CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

14 Disember 2008

Kisah Sri Perdana & Sri Satria

Di sebalik kisah penyengggaraan rumah rasmi PM dan TPM, kini kerajaan Malaysia dikecam setelah kerajaan mengaku telah membelanjakan AS$1.68 juta (RM2.5 juta) setiap tahun untuk membiayai kediaman tersebut di ibu kota Putrajaya.

Menjawab soalan ahli parlimen pembangkang dalam sesi Dewan Rakyat semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata RM6.01 juta ($2.5 juta) telah dibayar setiap tahun kepada syarikat pemaju yang dikaitkan dengan kerajaan, Putrajaya Holdings, bagi tujuan menyewa dan menyenggara kediaman itu.Kerajaan Malaysia juga menanggung kos RM3.4 juta setahun bagi menyenggara kediaman timbalan perdana menteri.

Dinamakan sebagai kompleks Seri Perdana, kediaman mewah perdana menteri itu dibina oleh mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menjadi penyewa pertamanya pada 1999.

Bangunan-bangunannya bertebaran dalam kawasan seluas 16 hektar di tengah-tengah Putrajaya. Ia merangkumi tiga blok bangunan, termasuk sebuah kawasan rehat, kemudahan jamuan dan tempat tinggal.

Kini Datuk Seri Abdullah tinggal di kompleks itu bersama isteri, anak perempuan dan menantunya serta anak mereka.

'Adalah satu pembaziran untuk membelanjakan banyak wang untuk menyewa rumah bagi perdana menteri sedang negara menghadapi tempoh sukar seperti sekarang,' ulas Dr Hatta Md Ramli.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, pula menyoal tentang pembayaran sewa itu kepada Putrajaya Holdings, anak syarikat Petronas, iaitu syarikat milik syarikat Kementerian Kewangan, Khazanah.

'Ia (pembayaran sewa) juga menimbulkan soalan mengenai siapakah pengarah-pengarah syarikat itu dan siapa yang mendapat semua keuntungan yang diraih oleh syarikat itu,' ujarnya.

RM6.89 juta. Sama ada percaya atau tidak itulah jumlah yang kerajaan Pusat bayar kepada Putrajaya Holdings bagi menyewa Seri Perdana dan Seri Satria iaitu kediaman rasmi PM dan TPM Malaysia.

Rumah rasmi PM, Seri Perdana disewa pada kadar RM4.15 juta setahun ataupun RM345,833.33 sebulan atau RM11,527.77 sehari, manakala rumah rasmi TPM,Seri Satria pula RM2.74 juta setahun ataupun RM228 333.33 sebulan atau RM7,611.11 sehari

Manakala kos penyelenggaraan Seri Perdana sahaja adalah RM1.89 juta setahun bersamaan RM158 051.40 sebulan atau RM5 268.38 sehari. Dan Seri Satria RM1.13 juta setahun bersamaan RM94, 156 sebulan atau RM 3 138.53 sehari.

Angka berkenaan dimaklumkan dalam Dewan Rakyat semalam.

Inilah bangunan yang Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor dulu bercadang untuk dilelongkan jika pembangkang berkuasa. Penulis sendiri tidak terbayang begitu banyaknya wang yang dibelanjakan untuk menampung PM dan TPM kita sekeluarga.

Sewa sehari Seri Perdana bersamaan RM11,527.77 sehari, sedangkan gaji pokok permulaan seorang guru dengan diploma hanyalah RM1,405.71. Dengan RM1,405.71 inilah guru tadi menampung keluarga dan kehidupan hariannya sedangkan kita membayar RM11, 527.77 sehari buat PM kita. Malah menurut jadual tangga gaji baru seorang Ketua Polis Negara pun sekitar gaji pokok permulaan RM9 615.98 (menurut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 tahun 2007) sebulan, nyata dibayar lebih murah dari kita 'menyewakan' Sri perdana untuk Perdana Menteri kita.

Dalam pada itu rakyat diseru berjimat cermat dengan ramalan tahun depan mungkin keadaan ekonomi semakin gawat, syarikat-syarikat gergasi dunia sudah mula memberhentikan para pekerjanya dan kita dalam susah-susah itu pun perlu 'menyewakan' hampir RM10 juta setahun bagi menempatkan tak sampai 10 orang di dua 'istana' hanya semata-mata mereka adalah PM dan TPM kita.Fikir-fikirkan.

Artikel asal di www.tranungkite.net dan www.kedahlanie.blogspot.com