawa pecah belah. Allah S.W.T menentukan segala-galanya. Tidak ada yang lebih besar daripada kuasa Allah S.W.T.

Terima kasih.


Tan Sri Rafidah Aziz,
Ahli Parlimen Kuala Kangsar.
21 November 2008.

23 November 2008

15 fakta pengkhianatan UMNO berkenaan Johor

Ayah saya pernah beritahu, Singapura lebih maju dari Malaysia bukan kerana rakyatnya lebih bijak. Mari lihat 15 fakta yang jelas menunjukkan pengkhianatan UMNO.

1. Politik Malaysia di bawah UMNO huru-hara dengan skandal fitnah liwat dan fitnah politik. Politik Singapura stabil. Sekalipun media Malaysia sentiasa menggambarkan Singapura dengan pemerintahan diktator, hakikatnya ialah rakyat Singapura selesa dengan ekonomi yang cemerlang dan kepimpinan negara yang bersih dari rasuah.

2. Kepimpinan S’pore bersih dari rasuah. Rasuah dipandang serius di Singapura. Seorang menteri Singapura pernah dikecam teruk kerana mendapat sedikit diskaun sewaktu pembelian sebuah apartment. Ini berbeza dengan politik Malaysia di mana imej BPR cukup rendah dan dilihat di bawah kerajaan.

3. Singapura tidak boros. Kepimpinan Singapura tidak menghabiskan harta negara untuk projek-projek yang sekadar menguntungkan kroni.

4. Gaki kakitangan kerajaan tinggi. Gaji PM Singapura tertinggi di dunia. Di Malaysia, kakitangan kerajaan hidup susah. Bak kata pepatah, kais pagi makan pagi.

5. Perancangan yang teliti untuk jangka masa panjang. LIhat saja bagaimana Pulau Batu Putih berjaya dirampas dari Malaysia dengan perancangan yang teliti.

6. Rakyat Spore bersemangat mencari wang. Rakyat Malaysia khususnya Melayu banyak yang mempunyai sikap usaha malas mencari wang dan otak malas merancangnya kewangan.
Justeru, ekonomi orang Islam mundur. Pendapatan berkapita orang Melayu rendah berbanding kaum lain. Orang Melayu juga asyik berpolitik tetapi ramai yang enggan berniaga dan tidak sistematik dalam mengurus kewangan. Perancangan itu penting.

7. Sistem pendidikan dipolitikkan. Pensyarah dan guru-guru diperkuda oleh BN. Penukaran ke bahasa Inggeris untuk Sains dan Matematik menjadikan budak-budak Melayu semakin mundur dalam subjek-subjek ini. Justeru, penyokong taksub dan pengampu seperi mereka membuatkan kepimpinan negara berasa tindakan itu betul.

8. Islam Hadhari. Singapura maju tanpa Islam hadhari. Di bawah Islam yang sejati, kita yakin kita akan lebih maju tetapi jelas, di bawah Islam hadhari, orang Islam semakin ketinggalan..

9. Perjanjian air yang berat sebelah antara Malaysia & Singapura membebankan Malaysia. Malaysia melalui Johor menjual air dengan harga 3sen untuk 1000 gelen kepada Singapura dan perjanjian sah sehingga 2050. Singapura kemudiannya menjual air ini kepada syarikat perkapalan yang berlabuh dengan harga US20 dolar untuk 1000 gelen.

10. Malaysia seterusnya hilang kedaulatan apabila tidak berani membuat jambatan bengkok dalam kawasan Malaysia kerana takut reaksi balas Singapura. Baca komen Tun.

11. Malaysia membenarkan kereta-kereta Singapura masuk keluar dengan cukup mudah. Pemandu Singapura terkenal sebagai pemandu yang laju dan merbahaya sewaktu memandu di Malaysia. Di Singapura, undang-undang mereka ketat di mana kereta Malaysia tidak boleh keluar Singapura sehingga semua saman dijelaskan. Ini berbeza dengan Malaysia di mana pemandu Singapura bebas keluar masuk.

12. Kehilangan pulau Batu Puteh. Modus operandi cukup mudah. Dapatkan dokumen dari malaysia bahawa Malaysia tidak menuntut kawasan tersebut. Kemudian laburkan beberapa juta untuk infrastruktur. Akhirnya, bawa kes ke mahkamah antarabangsa. Kebijaksanaan pemimpin seperi Lee Kuan Yew yang dahulunya peguam memang terserlah berbanding pemimpin Malaysia yang setakat belajar kesusasteraan Melayu.

13. Kerja penambakan yang sentiasa membesarkan Singapura.

14. Usaha Singapura menjadikan nagara tersebut negara kasino membawa kesan kepada Malaysia. Kaki judi dari malaysia akan mengalirkan matawang malaysia ke Singapura yang merugikan ekonomi Malaysia.

15. Singapura sentiasa memilih kepimpinannya bijak di mana majoriti kepimpinan mempunyai ijazah sarjana dari Harvard dan Oxford. Ini berbeza dgn malaysia di mana kepimpinan negara tidak terpelajar.

Berdasarkan modus operandi yang sama ke atas kes Batu Puteh, Wilayah Pembangunan Iskandar akhirnya berkemungkinan besar boleh menjadi kepunyaan Singapura. Perjuangan Melayu selama 608 tahun dikhianati UMNO! Baca fakta : Singapura diserahkan kepada Lee Kuan Yew oleh UMNO!

21 November 2008

How is crude oil measured?

Source from : www.opec.org . Crude oil is measured in barrels. When crude oil first came into large-scale commercial use in the United States in the 19th century, it was stored in wooden barrels. One barrel equals 42 US gallons, or 159 litres. In some cases crude oil is also measured in tons. The number of barrels contained in each ton vary depending on the type and specific gravity of each crude, however the average number considered would be around 7.33 barrels per each ton.

so, formula kita nak calculate harga minyak hari-hari adalah,

(harga minyak harian --> refer www.opec.org) x (US Dollar --> refer bank terdekat) / (159 liter)

cth calculation hari ini(21/11/08);

(44.06)x(USD 3.341) / 159 = RM

20 November 2008

EPF 8% means paying more income-tax for high income group!

Assume monthly basic salary is RM4000.

- If your monthly EPF contribution is 11% ( RM440 ), taxable income = RM3560, income tax payable = RM77.

- If your monthly EPF contribution is 8% ( RM320 ), taxable income = RM3680, income tax payable = RM109.

Conclusion : If you choose to contribute 8%, you will end up paying more income tax to the government, which will make the government richer. Finance Minister Najib said this measure is meant to boost up the slow-down market, but from this example wee see that the money does not go into the market. Instead the money goes direct into the Government's pocket through the greater amount of income tax that we will have to pay. Obviously this measure does not help the market at all. Do we still want this kind of government that doesn't have the best interest of the people in mind?