CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

31 Disember 2008

The biggest church in Malaysia under construction ?

Pada petang semalam, saya sedang memandu kereta dari Puchong menuju ke Bukit Jalil. Saya teruja dengan satu papan tanda di tapak pembinaan berhampiran dengan Taman Awam Bukit Jalil yang berbunyi "adanya Harapan".."There is hope".

Saya menjangkakan ini merupakan papan itu sebagai satu iklan pembinaan bangunan pejabat baru PKR kerana penggunaan slogan "harapan" sinonim dengan PKR dan Anwar Ibrahim selalu menyebut slogan itu secara berulang-ulang.

Malah semasa Kongres PKR baru-baru ini, Anwar Ibrahim dan PKR menggunakan slogan " Harapan Baru" sebagai tema besar hala tuju parti mereka. Maknanya, slogan "Harapan" melekat di minda saya sebagai sinonim dengan dengan Anwar dan PKR.

Saya teruja dengan slogan papan tanda itu dan memberhentikan kereta untuk melihat sendiri apakah makna slogan tersebut. Saya melihat di sebelah papan tanda itu,tiang-tiang sedang dicacakkan menandakan satu projek pembangunan akan dilaksanakan. Papan tanda misteri.."Adanya harapan..There is hope"..seninom dengan slogan Anwar Ibrahim "Harapan Baru" Terlintas di fikiran saya, "Apakah PKR akan membuat stadium baru atau bangunan pejabat baru PKR yang besar sebagai menandakan kemenangan mereka di Selangor dan Wilayah Persekutuan". Saya sempat mengambil beberapa keping foto papan tanda, projek pembinaan 'adanya harapan' untuk koleksi peribadi. Sekembalinya ke rumah, saya membuka alamat website yang dicatatkan di papan tanda itu, www. calvary. org.my untuk mengetahui lanjut apakah projek pembinaan slogan "adanya harapan" itu. Saya terkejut, laman Calvary bukannya laman PKR sebaliknya laman Gereja Calvary Malaysia, beralamat di Calvary Church, 2 Jalan Damansara Endah, Damansara Heights, 50490 Kuala Lumpur, Malaysia. tel. (603) 7728 6000 | fax. (603) 7728 8037 | email@calvary.org.my. Saya mencari-cari di laman itu, kaitan slogan 'adanya harapan' yang saya tonton di papan tanda di kawasan berhampiran Stadium Bukit Jalil dengan laman Gereja Calvary Malaysia. Di bawah tajuk Calvary Convention Centre (CCC), klik di sini, saya menjumpai apa yang saya cari sebelum ini. Rupa-rupanya bukan stadium PKR atau bangunan baru PKR tetapi satu projek pembinaan Pusat Konvesyen Majlis Gereja Calvary. baca selanjutnya http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2008/12/hati-hati-dengan-slogan-harapan-baru.html

30 Disember 2008

Blog hina Islam konspirasi politik?

Di sebalik kisah wanita Melayu Islam yang bernama Adibah Ahmad yang dikatakan menerbitkan blog yang menghina Nabi Muhammad SAW, nyata kini dia yang berasal dari Kedah itu boleh tidur lena, apabila pandangan rasmi kerajaan yang tersiar di dalam media arus perdana seperti tidak menyalahkannya kerana Adibah dikatakan adalah mangsa kepada satu konspirasi terancang untuk memalukannya. Dengan kata-kata lain beliau difitnah oleh pihak-pihak yang mungkin mencemburui kejayaan dan kesenangan hidupnya.

Tersebut kisah, Adibah dikatakan merupakan seorang akauntan berusia 20an yang bekerja dengan sebuah syarikat kenderaan mewah di Shah Alam berasa sangat terganggu dengan kemunculan blog yang menggunakan identitinya sebagai pemilik blog yang menghina Nabi dan agama Islam dengan begitu lancang dan biadab sekali.

Isunya ialah mengapa Adibah difitnah sedemikian rupa? Saya terbaca di dalam satu blog yang menyatakan Adibah difitnah oleh seorang rakannya yang merupakan seorang wanita Cina dari syarikat yang sama beliau berkhidmat. Penulis blog itu membuat kesimpulan itu berdasarkan andaian bahawa perkataan yang digunakan dalam blog itu ada pelat Cina dan juga keyakinan beliau bahawa orang Melayu Islam tidak akan tergamak dan berani menghina Nabi dan agama sendiri dengan gaya bahasa yang sekejam itu.

Soalnya di sini ialah bukankah Salman Rushdie dari United Kingdom, Ihsan Jami dari Belanda dan Arifur Rahman dari Bangladesh yang pernah menghina Islam itu juga mengaku mereka berketurunan Islam? Jadi dalam hal ini kita tidak boleh menolak kemungkinan pihak yang memfitnah Adibah itu adalah dari kalangan orang Melayu Islam sendiri. Soal pelat Cina yang digunakan boleh diadakan kerana pelawak Melayu pun ramai yang boleh bercakap dalam pelat Cina, India, Sikh dan lain-lain.Jika terbukti bukan Adibah sendiri yang melakukan kerja terkutuk itu, motif cemburu memang boleh diterima. Dan yang cemburu itu tidak semestinya wanita Cina, mungkin dia adalah sesiapa sahaja, termasuk lelaki atau wanita Melayu.

Namun kini selain dari motif cemburu, sembang popular di kedai kopi dan di tepi jalan ialah kemunculan blog menghina Islam itu ada kaitan dengan situasi politik masa kini. Kemunculan begitu banyak blog yang kebanyakannya tidak menyokong parti pemerintah negara telah menggusarkan hati pihak tertentu di negara ini. Jadi sesuatu tindakan perlu dilakukan bagi menghadapi kemunculan blog yang boleh menjejaskan kemenangan majoriti parti pemerintah dalam PRU ke-13 nanti dan persediaan untuk itu perlu bermula dari sekarang. Blog Adibah Ahmad hanya dibina agar pihak berkuasa dapat memperkenalkan sesuatu undang-undang tertentu tidak lama lagi bagi menyekat blog-blog yang tidak memihak kepadanya dari terus muncul berkata benar di dunia siber. Dan Adibah dalam hal ini adalah wanita malang kerana telah dijadikan sebagai kambing hitam dalam sebuah konspirasi terancang lagi licik bagi 'membunuh' blog-blog yang tidak memihak kepada pemerintah!

Sama ada teori itu benar atau hanya sekadar cakap-cakap popular di kedai kopi dan di tepi jalan, hanya masa yang akan menentukannya...


Artikel asal di http://pendikargunung.blogspot.com

Erdogan & Dr Burhanuddin Al-Helmi

Di sebalik istilah Erdogan yang kian popular di media massa, Erdogan yang sebenar atau nama penuhnya Rajab Taib Erdogan merupakan seorang pejuang Islam di turki yang kini sudah memegang jawatan Perdana Menteri Turki. Kemenangan parti AKP dalam pilihanraya yang membawa beliau menjadi Perdana Menteri Turki menyebabkan dunia Islam memerhatikan beliau.

Tidak ketinggalan yang memerhatikan beliau adalah sebilangan pejuang-pejuang Islam dari Parti Islam SeMalaysia (PAS). Ketika itu, rata-rata pengulas memuji tindakan beliau yang dilihat agak moderat yang berjaya menarik sokongan rakyat turki yang sekian lama menebal dengan fahaman sekular yang berjaya di tanam oleh Mustafa Kamal Art-Tarturk

Selepas tsunami politik menimpa rakyat malaysia pada 8 mach yang lalu pula, nama erdogan mula di gembar gemburkan. Tetapi, kali ini, nama itu tidak disinonimkan dengan sesuatu yang terpuji, tetapi disinonimkan dengan sesuatu yang agak negatif.

Aku secara peribadi, tidak mendalami dan mengambil endah sangat tentang pergerakan politik di turki. Yang aku tahu hanya sekadar, turki sebuah negara yang mengamalkan dasar sekular dalam pemerintahan, sehinggakan dasar itu tidak boleh dipertikaikan langsung.

Pada pandangan turki, dosa Mempertikaikan dasar itu, sama besar dosa mempertikaikan Al-Quran yang diturunkan oleh Allah, sehinggakan mereka yang mepertikaikan itu boleh dihadapkan kemahkamah, seterusnya dipenjara.

Pun begitu, setelah kalimah ”erdogan” dimain-mainkan dimedia elektronik, sama ada media internet mahupun media massa yang lain, minat untuk mengetahui tentang erdogan semakin berkobar-kobar. Lebih-lebih lagi, apabila ianya dilihat sebagai sesuatu yang negatif.

Setelah mencari sebahagian maklumat dari internet, secara kesimpulannya aku secara peribadi beranggapan, erdogan yang dilihat kononnya sebagai seorang pembawa bendera politik ”islam ala sekular” itu merupakan satu watak yang dirasakan agak relevan dengan bawakan beliau dikala turki mengalami masalah tekanan politik di sana.

Ini kerana, didapati sebelum ini sebuah parti Islam juga telah menang dan berjaya menabalkan erbakan sebagai Perdana Menteri, tetapi menyedihkan kejayaan mempertahankan kemenangan tidak lama, ekoran islam yang diperjuangkan itu terlalu terbuka, menyebabkan pihak ketenteraan turki telah menggulingkan kerajaan beliau dengan alasan bercanggah dengan perlembagaan turki yang berasaskan kepada sekular, disamping beliau dihadapkan ke Mahkamah dan parti Refah yang telah diasaskan oleh beliau juga diharamkan.

Ekoran dari pengharaman itulah, menyebabkan erdogan dan Abdullah Gul telah berusaha mengasaskan AKP, yang merupakan sebuah parti yang dilihat agak liberal dari segi pendekatan dan sebilangan perinsipnya. Tindakan Erdogan dan Abdullah Gul bertindak sedemikian adalah kerana berdasarkan beberapa pengalaman semasa berada dalam parti Refah dahulu.

Memandangkan tindakan dari erdogan itulah, menyebabkan ramai mendakwa bahawa Islam yang diperjuangkan oleh AKP adalah ”Islam ala sekular”. Lebih-lebih lagi, beberapa tindakan Erdogan yang nampak agak lunak dengan dunia-dunia barat dan israel.

Pun begitu, ada pihak yang tidak mempercayai disebalik kelunakan erdogan dengan dunia barat sehingga mendakwa bahawa tindakan erdogan itu adalah ”politik olok-olok”.

Yang menariknya, disebalik tuduhan liar terhadap erdogan sebagai pembawa bendera ”islam ala sekular” itu, beliau dilihat agak bersungguh-sungguh dalam memartabatkan mutu pendidikan dan membuka ruang bebas dalam wacana dan penyelidikan, berbanding semasa erbakan semasa menjadi Perdana Menteri dahulu.

DR BURHANUDDIN AL-HELMI

Tindakan dan cara Erdogan ini, menyebabkan aku teringat dengan perjuangan seorang tokoh yang hebat di Malaysia, iaitu Dr Burhanuddin Al-Helmi. Seorang tokoh yang pernah berjuang menggunakan wadah Parti islam SeMalaysia (PAS) dan mati dalam perjuangan tersebut.

Jika diperhatikan kepada Dr Burhanuddin Al-Helmi, pemikiran politik beliau amat unik, dan ketokohan beliau amat sukar untuk dicari ganti di zaman kini, walaupun ianya sememangnya wujud. Siapa orang itu???

Dr Burhanuddin Al-Helmi telah mengetengahkan pemikiran yang menggabungkan aliran Islamis dan nasionalis, bertujuan mengetengahkan suatu pemahaman yang luas dan sejagat tentang nasionalis dengan tidak memfokuskan kepada sesuatu bangsa sahaja, disamping menjangkau pemikiran politik perkauman.

Dibawah pimpinan beliau, PAS ketika itu dilihat sebagai sebuah parti Islam yang radikal yang anti-kolonialis dan anti-imperialis. Iaitu parti yang menitik beratkan kebebasan ekonomi dan perjuangan menentang penjajah, serta perlunya mengetengahkan Islam aktivis yang popular, dinamik dan berasaskan kepada isu.

Dr Burhanuddin Al-Helmi tidak menumpukan perhatiannya kepada perbezaan antara pendirian idelogi golongan Islamis, nasionalis dan sayap kiri. Sebaliknya, beliau bertindak berusaha membangkitkan titik persamaan antara parti-parti yang lain.

Tindakan beliau sebeginilah, menyebabkan beliau berjaya menyebarkan mesej Islam kepada khalayak ramai. Disamping itu juga, kemahiran beliau dalam rundingan partinya berjaya merapatkan jurang ideologi antara golongan Islamis dan parti rakyat dan parti buruh, walaupun cara pemikiran sebegini amat bercanggah dengan pemikiran politik Islam di Pakistan yang diasaskan oleh Abu ’Ala Al-Maududi ketika itu.

ISLAM DI MALAYSIA KINI??

Secara peribadi, aku beranggapan bahawa Islam di Malaysia masih lagi dijajah. Penjajahan terhadap islam di Malaysia, bukanlah dijajah oleh orang kafir, yahudi atau nasrani. Tetapi, penjajahan yang berlaku terhadap Islam di Malaysia adalah dari beberapa sudut, iaitu;
UMNO/BN
Tidak ada keilmuan dan dialog terbuka tentang Islam.
Pihak UMNO/BN dengan propaganda jahat mereka terhadap Islam dalam menyerang PAS, dalam masa yang sama dilihat golongan Islam di Malaysia agak kurang suka kepada dialog, sedangkan tindakan mewujudkan dialog antara agama merupakan satu tindakan yang bijak, bahkan bersesuaian dengan ajaran Al-Quran.

Firman Allah:

قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ

Maksudnya;
”Katakanlah, datangkan bukti-bukti kamu, jika kamu dari kalangan mereka yang benar” (Surah Al-Baqarah : 111)

Padaku, amat susah mahu menyampaikan islam dikala UMNO/BN masih lagi memerintah. Kesusahan ini amat terserlah, apabila mereka masih lagi menguasai media yang sudah pasti menjadi asas utama dalam menentukan minda rakyat.

Ini ditambahi lagi dengan sistem demokrasi yang di amalkan di Malaysia lebih bersifat zalim, bahkan berat sebelah. Seperti penyelewengan SPR, sistem kehakiman dan sebagainya. Dalam masa yang sama, kehadiran bangsa cina dan india yang masih kekal dengan kejahilan mereka terhadap Islam, merupakan penghalang tegar dalam usaha melaksnakan islam di Malaysia.

Memandangkan keadaan ini sedang berlaku, seharusnya kita tidak boleh gopoh dalam perlaksanaan Islam, bahkan selayaknya didahulukan usaha untuk melakukan penerangan Islam secara berkesan, berbanding berfikir untuk menjadi pemerintah.

Apabila penerangan islam sudah berjaya dilakukan secara berkesan, pasti rakyat akan memahami Islam, yang mereka inilah yang akan bangkit untuk melakukan perubahan dalam kerajaan yang akhirya, Islam berjaya memerintah di Malaysia ini.

Ekoran dari itulah, seharusnya perlu difikirkan terlebih dahulu bagaimana mahu menjatuhkan UMNO/BN yang sedang memerintah kerajaan pusat. Apabila UMNO/BN sudah jatuh dari pemerintahan, maka sudah pasti segala penyelewengan media, SPR dan kehakiman akan dibaiki.

Selepas penyelewengan media, SPR dan kehakiman berjaya dipulihkan, menandakan kita sudah mempunyai ruang yang terlalu luas dalam memperkatakan islam, dan seterusnya rakyat memahami Islam, justeru Islam terus memerintah negara ekoran permintaan rakyat.

PENUTUP

Secara peribadi, aku menilai erdogan yang ditampalkan dengan negatif tidak seharusnya berlaku. Bahkan, sebelum natijah negatif yang mahu ditampalkan kepada beliau, seharusnya terlebih dahulu dilihat ”maqasid” disebalik tindakan beliau dalam bertindak sedemikian.

Padaku, tindakan erdogan ini mempunyai kesamaan ”maqasid” dalam usaha yang telah dilakukan Dr Burhanuddin Al-Helmi, cumanya mereka berdua berbeza dari sudut pentasnya sahaja.

Dan di Malaysia kini, tidak diketahui, siapakah yang berjaya membawa agenda yang pernah dilakukan oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi, juga dilakukan oleh Erdogan ini.

Secara peribadi, aku berpendapat, walaupun kita tidak mahu belajar dari erdogan pun, seharusnya kita perlu belajar dari Dr Burhanuddin Al-Helmi dalam mengharungi politik Malaysia, dalam usaha hendak mendaulatkan Islam di Malaysia secara berkesan.

Mungkin pemikiran ini tidak relevan di negeri-negeri orang islam ramai, seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah, tetapi ianya perlu difikirkan secara serius bagi menghadapi negeri-negeri yang bilangan non Muslim yang hampir sama banyak dengan orang islam.

Sekian

Wallahu ’Alam

p/s : ini sekadar pandangan peribadi Al-Bakistani berdasarkan maklumat yang didapati sahaja.

Artikel asal di http://www.g-82.blogspot.com. Penulis jua boleh dihubungi di ustaz_bakistani@yahoo.com

28 Disember 2008

Kisah balak di negeri Kedah

Di sebalik pentadbiran pimpinan Dato' Seri Mahdzir Khalid sepanjang tahun 2006,kerajaan BN waktu itu telah meluluskan 36 kawasan balak, 34 secara anugerah, 2 secara tender.

34 kawasan yang dianugerah itu, melibatkan 3,302 hektar, semuanya hutan DARA. Yang ni baik sikit la sebab premium semuanya RM1 ribu sehekter. Jadi, Saya kirakan...RM3.302 juta. Kalau yang hutan janda (Kawasan sudah kerja – KSK), premiumnya RM500 sehektar. Bila yang dara dah diperabih macam ni, yang tinggal janda laaa. Nasib la kerajaan PR sekarang ni. Tapi janda yang diuruskan dengan baik, tentu menawan juga, kan?

Dua kawasan yang ditender seluas 473 hektar, kerana tender, berapa dapat? Hah! Berapa dapat? Dapat RM12 ribu hingga RM13 ribu sehektar! Ya lah, hutan tak sama tebal, kayu tak sama banyak! Katakan dari seluruh kawasan 2006 ditender (3,302 + 473 = 3,775 hektar), Kedah akan dapat paling kurang RM45.3 juta. Kalau tender separuh, RM22.65 juta. Tapi kerajaan BN pimpinan Adun PEDU sebagai MB pada 2006 hanya mengutip keseluruhan (premium dan cukai pertan kayu) sebanyak 11.8 juta. Suku saja dari harga tender..pandai ka tu? Patut ka tu?

artikel asal : www.hempedu08.blogspot.com

Tolong berhati hati bila membeli phone cover kulit.



Tolong check that cover carefully. Kalau nampak 3 titik segitiga di kulit itu. Jangan beli.Itu adalah kulit babi. One of my friend beli phone cover ni di Jalan Pasar.

Selepas 2 hari memakainya baru dia perasan yang kulit di bahagian dalam phone cover tu ada 3 titik segitiga. Sahih lah ianya dari kulit babi. Beliau membelinya dengan harga RM18. Beliau cuba mencari phone cover lain di KL Sentral dan terkejut, bila jurujual itu menunjukkan phone cover jenis yang sama seperti beliau beli di Jalan Pasar.



Dari situ, boleh lah kita membuat andaian bahawa, phone cover kulit babi ini dah meluas dipasaran. Di harap kawan-kawan dapat mengelakkan diri dari membeli phone cover jenis kulit ini.... Sebar sebarkan berita ini kepada umat Islam yang lain supaya kita tidak terjebak dengan membeli barangan dari kulit Babi...

21 Disember 2008

Kesan buruk IJN Diswastakan

Di sebalik isu penswastaan IJN, kita melihat bahawa cadangan pengambilalihan Institut Jantung Negara (IJN) oleh Sime Darby Berhad semalam memulai gerak langkah Kerajaan BN yang ingin melepaskan tanggungjawab sosialnya dan industri kesihatan negara.

Isu penswastaan institusi kesihatan awam sudah lama kedengaran, namun cadangan yang dikemukakan Sime Darby Berhad semalam benar-benar mengejutkan rakyat kerana ianya disambut dengan begitu santai oleh Timbalan Perdana Menteri, Najib Razak yang dengan mudah bersetuju pada pengambilalihan itu.

EPU sudah luluskan
Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dato' Seri Ahmad Zubir Murshid mengakui bahawa mereka telah menerima surat kelulusan dari EPU semalam selepas mengemukakan cadangan bagi mengambil alih 51 peratus kepentingan Kerajaan dalam IJN.

Ini bermakna Sime Darby Berhad bakal menjadi pemilik majoriti bagi saham IJN di mana kepentingan Kerajaan melalui Kementerian Kesihatan akan berkurangan kepada 49 peratus sahaja. Ini sekaligus memperjelaskan pada rakyat bahawa IJN akan bertukar tangan dan fungsi, dari Institusi milik kerajaan kepada institusi swasta.

Sama ada pengurusannya akan dirombak atau tidak, itu adalah persoalan kedua. Apa yang paling merisaukan rakyat adalah kadar bayaran perkhidmatan serta obligasi rakyat yang menjadi pelanggan dan pemilik bersama IJN.

Mereka buat keuntungan
Semua orang tahu bahawa Sime Darby Berhad adalah syarikat milik kerajaan (GLC), walau bagaimanapun fungsinya tidak sama dengan organisasi kerajaan lainnya kerana ia adalah organisasi yang membuat keuntungan.

Pada masa ini, melalui Bahagian Penjagaan Kesihatan Kumpulan Sime, mereka telah mewujudkan Pusat Perubatan Pakar Subang Jaya (SJMC), dimana semua orang tahu bahawa kadar bayaran perkhidmatannya begitu tinggi.

Pastinya dalam membuat kebajikan Sime Darby Berhad tidak akan melepaskan peluang untuk menikmati keuntungan yang bakal dicipta melalui pengambil alihan itu.

Jaminan untuk mengekalkan khidmat sosial perubatan jantung kepada golongan miskin memang ada dinyatakan dalam prasyarat pengambilalihan yang dibenarkan oleh EPU itu, namun adakah ia benar-benar memberikan ruang yang seimbang antara pesakit yang tidak bekemampuan dengan yang berkemampuan.

Dikhuatiri, perkhidmatannya nanti akan tertumpu pada mereka yang berada, manakala kuota pesakit yang kurang berkemampuan akan diwujudkan dan jumlahnya mungkin kurang dari sekarang.

Ini sekali gus akan memberikan satu tekanan pada rakyat untuk mencari perkhidmatan perubatan jantung alternatif yang lebih murah. Tetapi pada masa itu, mereka sudah tiada tempat untuk dirujuk kerana IJN yang menjadi satu-satunya pusat perubatan jantung negara sudah diswastakan.

Kepentingan 51 peratus saham IJN sudah memberikan Sime Darby Berhad cukup berkuasa untuk menentukan dasar dan hala tuju IJN dimasa akan datang.

Sime mampu, tapi punya agenda tersembunyi
Presiden Sime Darby Berhad turut mengakui bahawa mereka mampu untuk membina pusat perubatan jantung yang baru, walaubagaimana pun beliau risau yang ianya agak sukar kerana memerlukan tempoh yang lama untuk membina reputasi.

Pengakuan ini jelas menunjukan bahawa Sime Darby Berhad mempunyai hasrat yang lebih jauh dalam mengambil peluang bagi mendapatkan profit yang tinggi melalui reputasi dan jenama IJN yang sudah begitu terkenal dalam dunia perubatan sekarang.

Oleh itu, niat Sime Darby Berhad kini menjadi persoalan, kerana mereka sudah memperjelaskan matlamat utamanya untuk menguasai perniagaan perubatan melalui jalan pintas dengan memiliki IJN.

Seandainya Sime Darby Berhad benar-benar ikhlas untuk memberikan khidmat sosialnya, mereka seharusnya mewujudkan sebuah hospital baru dimana pada masa ini negara masih kekurangan fasiliti dan tenaga pakar dalam bidang perubatan jantung serta sektor kesihatan yang lain.

Usaha menubuhkan hospital baru bukanlah suatu bebanan kerana penubuhan yang berasaskan khidmat sosial tidak memerlukan kuasa penjenamaan yang besar untuk bergerak maju ke hadapan.

Kerajaan hanya perlu memberikan kelulusan ruang tanah dan juga sedikit bantuan bagi fasiliti pembangunan untuk menyokong usaha mereka.

Menguasai IJN hanya menyempitkan peluang bagi menambahkan perkhidmatan perubatan dalam negara kerana kadarnya perkhidmatannya statik dalam lingkungan agensi IJN sahaja.

Maka sewajarnya Sime Darby Berhad membina sebuah pusat perubatan baru yang mempunyai fungsi sama dengan IJN bagi memperbanyakkan lagi fasiliti yang sedia ada tanpa menganggu IJN.

Tawaran EPU harus ditarik balik
Oleh itu pihak Kerajaan melalui EPU wajar menarik semula tawaran kelulusan yang diberikan semalam dan membatalkan cadangan pengambilalihan kepentingan Kementerian Kesihatan sebanyak 51 peratus dalam IJN.

Langkah ini lebih strategik dalam mendorong penyertaan syarikat swasta lainnya bagi membuka pusat perubatan baru dan bukannya bergantung pada institusi dan aset sedia ada milik kerajaan yang juga milik rakyat umumnya.

Kita memandang serius akan perkara ini dan tidak teragak-agak untuk menghantar memorandum bantahan atau demontrasi jika ianya diteruskan.

Kita juga menyeru agar rakyat bangkit membuat bantahan terbuka kerana ini merupakan satu permulaan. Jika anda berdiam, esok Kerajaan BN akan menjual pula Hospital dan Klinik-klinik Kerajaan yang sedia ada. Kita tidak boleh membiarkan institusi kesihatan negara diswastakan dan Kerajaan BN tidak boleh lepas tangan begitu sahaja.

* Kamaruzaman Mohamad ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan _


Artikel asal di www.harakahdaily.net

20 Disember 2008

Perbezaan krisis kewangan 1997 dan 2009

Di sebalik persoalan kenapa krisis kewangan 1997 tidak sama dengan keadaan hari ini,
saya ada terbaca di blog-blog, yang mengatakan krisis kewangan 1997 adalah real 'economy recession'. Kemudian, mereka juga mempercayai, George Soros adalah satu-satunya manusia jahat yang cuba memusnahkan ekonomi Malaysia.

Sekiranya anda percaya kepada 2 perkara ini, saya fikir anda perlu membetulkan sedikit pemahaman anda. Saya juga sama seperti anda dahulu. Saya juga dahulu fikir krisis 1997 adalah 'real-economy-recession' dan George Soros adalah petualang utama. Jahat sungguh dia bukan?

Sebelum anda membaca post ini dengan lebih lanjut, saya sarankan anda membaca entri yang bertajuk Sejuk Hangat Panas Pemeluwapan dan Hujan ini terlebih dahulu, ia adalah mengenai kenapa ekonomi boleh jatuh.

Pada 1997, apa yang berlaku cuma adalah krisis kewangan Asia. Yang dialami oleh negara-negara Asia khususnya di Thailand, Indonesia, Korea Selatan, Filipina, Hong Kong, Malaysia, Singapura dan China. Di negara lain di luar Asia khususnya, tidak terjejas sama sekali. Walaupun pada mulanya ada kerisauan, 'world recession' akan berlaku. Ya, 'recession' berlaku di Malaysia, tetapi bukan dalam erti kata 'economy recession' yang sebenar.

Saya tidak lah kata, krisis kewangan ini tidak teruk. Ia teruk. Ada individu yang saya tahu, hutangnya masih belum selesai sampai sekarang. Tetapi teruk lagi apabila berlaku 'real economy recession' seperti pada tahun 1930an dan 1980an.

Krisis kewangan 1997 tidak melibatkan keseluruhan sektor ekonomi. Amerika dan Eropah masih stabil. Tetapi 'economy recession' melibat banyak sektor lain serta melibatkan lebih banyak negara dan benua.

Pada 1997, kita tiada krisis tenaga (minyak), makanan, inflasi, sub-prima, perkembangan ekonomi yang lembab (stagnation). Tetapi ia banyak melibatkan bubbles dalam pasaran matawang RM dan juga 'bubbles' pasaran saham dan beberapa perkara yang berkaitan dengan sektor kewangan. Memandangkan wang adalah penting, maka apabila sektor kewangan jatuh, maka secara tidak langsung, sektor lain pun akan terjejas.

'Bubbles' ini berlaku apabila anda mula membeli sabun yang nilai sebenarnya cuma RM 3 seketul, tetapi anda sanggup membelinya pada RM 100 dengan harapan ia akan naik RM 150 pula. Gila bukan? Tetapi itulah yang berlaku dalam pasaran matawang dan pasaran saham pada 1997 dulu di Malaysia.

Pada peringkat 'bubbles' inilah, 'professional trader' dan 'professional spekulator' matawang seperti George Soros masuk ke dalam pasaran membuat 'short selling' terhadap RM. Secara kebetulan, firma pelaburan George Soros ini adalah 'big player'. Apabila ramai tahu George Soros sedang 'betting short' pada matawang di negara Asia, ramai lah yang turut serta.

Adakah George Soros bersalah? Adakah dia penyangak?

Tidak. Sebab George Soros hanya membuat kerja dia selaku 'currency trader'. Apa yang dibuat oleh George Soros sebenarnya sah di sisi undang-undang. Dia tidak main tipu. Malaysia sendiri yang membenarkan 'hort selling' dibuat. Rakyat Malaysia sendiri ramai terlibat 'short the market' ketika itu.

Dia barangkali antara faktor, tetapi dia bukan faktor utama seperti propaganda yang digembar gemburkan yang menyebabkan krisis 1997.

Apabila ekonomi dalam keadaan bubbles, maka ekonomi sebenarnya sudah tiada sandaran yang kukuh. Iyelah, kalau harga sabun RM 3, boleh dijual kembali dengan harga RM 100, apa sandaran yang ada?

Kerajaan Malaysia sepatutnya sudah boleh nampak keadaan ini. Tetapi malangnya, selepas kejatuhan ekonomi barulah terdengar pemimpin Malaysia menyebut tentang prinsip ekonomi Nabi Yusuf. Dan disuruhlah berjimat cermat ketika susah. Ape kehenya yeop?

Sedangkan prinsip ekonomi Nabi Yusuf suruh anda berjimat cermat ketika 'bull market', dan menggunakan hasil simpanan dengan bijak ketika 'bear market', bila 'bear market' sudah ke penghujung, duit yang ada itu dijadikan modal untuk membeli sabun yang bernilai RM 3, yang sedang dijual pada RM 0.10.

Wang sepatutnya mengalir ke pasaran ketika ekonomi jatuh, dan bukan sebaliknya. Sebab kalau tiada orang berbelanja, macam mana peniaga nak cari makan? Macam mana ekonomi mahu berkembang?

Saya ada terbaca artikel-artikel, wawancara dengan orang bijak pandai ekonomi yang mengulas keadaan 'super bull run' Malaysia dan krisis 1997. Mereka sudah melaksanakan tanggungjawab mereka dengan menasihati kerajaan pada ketika itu. Agar berbuat sesuatu apabila pasaran sudah menjadi 'bubbles' atau 'over-heating'. Ekonomi pasti akan jatuh. Itu adalah lumrah. Justeru perlu ada mekanisme untuk bersedia menghadapi zaman kesusahan. Tetapi adakah pemimpin kerajaan ketika itu mahu mendengar?

Maka untuk menutup kelemahan ini, salahkan sahaja orang lain. George Soros menjadi sasaran utama oleh TDM. Media-media dipergunakan sebaiknya untuk menutup kelemahan kerajaan.

Apabila negara pada 1997 tiada cukup wang, aset dan strategi untuk mempertahankan aktiviti short selling yang berlaku, maka apa yang dibimbangi ketika itu, telah pun berlaku. Kalau dalam istilah pasaran saham / futures, 'the buyer will protect the support line and the seller will guard the resistance line'.

Memandangkan Malaysia tidak cukup kuat ketika itu, maka Malaysia tewas. Krisis kewangan menyebabkan ekonomi Malaysia jatuh. Tetapi kita tiada krisis yang lain ketika itu, selain krisis politik yang berlaku setahun selepas itu.

Apa yang berlaku hari ini, adalah lebih teruk. Krisis Sub Prima. Harga komoditi melambung. Krisis tenaga. Ia berlaku di seluruh dunia. Bukan hanya di Asia, bukan hanya di Malaysia.

Tetapi sekali lagi, kerajaan tidak memainkan peranan sepatutnya. Saya tidak tahu kenapa kerajaan boleh kata krisis sub prima di Amerika tidak mempengaruhi ekonomi Malaysia. Adakah mereka tidak mahu rakyat panik, atau mereka sebenarnya sekali lagi bersikap seperti kerajaan TDM dahulu, mahu menunjukkan semua 'perfect' dan tidak mahu berbicara dengan rakyat untuk bersama-sama menangani masalah ini pada peringkat awal lagi.

Tetapi sekurang-kurangnya, selepas kejatuhan 1997 itu, kerajaan melalui National Economic Action Council (NEAC) telah bersemuka dengan pelbagai pihak untuk mendengar dan mencadangkan pelan pemulihan ekonomi. Dan ini juga barangkali menjadi faktor kenapa orang Cina kekal bersama Barisan Nasional pada pilihanraya 1999 kerana kaum Cina adalah kaum yang menguasai ekonomi dan kerajaan telah bersemuka dengan kumpulan bisnes dan mereka bersetuju dengan pelan tersebut.

Saya harap anda sudah boleh memahami apa sebenarnya berlaku pada 1997, dan apa yang sebenarnya dalam ekonomi sekarang.

17 Disember 2008

Pulangkan~

Di sebalik menjelang Pilihanraya Kecil P036 Kuala Terengganu yang akan diadakan kira-kira sebualan saja lagi, Menteri Kewangan, merangkap Timbalan Presiden UMNO, Najib Razak tergesa-gesa berkunjung ke Terengganu dengan membawa bersamanya wang royalti berjumlah RM408.6 juta untuk dikembalikan kepada kerajaan Terengganu

[Baca : wang royalti minyak Kerajaan Terengganu telah mula dirampas oleh Kerajaan Pusat pada awal tahun 2000 hinggalah pertengahan tahun 2008 apabila Pas memerintah selepas PRU10].

Walaupun desakan demi desakan telah dibuat oleh rakyat Terengganu seawal tahun 2000 lagi, sehingga terpaksa mengheretnya ke mahkamah, namun Kerajaan Pusat tetap berdegil mempertahankan keputusannya enggan memberi secara terus wang royalti yang kemudian ditafsirkan oleh mereka sebagai 'wang ihsan' melalui projek-projek di bawah kroni mereka untuk membangunkan negeri. Persoalannya mengapa sekarang ini baru nak dipulangkan semula?

Sepatutnya Kerajaan Pusat wajar meminta maaf kepada seluruh rakyat Terengganu, bukannya tanpa segan dan silu serta malah berbangga membuat pengumuman kerana mereka telah melanggar perjanjian yang termaktub dengan Kerajaan Terengganu berhubung pembayaran royalti minyak selama ini. Tahun 2000-2008. Bayangkanlah selama hampir 8 tahun, hak rakyat Terengganu dinafikan oleh Kerajaan Pusat (BN) dengan menukarkannya kepada Dana Khas Persekutuan, akibatnya kita telah mengalami kehilangan sejumlah lebih RM3 billion yang sehingga kini tidak dapat dikesan, hilang entah kemana!!!??

Kalaulah tidak kerana rampasan wang royalti (dianggarkan jumlah keseluruhannya RM6.2 billion selama tempoh 8 tahun), seluruh rakyat Terengganu sekurang-kurangnya telahpun melepasi tahap kemiskinan tegar sekaligus 'ranking' negeri paling miskin di Semenanjung Malaysia bukan lagi milik Terengganu. Malang sungguh nasib Rakyat Terengganu!

Malang seribu kali malang, setelah hak rakyat Terengganu dirampas oleh Kerajaan Pusat semenjak tahun 2000, pemulangan rampasannya pada hari ini turut disambut gembira oleh pemimpin UMNO dan BN Terengganu. Mereka yang merampas, mereka jugalah yang gembira apabila rampasan dikembalikan? Mengapa mereka yang beriya-iya menekan dan mendesak Kerajaan Pusat merampas wang royalti dahulu, jika mereka benar-benar mahu MEMBELA NASIB RAKYAT?

Dimana slogan Tradisi Membela Rakyat semasa mereka menekan dan mendesak supaya wang royalti tersebut dirampas sewaktu pemerintahan Barisan Alternatif pada tahun 1999 - 2004??? Betapa zalim dan kejamnya mereka terhadap rakyat Terengganu...

Sudah terang lagi bersuluh, maka tidak perlulah penulis huraikan, betapa rakyat Terengganu kini telah lama sedar dan dapat merasakan pemulangan wang royalti tersebut hanyalah sebagai UMPAN POLITIK, tidak ikhlas serta mempunyai motif tersembunyi yang mudah dibaca!

Justeru, penulis meminta agar wang royalti ini diuruskan Kerajaan Negeri Terengganu untuk manfaat rakyat yang telah sekian lama hauskan pembelaan, bukan sekadar pembangunan material tetapi juga kerohaniannya..

Janganlah pula ia terlepas dari mulut harimau, ke mulut buaya ia ditelan!..

Janganlah dipolitikkan wang rakyat kerana yang menjadi mangsanya adalah rakyat! Kembalikanlah wang tersebut kepada rakyat yang memerlukan!!! PULANGKAN~

Artikel asal di http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&file=article&sid=429&mode=thread&order=0&thold=0

16 Disember 2008

Fahaman Ciptaan Yahudi

Di sebalik agama Islam yang syumul , ada fahaman seperti agama Hindu, Buddha, Kristian, Shinto, Jainism, kapitalis, sosialis, komunis, fasis, demokrasi, liberalisme dll yang sebenarnya adalah ciptaan Yahudi utk menafikan kerasulan Nabi Muhammad saw yg membawa Islam sebagai hanya satu2nya agama yg diiktiraf Allah swt utk umat manusia.

Agama menyembah berhala walaupun dimulakan oleh dan pada zaman Firaun dan Babylon tetapi telah dikembangkan oleh Yahudi di seluruh dunia untuk menghalang manusia daripada memeluk agama Islam yg di bawak oleh nabi Muhammad saw kerana di dalam semua kitab2 Rasul Allah termasuk Taurat, Zabur, Injil dan AlQuran sudah dinyatakan akan datang seorang rasul di kalangan bangsa Arab iaitu Nabi Muhammad saw yg akan membawa agama Islam yg berdasarkan aqidah Tauhid kepada seluruh umat manusia. Jadi ribuan tahun sebelum kedatangan nabi saw kaum Yahudi telah mencipta pelbagai agama untuk bangsa2 di dunia ini utk menghalang mereka dari memeluk Islam bila dakwah Islamiah datang kelak.

Matlamat utama kaum Yahudi ialah untuk menguasai dunia,memperhambakan semua kaum bukan Yahudi untuk menguasai segala harta kekayaan yg terdapat di dunia ini kerana ada falsafah Yahudi yg mengatakan "Wang adalah Tuhan Yahudi yg cemburu". Jadi kaum Yahudi sgt takut kalau umat manusia manganut agama Islam apabila kedatangan Nabi Muhammad saw kerana mereka tahu hanya umat Islam sajalah yg tahu selok-belok penyelewengan Yahudi dari akidah Tauhid, kejahatan Yahudi membunuh beratus2 nabi Allah, meminda ayat2 Allah dari kitab2 suci, melaga2kan antara manusia supaya timbul peperangan sesama sendiri, membiakkan segala jenis maksiat spt judi, arak, pelacuran, perhambaan abdi, amalan usury (bunga), seks bebas, homo, lesbian jadi mereka mencipta berbagai2 agama supaya jgn sampai umat manusia memeluk Islam.

Kaum Yahudi Menyembah Raja Jin Azazil/Lucifer

Orang Yahudi mendakwa mereka menyembah Tuhan yg Satu sama seperti Islam tetapi sebenarnya mereka berbohong. Kalau mereka menganut akidah Tauhid sama seperti Islam sudah tentulah mereka sudah lama memeluk Islam pada kedatangan Nabi Muhammad saw. Tapi mereka enggan memeluk Islam krn aqidah mereka bukannya Tauhid sebenarnya. Mereka bukan menyembah Tuhan Yang Satu seperti mereka dakwa spt Hashem atau YHWH atau Edonai. Mereka bukannya mengamalkan ajaran Taurat (Torah) yg sebenarnya kerana kalaulah mereka mengikut ajaran Taurat yg sebenarnya kenapa mereka mengwujudkan segala jenis maksiat dan perkara2 kotor di atas muka bumi ini?

Kaum Yahudi mendakwa agama mereka Judaism lah agama mereka yg betul dan kitab Taurat (versi Yahudi) adalah kitab ikutan dan punca kekuatan spiritual dan kesatuan mereka. Tetapi apakah yg sebenarnya yg menjadi punca kekuatan spiritual dan kesatuan org2 Yahudi selama beribu2 tahun ini?Adakah kerana Judaism dan Taurat?Orang Yahudi mendakwa mereka Bangsa Terpilih dan punca mereka kuat dan bersatu selama ini kerana kekuatan spiritual agama Judaism dan kitab Taurat (versi Yahudi) mereka. Jadi Taurat dikatakan membawa kaum Yahudi kepada "nilai-nilai" murni org Yahudi yg membolehkan mereka menguasai dunia.

Sebenarnya punca kekuatan spiritual kaum Yahudi bukanlah dari Taurat atau Judaism. Punca kekuatan spiritual kaum Yahudi adalah ajaran mistik Kaballah iaitu di mana rabbi2 Yahudi menyembah dan berkomunikasi dengan Jin dan Satan untuk mendapatkan maklumat, ramalan, sihir dan jugak kekuatan spiritual dan hasil dari kesimpulan berkomunikasi dengan Jin Kafir dan Satan ini terciptalah Kitab Talmud iaitu Kitab Satan Yahudi.

Kalau org2 yg membawa dan mengembangkan agama Allah swt iaitu agama Islam di panggil ulamak Islam oleh orang2 Islam kita maka org2 yg membawa dan mengembangkan agama Satan atau agama Azazil atau agama Raja Jin Kafir di muka bumi ini ialah rabbi2 Yahudi. Rabbi2 Yahudi inilah 'ulamak-ulamak' Azazil iaitu ulamak2 iblis, ulamak2 Satan org2 yg mempraktikan dan mengembangkan ajaran Satan untuk menyesatkan kaum Yahudi selama beribu2 tahun sehingga sekarang.

Pemujaan terhadap Raja Jin Kafir Azazil/Lucifer atau Raja Satan dilakukan oleh rabbi2 Yahudi melalui ritual Kaballah di Synagog2 mereka berdasarkan dari ayat2 Setan dari Kitab Satan Talmud. Jadi Rabbi2 Yahudi inilah 'Ulamak-ulamak' Satan, Synagug2 adalah kuil2 atau rumah2 Satan dan Talmud adalah kitab Satan yg diterbitkan hasil dari komunikasi dengan Raja Jin Kafir Azazil atau Raja Satan/Iblis ini.

Kenapa Lambang Illuminiti atau Freemason Mata Satu?

Kenapa lambang illuminiti atau freemason atau dajjal yg kita tengok pada kuil2 Freemason atau Illuminiti menggunakan Mata Satu sebagai lambang mereka? Apa makna Mata Satu itu?Kenapa digunakan lambang Mata Satu dan tidak digunakan lambang2 lain?

Ini kerana Raja Jin Kafir Azazil/Lucifer atau Raja Satan ini yg merupakan tuhan yg disembah oleh kaum Yahudi bermata satu kerana satu daripada matanya buta kerana dicucuk dengan jarum oleh Nabi Idris as setelah Azazil cuba memperdayakan Nabi Idris as ketika sedang menjahit kain. Nabi Idris as merupakan orang yang pertama menenun kain. Azazil mencabar kalau Allah swt benar2 berkuasa bolehkah masukkan dunia ini ke dalam lubang jarum yg sedang digunakan oleh nabi Idris as untuk menjahit. Nabi Idris as kemudian menyuruh Azazil datang dekat untuk melihatnya memasukkan dunia ke dalam lubang jarum tiba-tiba dicucuknya mata Azazil hingga buta. Azazil asal matanya dua tetapi telah buta sebelah mata kerana dicucuk dengan jarum oleh Nabi Idris as. Jadi sebab itulah mata Azazil hanya satu sehingga sekarang. Para penganut Judaism dan Kaballah yg menyembah Azazil ini mengenali Azazil sebagai tuhan mereka yg bermata satu dan dijadikan lambang pada illuminiti2 dan
freemason mereka. Sebab itulah lambang Mata Satu ini yg merupakan lambang kehadiran Azazil di ritual2 freemason yg mengawasi setiap tindak-tanduk pengikut2 agama Judaism dan ajaran Kaballah ini.

Bagaimana Agama Hindu Menyembah Berhala Bermula?

Setelah Nabi Musa as membawa kaum Yahudi ini keluar dari bumi Mesir setelah di kejar Firaun maka di Sinai Nabi Musa as pergi berjumpa Tuhan di Gunung Sinai. Semasa ketiadaan nabi Musa as maka ada seorang Yahudi yg bernama Samiri (Shamir) yg telah membuat patung Lembu Betina dari emas dan menyesatkan kaum Yahudi supaya menyembah Lembu Betina ini. Sila lihat Surah Al-Baqarah yg bermaksud Lembu Betina ini. Apabila nabi musa as balik beliau telah menghalau Samiri ini keluar dari Sinai dan tempat pelarian pertama Samiri dan pengikutnya ialah di India.

Di sinilah yahudi Samiri telah memulakan ajaran menyembah berhala lembu betina kepada kaum Hindu dan lembu betina dianggap sebagai tuhan oleh kaum hindu sehingga sekarang. Kaum Yahudilah yg memperkenalkan ajaran menyembah patung dan sihir kepada kaum hindu di india sehingga sesat hingga sekarang. Ini kerana kaum Yahudi khuatir org2 India akan menganut agama Islam bila kedatangan nabi Muhammad saw maka disediakan agama bagi mereka terlebih dahulu agar jgn menganut agama Islam. Jelas, Surah Al-Baqarah secara tersirat menceritakan bagaimana kejahatan Yahudi yg mencipta agama hindu menyembah lembu sehingga lembu tidak dapat dimakan di kalangan penganut hindu kerana dianggap suci.

Artikel asal di www.tranungkite.net

14 Disember 2008

Kisah Sri Perdana & Sri Satria

Di sebalik kisah penyengggaraan rumah rasmi PM dan TPM, kini kerajaan Malaysia dikecam setelah kerajaan mengaku telah membelanjakan AS$1.68 juta (RM2.5 juta) setiap tahun untuk membiayai kediaman tersebut di ibu kota Putrajaya.

Menjawab soalan ahli parlimen pembangkang dalam sesi Dewan Rakyat semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, berkata RM6.01 juta ($2.5 juta) telah dibayar setiap tahun kepada syarikat pemaju yang dikaitkan dengan kerajaan, Putrajaya Holdings, bagi tujuan menyewa dan menyenggara kediaman itu.Kerajaan Malaysia juga menanggung kos RM3.4 juta setahun bagi menyenggara kediaman timbalan perdana menteri.

Dinamakan sebagai kompleks Seri Perdana, kediaman mewah perdana menteri itu dibina oleh mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menjadi penyewa pertamanya pada 1999.

Bangunan-bangunannya bertebaran dalam kawasan seluas 16 hektar di tengah-tengah Putrajaya. Ia merangkumi tiga blok bangunan, termasuk sebuah kawasan rehat, kemudahan jamuan dan tempat tinggal.

Kini Datuk Seri Abdullah tinggal di kompleks itu bersama isteri, anak perempuan dan menantunya serta anak mereka.

'Adalah satu pembaziran untuk membelanjakan banyak wang untuk menyewa rumah bagi perdana menteri sedang negara menghadapi tempoh sukar seperti sekarang,' ulas Dr Hatta Md Ramli.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, pula menyoal tentang pembayaran sewa itu kepada Putrajaya Holdings, anak syarikat Petronas, iaitu syarikat milik syarikat Kementerian Kewangan, Khazanah.

'Ia (pembayaran sewa) juga menimbulkan soalan mengenai siapakah pengarah-pengarah syarikat itu dan siapa yang mendapat semua keuntungan yang diraih oleh syarikat itu,' ujarnya.

RM6.89 juta. Sama ada percaya atau tidak itulah jumlah yang kerajaan Pusat bayar kepada Putrajaya Holdings bagi menyewa Seri Perdana dan Seri Satria iaitu kediaman rasmi PM dan TPM Malaysia.

Rumah rasmi PM, Seri Perdana disewa pada kadar RM4.15 juta setahun ataupun RM345,833.33 sebulan atau RM11,527.77 sehari, manakala rumah rasmi TPM,Seri Satria pula RM2.74 juta setahun ataupun RM228 333.33 sebulan atau RM7,611.11 sehari

Manakala kos penyelenggaraan Seri Perdana sahaja adalah RM1.89 juta setahun bersamaan RM158 051.40 sebulan atau RM5 268.38 sehari. Dan Seri Satria RM1.13 juta setahun bersamaan RM94, 156 sebulan atau RM 3 138.53 sehari.

Angka berkenaan dimaklumkan dalam Dewan Rakyat semalam.

Inilah bangunan yang Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor dulu bercadang untuk dilelongkan jika pembangkang berkuasa. Penulis sendiri tidak terbayang begitu banyaknya wang yang dibelanjakan untuk menampung PM dan TPM kita sekeluarga.

Sewa sehari Seri Perdana bersamaan RM11,527.77 sehari, sedangkan gaji pokok permulaan seorang guru dengan diploma hanyalah RM1,405.71. Dengan RM1,405.71 inilah guru tadi menampung keluarga dan kehidupan hariannya sedangkan kita membayar RM11, 527.77 sehari buat PM kita. Malah menurut jadual tangga gaji baru seorang Ketua Polis Negara pun sekitar gaji pokok permulaan RM9 615.98 (menurut Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 tahun 2007) sebulan, nyata dibayar lebih murah dari kita 'menyewakan' Sri perdana untuk Perdana Menteri kita.

Dalam pada itu rakyat diseru berjimat cermat dengan ramalan tahun depan mungkin keadaan ekonomi semakin gawat, syarikat-syarikat gergasi dunia sudah mula memberhentikan para pekerjanya dan kita dalam susah-susah itu pun perlu 'menyewakan' hampir RM10 juta setahun bagi menempatkan tak sampai 10 orang di dua 'istana' hanya semata-mata mereka adalah PM dan TPM kita.Fikir-fikirkan.

Artikel asal di www.tranungkite.net dan www.kedahlanie.blogspot.com

12 Disember 2008

G.O.O.G.L.E

Di sebalik kelibat Google.. Siapa yang gak ngerti situs ini?? Yah sebuah situs yang menjadi andalan kita untuk mencari segala macam informasi di internet.. Mulai dari resep masakan sampai berita politik dan pengetahuan.

Namun tahukah anda ada apa dibalik situs raksasa yang cerdas ini, karena ia memang dibuat oleh orang2 yang cerdas.

Mengapa Berkantor di Tel Aviv?
Google adalah perusahaan milik Amerika, yang dikhususkan untuk kepentingan publik. Dibiayai sebagian besar oleh pensiunan AS

Google mempunyai kewajiban kepada pemegang saham untuk menjalankannya dengan kesepakatan yang dalam.Memerlukan sebesar $50 juta dollar sebagai pusat penelitian di Tel Aviv, dengan gaji yang amat besar, versus Bangladesh pada biaya 15%, adalah mustahil. Fasilitas ini akan dipakai untuk memonitor seluruh kegiatan di dunia internet .

Google, IBM, Sun Systems, Microsoft, Intel, dan yang lainnya Buru-buru datang ke Israel.Dengan sangat menakjubkan, mereka adalah para imigran dari Rusia, yang mempunyai rata-rata IQ 90, ini melambangkan segenangan pegawai yang berteknologi canggih.

Founder Google
Sergey Brin dan Larry Page, keduanya adalah orang Yahudi, mereka serius tentang bisnis di Israel. Terbukalah sebuah rahasia bahwa pemilik Google sangat berkepentingan terhadap Israel, seperti dikatakan dalam sebuah koran.
“Mereka mempunyai pertalian yang sangat erat dengan banyak orang di sini.”
Andy Bechtolsheim, anggota pendiri Minggu Micro- System, membiayai keduanya.

Mier Brandt - Israeli Manager Google
Ia adalah pekerja sewaan Google berumur 35 tahun, Meir Brandt, Seorang Israel yang pergi ke Harvard atas biaya pendidikan akademis AS.Dia lulus dari universitas Tel Aviv dan bekerja di AOL, Excite, Booz Allen, Microsoft Israel, dan akhirnya digaji oleh Google

Exorbitant Salaries
Oleh sebab itulah orang Amerika yang sudah tidak bekerja dan pensiun membayar sutu orang Rusia/Israel sebesar $150.000 setahun, plus benefit

How It Works
Orang Israel datang ke Harvard untuk belajar, Havard memberikan pinjaman terhadap mahasiswa-mahasiswa israel, akan tetapi para mahasiswa ini akan kembali ke Tel Aviv setelah mereka lulus, dengan tidak mengembalikan pinjaman.Inilah yang dilaporkan oleh Matt Lauer tentang hal ini.

Microsoft didirikan di Israel
Bill Gate menolak mengatakan bahwa Microsoft memfasilitasi 200-orang di pantai Israel kota Haifa ini

Why Tel Aviv?
Tel Aviv adalah kota kesepuluh termahal di dunia. Makan siang sebesar $50 adalah harga rata-rata disana. Bangladesh sudah memenuhi syarat untuk membayar karyawan yang berteknologi canggih dengan harga 1/5 dari bayaran mereka

Tel Aviv adalah pusat perdagangan budak
Tel Aviv bukan hanya ibu kota pelacuran, akan tetapi juga markas besar dunia untuk perdagangan budak putih anak-anak Rusia, dan ekstasi. Kota ini juga menjadi pusat peredaran heroin

Female Executives
Oleh karena itu perusahaan besar membenarkan untuk memberangkatkan seorang eksekutif wanita ke Tel Aviv?

Apa kesimpulan anda? Autoworker di Detroit memberikan gaji pensiunnya untuk diinvestasikan di Google. Mereka membayar pajak untuk dibayarkan bagi para mahasiswa Israel untuk studinya di Harvard, sedangkan dia meronta-ronta untuk membayar rekeningnya, serta anaknya yang belajar di unibersitas tersebut. Google sekarang membiayai internet dengan biaya yang sangat besar yang memonitori oprasional di Tel Aviv, membayar gaji sangat besar, dan membangun prasarana untuk Israel.

Artikel asal di http://dhymas.wordpress.com/google-ternyata/

11 Disember 2008

Petronas Pun Patut Tarik Diri dari F1

Di sebalik kisah Honda, salah satu dari pembuat kereta gergasi di dunia sudah pun menarik diri dari lumba kereta Formula One (F1) kerana kos penyertaan yang semakin tinggi dan keadaan ekonomi dunia yang diambang kegawatan maka rakyat Malaysia tertanya-tanya bilakah Petronas yang membiayai pasukan F1 Sauber-Ptronas dan juga F1 Malaysian Grand Prix akan turut menarik diri dari F1.

Menurut Max Mosley, President International Automobile Federation (FIA), pembiayaan bagi setiap pasukan F1 untuk setahun adalah dalam lingkungan Pound Sterling 300 juta (lebih kurang RM1.6 billion kalau ikut Forex masakini). Maknanya sejak 1999 setiap tahun Petronas membelanjakan lebih kurang RM1.6 billion untuk membiayai penyertaan team Sauber-Petronas dalam F1. Sudah 9 tahun penglibatan Petronas yang bermakna sudah lebih kurang RM14 billion yang telah dibelanjakan untuk F1 Sauber-Petronas. Ini belum lagi termasuk penajaan sepenuhnya F1 Malaysian Grand Prix di Sepang oleh Petronas yang juga bermula sejak 1999.

Kita sudah dapat anggarkan berapa banyak wang telah dihanguskan untuk membiayai pasukan F1 Sauber-Petronas berdasarkan apa yang telah didedahkan oleh Max Mosley. Oleh kerana tiada ketelusan di pihak Petronas maka kita terpakse juga membuat anggaran sebanyak mana telah dibayar oleh Petronas sejak 1999 kepada pihak penganjur F1 untuk memasukkan Malaysian Grand Prix di Sepang dalam senarai F1 circuit.

Di katakan pihak F1 mendapat bayaran terbanyak dari Sepang. Dan setiap tahun bayaran dari Petronas itu dinaikkan dengan ugutan kalau enggan membayarnya, Malaysian Grand Prix Sepang akan dikeluarkan dari senarai circuit F1.

Shanghai adalah salah satu dari circuit F1 dan dilaporkan Shanghai kena membayar pihak F1 sebanyak US$500 juta setahun. Dengar khabarnya Shanghai sedang mempertimbangkan untuk menarik diri memandangkan sambutan dari rakyat Cina terhadap perlumbaan F1 itu tidak seperti yang diinginkan, dan juga kegawatan ekonomi dunia.

Kalau bayaran untuk Sepang adalah yang paling tinggi kepada pihak F1, maka iannya bermakna Petronas terpaksa membayar lebih dari yang dibayar oleh Shanghai; iaitu lebih dari US$500 juta (lebih kurang RM1.7 billion) setahun berdasarkan forex masakini. Maka jumlah bayaran kepada pihak F1 sejak 1999 adalah RM1.7 billion x 9 tahun = RM15.3 billion.

Ini bermakna Petronas telah sejak 1999 membelanjakan untuk F1 lebih kurang RM29.3 billion (pembiayaan pasukan Petronas-Sauber berjumlah lebih kurang RM14 billion campur dengan penajaan F1 Grand Prix Sepang berjumlah lebih kurang RM15.3 billion). RM29.3 billion ini berdasarkan forex US$1=RM3.50 masakini. Kalau pada US$1= RM3.80 dari 1999 hingga 2005 maka berlebihan dari RM30 billion.

Pada tahun ini pihak F1 telah memulakan lumba waktu malam di Singapura. Dengan diadakan grand prix di Singapura ini, pihak F1 dikatakan telah memeras ugut untuk keluarkan Sepang dari senarai perlumbaan F1.

Menurut ceritanya pihak F1 memeras ugut Petronas agar membayar sebanyak US$1 billion (RM3.5 billion) setahun mulai dari tahun 2008 ini jika mahu Sepang dikekalkan dalam senarai circuit F1. Menurut ceritanya lagi pihak pengurusan Petronas telah bersetuju.

Petronas sudah pun membelanjakan lebih kurang RM30 billion. Dan kos pembiayaan pasukan Petronas-Sauber serta kos penajaan Sepang sebagai salah satu dari F1 Circuit dijangka akan terus meningkat setiap tahun. Maka timbul pertanyaan adakah berbaloi membelanjakan wang yang begitu banyak itu untuk mengiklankan negara dan Petronas?

Saya berpendapat iklan "Malaysia Truly Asia" yang disiarkan di media antarabangsa seperti BBC, CNN dan lain-lain dengan kos yang jauh lebih murah adalah lebih berkesan dalam mengiklankan negara kita Malaysia kepada masyarakat dunia. Sering di New York ke atau di London ke atau lain-lain tempat di dunia ini saya telah ditanya adakah saya dari Indonesia. Bila saya kata saya dari Malaysia ada dari mereka dengan senyuman mesra berkata "Malaysia Truly Asia".

Malah iklan "Malaysia Truly Asia" sekarang ditiru konsepnya oleh lain-lain negara seperti Indonesia dan India (iklan "Incredible India"). Mereka meniru konsep "Malaysia Truly Asia" kerana mereka mengiktiraf kejayaan iklan tersebut mempopulerkan Malaysia kepada seluruh dunia. Yang saya ingin tekankan adalah banyak lagi cara dengan kos yang sederhana untuk mempopulerkan negara kita.

Memang ada sekali sekala semasa saya berada di luar negeri saya dengar Malaysia dikaitkan dengan F1 Petronas-Sauber atau F1 grand prix di Sepang. Tetapi penglibatan kita dalam F1 itu lebih disebut secara negatif, iaitu kenapa negara kita yang masih membangun itu berlagak seperti negara maju atau negara kaya.

Malah kalau nak cakap pasal mengiklankan Malaysia, Anwar Ibrahim antara yang lebih berkesan sebagai "iklan" untuk "mempopulerkan" Malaysia. Banyak kali semasa di luar negeri bila mendapatahu saya dari Malaysia saya sering ditanyakan tentang tuduhan palsu kes liwat Anwar Ibrahim.

Saya harap salah seorang dari Ahli Parlimen PR akan membangkitkan dalam parlimen tentang penglibatan Malaysia melalui Petronas dalam F1 yang tak berbaloi tetapi lebih merupakan pembaziran itu.

Lantak lah kalau Petronas itu adalah syarikat swasta sepenunhya. Tetapi Petronas itu syarikat milek kerajaan, bermakna syarikat yang turut dimilekki oleh rakyat secara tidak langsung, dan dengan itu Petronas sepatutnya lebih beramanah dan bertanggungjawab dan tidak membelanjakan wangnya dengan sewenang-wenang.

Dengan kegawatan ekonomi dunia yang sudah pun terkena tempiasnya kepada Malaysia, eloklah kerajaan Malaysia dan Petronas berjimat dan ikut jejak Honda, iaitu menarik diri dari penglibatan dalam F1.

07 Disember 2008

Tragedi Tanah Runtuh di Bukit Antarabangsa

Di sebalik tragedi tanah runtuh yang dahsyat telah berlaku di Bukit Antarabangsa, Ulu Kelang pada hari Sabtu lalu, 6 Disember 2008, tersebut pada 1993 telah berlaku keruntuhan apartmen mewah, Highland Towers hampir 1.5km dari tapak tragedi tanah runtuh tersebut. Tragedi tanah runtuh di Ulu Kelang ini memang dijangka akan berulangan kerana sejak dulukala lagi penjajah British melarang pembangunan di Ulu Kelang setelah kajian bumi mendapati bumi di kawasan tersebut tidak stabil.

Tetapi larangan itu telah sewenang-wenangnya diketepikan oleh kerajaan BN untuk memenuhi kehendak golongan kaya yang mahu membina banglo-banglo dan apartmen mewah di lereng-lereng bukit di Ulu Kelang sebagai kawasan perumahan ekslusif. Perumahan mewah di lereng-lereng bukit itu telah seterusnya mencetuskan pembangunan pesat yang tidak terkawal di seluruh kawasan Ulu Kelang yang tidak stabil keadaan buminya itu.

Penjajah British dalam melakukan kaji bumi untuk mencari deposit bijih telah mendapati rangkaian sungei-sungei semula jadi di bawah bumi di seluruh kawasan bukit-bukit di Ulu Kelang yang menjadikan buminya tidak stabil dan tidak membolehkan pembangunan secara besar-besaran. Tambah pula dengan hujan yang banyak turun di kawasan tersebut, maka penjajah British telah mengistiharkan Ulu Kelang sebagai kawasan penadahan air (water catchment area) yang dilarang pembangunan besar-besaran.

Yang ajaibnya adalah rangkaian sungei-sungei semula jadi di bawah bumi itu hampir kesemuanya mengalir ke arah Klang Gate dan bertemu di sana, dan terdapat pula dua bukit dari jenis batu yang kuat yang boleh dijadikan ‘tiang’ bagi pembinaan empangan (dam). Maka empangan Klang Gate telah dibina.

Seperti yang dinyatakan di atas, malangnya larangan pembangunan secara besar-besaran di Ulu Kelang telah diketepikan setelah merdeka oleh kerajaan. Golongan kaya yang ingin membina banglo mewah di lereng-lereng bukit di Ulu Kelang telah dengan bermacam cara termasuklah sogokan wang rasuah berjaya memujuk kerajaan Malaysia mengubah perintah larangan pembangunan di kawasan 'water catchment' tersebut.

Bermula pembinaan banglo-banglo mewah itu di Ukay Heights yang seterusnya menular ke seluruh kawasan Ulu Kelang dengan pembangunan perumahan kos mewah, kos sederhana dan kos murah. Tekanan dari bangunan-bangunan yang dibina itu telah mengubah pengaliran sungei-sungei semula jadi dibawah tanah yang menambahkan lagi ketidak stabilan bumi di Ulu Kelang. Padahnya antara lain adalah keruntuhan Highland Towers pada 1993 yang disahkan adalah akibat dari sungei di bawah bumi yang terpaksa mengubahkan alirannya masuk ke bawah bangunan 12 tingkat itu yang telah melemahkan tapak bangunan.

Apabila berlaku keruntuhan Highland Towers pada 1993, dikatakan Jabatan Kajibumi (ketika itu di bawah Kementerian Perusahaan Utama) telah menyarankan agar segala pembangunan termasuk projek-projek perumahan yang telah dilulus tapi belum dimulakan pembinaannya dihentikan. Malangnya kerajaan telah menolak cadangan tersebut. Sebaliknya pula kerajaan cuba menyalahkan Jabatan Kajibumi. Menurut ceritanya, Menteri Perusahaan Utama ketika itu, Dr. Lim Keng Yaik telah mempertahankan Jabatan Kajibumi dengan bukti-bukti yang jelas menunjukkan bahaw jabatan tersebut telah banyak kali menasihatkan kerajaan agar menghentikan segala pembagunan di Ulu Kelang kerana keadaan bumi di sana yang tidak stabil dan juga sebagai langkah menyelamatkan kawasan Ulu Kelang sebagai ‘water catchment area'.

Kerajaan juga tidak mengindahkan teguran dari Jabatan Kajibumi bahawa kawasan KLCC Twin Towers dan juga KL Towers adalah tidak stabil kerana juga terdapat di sana rangkaian sungai-sungai semula jadi di bawah bumi. Keadaan bumi yang tidak stabil itu lah yang membuat penjajah British menggunakan tapak di mana KLCC didirikan hanya sebagai tempat lumba kuda yang tidak menekan sungai-sungai di bawah bumi untuk alih pengalirannya dan menular di bawah bangunan-bangunan yang berhampiran.

Semasa pembinaan tapak KLCC, dikatakan beribu lori simen dicurahkan ke dalam bumi untuk mengubah aliran sungei-sungei semula jadi di bawah bumi di situ. Teguran pakar-pakar terutamanya dari jabatan Kajibumi bahawa sungai-sungai di bawah bumi yang dialihkan dengan curahan simen itu akan mengalir ke bawah bangunan-bangunan yang berhampiran dan lambat laun meruntuhkan bangunan-bangunan tersebut tidak dihiraukan langsung oleh kerajaan.

Nasihat pakar-pakar agar jangan dibangunkan kawasan Bangsar Park dan juga kawasan Bukit Damansara juga ditolak tepi oleh kerajaan. Kedua kawasan ini adalah ‘outer reaches’ atau hujung jangkauan gempa bumi Acheh.

Seandainya kerajaan menerima nasihat pakar-pakar dan tidak mengenepikan larangan pembangunan di Ulu Kelang , keruntuhan Highland Towers dan beberapa lagi tragedi tanah runtuh yang dahsyat yang telah berlaku di Ulu Kelang tidak akan berlaku.

p/s : Takziah buat keluarga mangsa.Al-Fatihah.

06 Disember 2008

Relevankah Format Organisasi UMNO?

Enam puluh tahun dulu apabila Dato' Onn Jaafar, selaku Yang Dipertua Umno, dan ahli-ahli Majlis Kerja Tertinggi (kini Majlis Tertinggi) parti tersebut menerima cadangan dan usul penubuhan Perikatan Pemuda Umno (kini Pergerakan Pemuda Umno) dan Jabatan Kaum Ibu Umno (kini Pergerakan Wanita Umno), tidak pernah terlintas di minda mereka betapa satu ketika nanti kedua-dua sayap minoriti parti ini akan turut sama sibuk dalam perebutan jawatan dengan matlamat menentukan imbangan kuasa masing-masing dan seterusnya sebagai perancangan untuk menaiki tempat paling tinggi dalam piramid hirarki parti berkenaan.Penubuhan kedua-dua sayap ini juga akhirnya menjadi seolah-olah format standard semua parti politik yang ditubuhkan selepas itu, termasuk parti pembangkang.

Itu cerita pertengahan 1940-an sewaktu hanya segelintir sahaja orang Melayu yang tahu menyebut perkataan politik dan tidak ramai yang faham erti perkataan 'siasah'. Malah apabila Umno ditubuh pada 1946, orang Melayu tak kisah tentang siapa yang patut jadi jawatankuasa badan berdaftar yang bakal digunakan sebagai 'vehicle' untuk menentang British.

Jawatankuasa yang kemudiannya ditubuhkan juga tidak kisah siapa yang nak dijadikan sebagai Yang Dipertua Parti (kini disebut Presiden). Sebagaimana yang diketahui sejarah, Pendeta Za'ba (Zainal Abidin bin Ahmad) telah diusulkan untuk jawatan tersebut tetapi menolaknya. Ini kerana walaupun beliau seorang tokoh intelektual Melayu (satu-satunya anak Melayu yang pernah menjadi pensyarah Universiti of London), namun beliau adalah seorang pemikir dan bukannya seorang aktivis agresif politik.

Lagipun pada ketika itu tidak ramai orang Melayu yang berani berdepan dengan mana-mana Raja-Raja Melayu apatah lagi untuk membawa sembah supaya ke bawah dulu Sultan, Raja dan Yang diPertuan Besar memboikot upacara perisytiharan Malayan Union.Namun kerana tugas ini sanggup dipikul oleh Dato' Onn dan beliau juga cukup dikenali oleh orang Melayu sebgai antara aktivis paling lantang terhadap British, maka jawatan tersebut diberikan kepada beliau.

Apapun, yang penting ketika itu bukannya format parti. Fokus utama Umno adalah untuk mendesak kerajaan Great Britain supaya memansuhkan Malayan Union. Justeru apabila Umno mencapai semua matlamat penubuhannya (tanpa menyentuh soal bagaimana dan mengapa sesuatu perkara dibiarkan berlaku dalam sejarah), tidak ada sesiapapun yang memperdulikan soal format ini.

Sebaliknya ia dikekalkan dan kedua-dua sayap ini turut sama sibuk dalam semua mesyuarat agung tahunan dan pemilihan parti berkenaan setidak-tidaknya selepas merdeka. Lagipun Umno sendiri telah memulakan budaya bahawa jika seseorang dipilih sebagai Ketua Wanita dan Ketua Pemuda maka mereka ini akan turut diberikan jawatan dalam kerajaan.

Maka dengan itu, soal melatih pemimpin pelapis dan menjadikan kaum ibu sebagai tenaga di belakang perjuangan tidak lagi menjadi agenda utama. Dengan mengambil kira realiti kepentingan nasional masa kini, apakah relevannya Pergerakan Pemuda dan Wanita Umno? Itu belum lagi diambil kira banyak mana sangatlah sumbangan Pemuda dan Wanita parti itu dalam sejarah Umno selain daripada menjadi tukang sibuk dan menyemarakkan perebutan jawatan dalam parti dan sayap dan juga mewujudkan ruang untuk berlakunya amalan politik wang?

Tidak dapat dinafikan betapa dalam kehidupan kaum lelaki dan wanita perlu wujud secara 'vis-a-vis'. Tetapi apakah hal ini memerlukan sebuah sayap politik yang turut sama diberikan kepentingan kepimpinan politik. Begitu juga dengan soal pemimpin pelapis. Apakah sekadar mahu melatih pemimpan masa depan maka sebuah sayap yang cara pemilihan pucuk pimpinannya seolah-olah bertaraf 'pari passu' dengan pemilihan badan induknya?

Dengan mengambil kira Umno sebagai sebuah pertubuhan politik dan bukannya sebuah badan kebajikan dan sebagaikanya, apakah benar-benar perlu sayap-sayap seperti ini dan kini di tambah pula dengan Putera dan Puteri? Apakah yang sebenarnya ingin dibuktikan oleh Umno?Sekiranya Umno hanyalah satu-satunya parti tunggal yang memerintah negara ini sekalipun, maka ia hanya mewakili 27 juta manusia?

Sebagai perbandingan kita ambil Parti Komunis China, parti politik terbesar di dunia dengan keahlian 70 juta dan memerintah Republik Rakyat China dengan jumlah penduduk 1.33 bilion (sebagaimana Julai 2008). Format dan struktur parti tersebut tidak mempunyai sebarang pergerakan wanita atau pemuda atau puteri atau putera. Mereka tidak membuang masa dengan hal seperti ini. Mereka hanya mempunyai sebuah Jawatankuasa Pusat dengan lima lagi jawatankuasa di bawahnya.

Begitu juga dengan, misalnya Parti Demokratik di Amerika Syarikat di mana Barrack Obama baru sahaja memenangi pilihan raya Presiden AS awal bulan lalu. Walaupun parti berkenaan mempunyai 72 juta ahli/penyokong dan dalam konteks kini akan memerintah 301juta penduduk/rakyat AS, ia tidak pula mempunyai sayap wanita atau pemuda dan sebagainya yang tersendiri.

Malah Pengerusi Jawatankuasa Pusat parti berkenaan, Howard Dean juga bukanlah secara automatik akan menjadi Presiden AS, sebagaimana format yang dimulalkan dan diamalkan oleh Umno. Sebenarnya apakah yang cuba dibuktikan oleh Umno dalam mengekalkan format yang sudah lapuk dan tidak relevan sama sekali dalam sesebuah organisasi politik ini?

Apakah mereka mahu membuktikan betapa mereka lebih bijak dalam menyusun format dan struktur organisasi parti? Atau apakah kononnya keperluan politik di Malaysia tidak sama dengan keperluan politik di negara-negara lain (dari segi sturuktur dan format parti?). Apakah urusan mentadbirkan sebuah parti yang mempunyai keanggotaan kira-kira 3 juta ahli lebih sukar, lebih kompleks, lebih complicated dari urusan mentadbir sebuah parti dengan keahlian 70 juta?

Apakah, menurut para pemimpin Umno, format dan struktur parti pemerintah seperti ini adalah amat perlu bagi memerintah 27 umat manusia berbanding dengan 1.3 bilion atau 300 juta umat manusia?

Mungkin pemimpin Umno lebih bijak dari pemimpin mana-mana parti di dunia ini sekalipun. Maka mungkin disebabkan kebijaksanaan yang tidak ada tolok bandingnya ini menyebabkan Umno tidak pernah menghadapi sebarang krisis dalaman atau krisis kepercayaan rakyat. Mungkin satu kebodohan bagi mereka yang tidak mengikuti format yang telah diwujud dan dikekalkan oleh Umno ini.

Barangkali kerana kebodohan inilah AS menjadi negara termaju di dunia dan China berjaya mengangkat ekonominya ke tahap fenomenal selepas pelancaran The Great Leap Forward (Dayuejin) pada tahun 1958. Bagi rakyat Malaysia yang telah diperintah oleh Umno-BN selama 51 tahun (BN juga mengikuti format yang sama seperti Umno), sejauhmanakah kita telah melompat? Jauh ke di depan? Masih bertatih? Atau berundur ke belakang?

Pelukis Scottish John Quinton pernah berkata: "Ahli politik adalah manusia yang melihat cahaya di hujung terowong, kemudian keluar dan beli lebih banyak lagi terowong."

Pemilihan pucuk pimpinan Umno Mac tahun depan (dengan format yang serupa) digambarkan sebagai "ada cahaya di hujung terowong" bagi parti Umno khususnya dan orang Melayu dan rakyat Malaysia amnya. Namun, persoalannya, berapa banyak lagi terowong yang diperlukan untuk kita akhirnya benar-benar tersilau melihat cahaya di hujungnya? - Hrkh _

04 Disember 2008

Ketuanan Melayu vs Ketuanan Islam

NEGARA kembali bergolak mutakhir ini apabila isu Ketuanan Melayu dipalu hebat. Sesekali jelas kelihatan cara mencetus dan memanaskan isu ini lebih kepada gimik atau momokan politik dalam usaha mereka mencari formula pengukuhan semula survival pengaruh dan kuasa mereka.

Saya melihat isu ini tidak terpisah dari "jerangkap samar" yang mampu memerangkap siapa saja dalam jebak perkauman yang sengaja diletuskan.

Menjadi trend lama atau suatu tradisi yang mudah dikesan bagi kuasa politik pemerintah tatkala mengalami kemerosotan pengaruh dan sokongan pengundi bahawa mereka akan menimbulkan isu perkauman.

Sama ada ia satu tindakan untuk mencari simpati dan meraih sokongan politik, ia juga berkemungkinan satu jerat untuk memerangkap musuh politik malah ia juga boleh dilihat sebagai usaha mencipta diri sebagai hero atau juara dalam memperjuangkan hak dan ketuanan Melayu.

Umno perjuangkan Ketuanan Melayu ?

UMNO pasti sahaja menjadi parti yang lantang bersuara mempertahankan Ketuanan Melayu dengan pelbagai taarif yang mereka cipta sekalipun saling berbeza dan bercanggah antara satu taarif dengan taarif yang dibuat oleh pimpinan UMNO yang lain pula . Seperti mereka juga gagal memahami erti Ketuanan Melayu yang sebenar.

Saya setuju benar untuk menegaskan bahawa selama ini UMNO tidak pernah memahami apakah ertinya Ketuanan Melayu yang kononnya diperjuangkan oleh mereka . TIdak keterlaluan jika saya sebut bahawa UMNO lah yang bertanggungjawab merosakkan masa depan Melayu malah menjadikan Melayu "hamba" di dalam negara sendiri.

Semua sedia maklum apa yang telah dilakukan oleh UMNO terhadap kaum bangsa sendiri. Tanah Rezab Melayu , Bahasa Melayu , Ekonomi Melayu , Pendidikan Melayu , kuasa politik orang Melayu malah segala milik melayu telah dinodai oleh UMNO dan BN . Lalu bagaimana hari ini mereka mahu bercakap soal Ketuanan Melayu.

Ketuanan Islam vs Ketuanan Melayu

Sebagaimana berkali saya tegaskan bahawa kaum dan bangsa selain melayu akan tersentuh hati mereka apabila kita senantiasa mengenegahkan soal melayu , melayu dan melayu . Kenapa tidak ? sebagaimana kita juga akan tersentuh perasaan jika mereka hanya mengenegahkan isu cina, cina dan cina .

Ini kerana di sebabkan bangsa kita adalah suatu yang tidak boleh berubah. Kita jadi melayu bukan kerana pilihan kita sebagaimana cina menjadi cina bukan kerana pilihan mereka.

Justeru itu , bercakap soal bangsa tidak boleh menyelesaikan masaalah perpaduan dan persefahaman antara kaum . Kita bercakap soal bangsa malah selalu berbangga dan mendabik dada dengan bangsa kita , sekalipun bangsa kita mempunyai pelbagai kelebihan dan kehebatan ia tetap akan mengundang rasa tidak puas hati dikalangan bangsa lain kerana mereka sampai bila pun tidak boleh jadi melayu untuk sama - sama menikmati kelebihan tersebut.

Apabila kita timbulkan isu ketuanan Melayu , maka cina dan India akan terguris perasaan mereka disebabkan sampai bila pun , mereka tidak boleh jadi Melayu untuk turut sama menikmati "ketuanan" tersebut . Tambahan lah kalau melayu dipandang tidak memiliki apa - apa oleh mereka, saya kira sampai bila pun mereka tidak berminat "menjadi" melayu.

Berbeza kiranya kita bercakap soal Ketuanan Islam . Selain daripada Islam adalah agama samawi yang benar dan hebat, ia adalah agama yang boleh diterima oleh siapa sahaja justeru turunnya adalah menjadi rahmat kepada sekelian alam.

Sesiapa sahaja boleh menjadi muslim. Tidak mengira apa bangsa ia dicipta, Asy-Syahadatain boleh menjadikan mereka layak sebagai seorang muslim. Maksudnya sesiapa sahaja boleh menerima Islam asal sahaja meyakini bahawa tiada Tuhan melainkan Allah sebagai Tuhan yang layak disembah . Melayu kah mereka demikianlah cina atau Indiakah mereka. Mereka boleh jadi Melayu Muslim , Cina Muslim , India Muslim atau apa sahaja bangsa mereka.

Kalau pun mereka tidak mahu menjadi muslim atau tidak menerima Islam sebagai agama dan cara hidup mereka . Mereka masih boleh memilih untuk berada dibawah lindungan Islam sebagai golongan zimmi yang membayar Jizyah kepada pemerintahan Islam.

Memandangkan Cina dan India terlebih dahulu mengenali Islam berbanding Melayu, maka saya sangat yakin apabila kita bercakap soal Ketuanan Islam, ianya tidaklah mengecewakan mereka .

Apa yang malang ialah umat Islam sendiri gagal beramal dan menghayati Islam sebagai cara hidup dan membimbing manusia kembali ke jalan yang benar. sedikit sebanyak ia menjadi fitnah kepada ummah .

Ketuanan Islam Tidak Akan Mengecewakan Cina, India

Namun begitu Islam tetap utuh sebagai agama suci yang dipelihara oleh Allah jalla wa A'ala . Ajarannya tetap menunjuk ke arah jalan yang benar. Tidak sahaja jalan menuju akhirat dan membina kehidupan akhirat di syurga ALlah tetapi Islam adalah agama yang lengkap dengan pelbagai akta dan enakmen serta peraturan untuk manusia menjalani kehidupan di dunia.

Persoalannya kenapa tidak kita bercakap soal Ketuanan Islam lantas memperjuangkannya. Islam agama yang syumul pula kaya dengan kemuliaan akhlak dan ketinggian nilai.

Saya berkeyakinan tinggi bahawa Islam agama yang mampu malah boleh diterima oleh sesiapa sahaja andainya sampai kepadanya keterangan dan penjelasan yang lengkap mengenai Islam . Selebihnya kembali kepada ketentuan Allah untuk memberi hidayah atau tidak.

Paling tidak , menjadikan mereka akur akan kebenaran Islam dan tidak lagi memusuhi Islam atau peringkat seterusnya , mereka sedia malah memilih untuk berada dibawah lembayung Islam justeru menginsafi keadilannya kalaupun mereka belum bersedia untuk menganut ajaran Islam.

Mempertahan dan memperjuangkan Ketuanan Islam nyata berbaloi berbanding perjuangan bangsa dan warna kulit.

Berasaskan realiti ini , saya berseru agar kita tidak lagi memperjuangkan bangsa sebaliknya memperjuangkan Ketuanan Islam disamping kita berbangga menjadi bangsa apa kita diciptakan.- Hrkh

Source : http://www.ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com