CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

17 Disember 2008

Pulangkan~

Di sebalik menjelang Pilihanraya Kecil P036 Kuala Terengganu yang akan diadakan kira-kira sebualan saja lagi, Menteri Kewangan, merangkap Timbalan Presiden UMNO, Najib Razak tergesa-gesa berkunjung ke Terengganu dengan membawa bersamanya wang royalti berjumlah RM408.6 juta untuk dikembalikan kepada kerajaan Terengganu

[Baca : wang royalti minyak Kerajaan Terengganu telah mula dirampas oleh Kerajaan Pusat pada awal tahun 2000 hinggalah pertengahan tahun 2008 apabila Pas memerintah selepas PRU10].

Walaupun desakan demi desakan telah dibuat oleh rakyat Terengganu seawal tahun 2000 lagi, sehingga terpaksa mengheretnya ke mahkamah, namun Kerajaan Pusat tetap berdegil mempertahankan keputusannya enggan memberi secara terus wang royalti yang kemudian ditafsirkan oleh mereka sebagai 'wang ihsan' melalui projek-projek di bawah kroni mereka untuk membangunkan negeri. Persoalannya mengapa sekarang ini baru nak dipulangkan semula?

Sepatutnya Kerajaan Pusat wajar meminta maaf kepada seluruh rakyat Terengganu, bukannya tanpa segan dan silu serta malah berbangga membuat pengumuman kerana mereka telah melanggar perjanjian yang termaktub dengan Kerajaan Terengganu berhubung pembayaran royalti minyak selama ini. Tahun 2000-2008. Bayangkanlah selama hampir 8 tahun, hak rakyat Terengganu dinafikan oleh Kerajaan Pusat (BN) dengan menukarkannya kepada Dana Khas Persekutuan, akibatnya kita telah mengalami kehilangan sejumlah lebih RM3 billion yang sehingga kini tidak dapat dikesan, hilang entah kemana!!!??

Kalaulah tidak kerana rampasan wang royalti (dianggarkan jumlah keseluruhannya RM6.2 billion selama tempoh 8 tahun), seluruh rakyat Terengganu sekurang-kurangnya telahpun melepasi tahap kemiskinan tegar sekaligus 'ranking' negeri paling miskin di Semenanjung Malaysia bukan lagi milik Terengganu. Malang sungguh nasib Rakyat Terengganu!

Malang seribu kali malang, setelah hak rakyat Terengganu dirampas oleh Kerajaan Pusat semenjak tahun 2000, pemulangan rampasannya pada hari ini turut disambut gembira oleh pemimpin UMNO dan BN Terengganu. Mereka yang merampas, mereka jugalah yang gembira apabila rampasan dikembalikan? Mengapa mereka yang beriya-iya menekan dan mendesak Kerajaan Pusat merampas wang royalti dahulu, jika mereka benar-benar mahu MEMBELA NASIB RAKYAT?

Dimana slogan Tradisi Membela Rakyat semasa mereka menekan dan mendesak supaya wang royalti tersebut dirampas sewaktu pemerintahan Barisan Alternatif pada tahun 1999 - 2004??? Betapa zalim dan kejamnya mereka terhadap rakyat Terengganu...

Sudah terang lagi bersuluh, maka tidak perlulah penulis huraikan, betapa rakyat Terengganu kini telah lama sedar dan dapat merasakan pemulangan wang royalti tersebut hanyalah sebagai UMPAN POLITIK, tidak ikhlas serta mempunyai motif tersembunyi yang mudah dibaca!

Justeru, penulis meminta agar wang royalti ini diuruskan Kerajaan Negeri Terengganu untuk manfaat rakyat yang telah sekian lama hauskan pembelaan, bukan sekadar pembangunan material tetapi juga kerohaniannya..

Janganlah pula ia terlepas dari mulut harimau, ke mulut buaya ia ditelan!..

Janganlah dipolitikkan wang rakyat kerana yang menjadi mangsanya adalah rakyat! Kembalikanlah wang tersebut kepada rakyat yang memerlukan!!! PULANGKAN~

Artikel asal di http://www.tranungkite.net/v8/modules.php?name=News&file=article&sid=429&mode=thread&order=0&thold=0