CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

05 Januari 2009

Kenapa kempen boikot US tidak berkesan?

Di sebalik kenapa sekian lama kempen boikot barangan Amerika dan Israel telah berjalan, namun ia kuran g berkesan.

Secara kebiasaannya, apabila orang membeli barangan Amerika, kita akan sangka dia mendapat keuntungan daripada itu. Kebiasaannya kita akan menyangka bahawa kita menyumbang duit kepada Amerika.Tetapi sebenarnya Amerika tidak memerlukan duit daripada jualan kepada pelanggannya untuk menguasai dunia.Duit yang dia mahu itu hanya ingin digunakan untuk dikitarkan semula supaya membeli bahan mentah daripada luar.

Kekuatan Amerika letaknya adalah dengan 'penjualan' matawang USDnya, bukan pada penjualan barangan keluaran negaranya. Apabila Amerika perlukan duit(USD) untuk membuat sesuatu, kongres bersidang dan penciptaan duit(USD) yang baru boleh diluluskan. Amerika tidak begitu risau akan inflasi matawangnya walaupun dicetak lebih, atau diwujudkan dalam bentuk kredit kerana permintaan terhadap Dollar sentiasa tetap ada.

Dalam erti kata lain, kekuatan ekonomi Amerika lebih bergantung kepada penjualan dollar berbanding dengan penjualan barangan keluarannya. Jadi untuk melumpuhkan Amerika, kita hendaklah tidak membeli dolar Amerika (USD).

'Tidak membeli USD' dalam perpektif lain ialah tidak menjual barangan dalam USD atau, tidak menerima USD ketika menjual barangan. Mungkin sukar untuk diterangkan kalau disebut dengan ayat di atas, jadi ayat ringkasnya ialah jangan jual barang kepada Amerika.

Kepada sesiapa yang tidak faham bagaimana Amerika menguasai dunia menggunakan dollar, perlu baca artikel berkaitan Petro-dollar atau baca catatan lama saya ini.

Jadi saya ringkaskan semula. Oleh kerana Amerika menguasai dunia dengan petrodollar, maka serangan ke atas Amerika adalah bermula dengan kata kunci ; Jangan Beli USD
- tidak menjual barangan dalam USD
- tidak menerima USD ketika menjual barang
- jangan jual barang kepada Amerika.

Jadi kepada sesiapa yang sudah faham, sila kemukakan idea-saranan ini untuk tidak menjual barangan kepada Amerika kepada sesiapa yang anda kenali di dunia ini supaya kekejaman di Gaza dapat dihentikan dengan cepat. ALLAHUAKBAR!

Artikel asal di http://hasbullah.pit.my/2009/01/boikot-amerika-bukan-sekadar-jangan.html