CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

01 Februari 2009

Cerita UMNO LANGKAWI dari AnakLangkawi

Di sebalik kisah di LANGKAWI, berkenaan tujuh cawangan UMNO dalam Bahagian Langkawi yang melahirkan rasa kecewa dengan keputusan Lembaga Disiplin UMNO kerana tidak mengambil sebarang tindakan terhadap ketua bahagian mereka Datuk Nawawi Ahmad berhubung dakwaan salah laku dan politik wang pada pemilihan peringkat bahagian Oktober lepas.

Ketua UMNO Cawangan Kampung Tua, Mansor Hashim berkata, tujuh cawangan itu menubuhkan satu jawatankuasa bertindak untuk meluahkan rasa tidak puas hati dengan keputusan lembaga itu yang melepaskan Nawawi tetapi mengenakan amaran terhadap seorang anggota bahagian itu, Shaidan Hashim, kerana menjadi ejen Nawawi.

“Shaidan menjadi ejen atau pelobi bagi pihak Datuk Nawawi Ahmad dan kenapa Shaidan seorang sahaja yang dikenakan tindakan sebaliknya Nawawi dikecualikan,” katanya kepada pemberita di sini.Mansor, yang mewakili jawatankuasa bertindak itu berkata, sebelum ini mereka telah membuat aduan rasmi menerusi sepucuksurat kepada Lembaga Disiplin UMNO mengenai kegiatan politik wang yang berlaku di Langkawi.

Mansor berkata antara dakwaan mereka ialah Nawawi memberi telefon bimbit, pukat dan sumbangan untuk lawatan sambil belajar kepada perwakilan dan anggota cawangan supaya mencalonkannya bertanding merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian Langkawi.

Pada pemilihan itu, Nawawi mengalahkan penyandang jawatan itu Datuk Abu Bakar Taib.“Kami berharap Lembaga Disiplin masih membuka pintu siasatan kerana keputusan yang dibuat oleh lembaga itu menimbulkansoalan di manakah konsepbersih, cekap dan amanah yang dilaungkan oleh pemimpin-pemimpin atasan UMNO,” kata beliau.

Kelmarin Pengerusi Lembaga Disiplin itu Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata, Shaidan adalah antara anggota parti yang dikenakan tindakan amaran kerana bersalah melanggar tataetika parti.

Dibawah merupakan sedutan YB Mohd Rawi di Langkawi dlm Malaysiakini.

Manakala Naib Ketua Bahagian Umno Langkawi, Mohd Rawi Abdul Hamid pula menjelaskan
beliau tidak bersetuju sejak awal lagi isu politik wang Umno dibawa kepada SPRM Kerana, tambah wakil rakyat Ayer Hangat, ia memberi gambaran kepada akar umbi bahawa pemimpin-pemimpin bahagian mengamalkan politik wang.

Mengulas dakwaan insiden yang menimpa Halimi sepanjang empat hari ditahan SPRM sejak 23 Januari, beliau berasa kesal dan menyifatkan insiden tersebut tidak sepatutnya berlaku.

"Dalam mana-mana siasatan, tidak boleh dijalankan siasatan dengan kekerasan, hatta orang yang ditahan atas dakwaan jenayah pun tidak boleh disiasat dengan kekerasan," katanya sewaktu dihubungi.

Tambahnya, dakwaan insiden sebegini akan menyebabkan rakyat mempersoalkan kaedah siasatan yang dijalankan.

Sehubungan itu, beliau menggesa MT menentukan sama ada suruhanjaya itu boleh menyiasat berhubung amalan politik wang atau tidak memandangkan lembaga disiplin parti sudah berbuat demikian.


-------

Kenyataan diatas menunjukkan bahawa kenyataan YB tidak sejajar dgn kenyataan Presiden UMNO & Timbalan Presiden parti sendiri dlm melihat penglibatan SPRM dlm kes politik wang. Tetapi masakan YB Rawi berkata demikian jika ketua bahagian beliau YB Nawi berdepan dgn siasatan oleh SPRM & Lembaga disiplin UMNO. Sumber dalaman lembaga disiplin UMNO juga mengatakan YB Nawi juga berdepan dgn siasatan rasuah politik baik dr pihak SPRM mahupun Lembaga disiplin.

"Rasuah tetap rasuah". Jgn kita menghalalkan yg haram. Biarlah akar umbi tahu politik wang berlaku. Setidak-tidaknya akar umbi tahu pimpinan UMNO serius dlm membanteras rasuah. Pimpinan UMNO yg disabit kesalahan hanya akan berdepan dgn siasatan. Apa yg ditakutkan jika tidak bersalah?

Ahli UMNO bahagian Langkawi, Shaidan Hashim (Proksi YB Nawi) juga didapati bersalah oleh jawatankuasa disiplin UMNO & diberikan amaran. Amaran saja ka ? Inilah yg dinamakan 'verdict' dr lembaga disiplin UMNO yg berat sebelah disbbkan ahli UMNO tersebut berkempen kpd seseorg berstatus ADUN @ Ketua Bahagian? Disbbkan tindakan sebeginilah SPRM perlu terlibat dlm siasatan agar mereka2 ini yg didapati bersalah akan disabitkan seperti dlm Akta Pencegahan Rasuah.

KEKECEWAAN

Jika mereka-mereka yg terlibat dgn rasuah dibiarkan berterusan memimpin UMNO Langkawi tidak terkejut jika Pulau Langkawi tidak akan lagi menjadi kubu kuat UMNO. Kekecewaan demi kekecewaan telah mula terdengar di segenap pelusuk UMNO langkawi. Malah ada khabar angin berkata jika ia berlarutan akan ada ahli-ahli UMNO yg akan keluar parti kerana kecewa.

Telah ada 7 cawangan yg menunjukkan bantahan terbuka. Tidak diketahui brp byk lagi cawangan yg 'protest' secara diam. Perlu diteliti rekod UMNO Langkawi dimana jika dilihat perihal pengundi-pengundi di Langkawi lebih cenderung memangkah UMNO/ BN atas kapasiti calon. Ini terbukti bilamana majoriti Parlimen P04 lebih tinggi dari majoriti kedua-dua ADUN N1 & N2 di Langkawi.

Isu ini perlu diberi perhatian oleh pimpinan UMNO Pusat & Kedah. Jika ini dibiar berterusan maka tidak mustahil UMNO Langkawi tidak akan lagi mendapat tempat di hati rakyat langkawi bilamana Dato Paduka Abu Bakar Taib tidak lagi akan bertanding pada PRU-13 nanti. Kerana beliaulah langkawi masih menjadi kubu kuat UMNO sehingga sekarang.


SPRM & RASUAH

Saya amat bersetuju & merasa hormat kepada mana-mana pemimpin UMNO yg mengalu-alukan siasatan menyeluruh dlm UMNO mengenai politik wang. Ternyata mereka yg mengalu-alukan siasatan SPRM adalah mereka yg bebas dari politik wang. Sejajar dgn hasrat & kenyataan Dato' Najib sendiri bahawa anggota parti yg terlibat rasuah tidak terlepas tindakan.

Kepada yg menentang siasatan SPRM. Kenapa takut? Adakah anda terlibat sama. Kita sudah tahu bahawa Tindakan Tatatertib Jawatankuasa Disiplin UMNO sendiri sebenarnya kadang-kadang 'buyers' dlm membuat siasatan lebih-lebih lagi bila laporan dibuat keatas ahli DUN itu sendiri @ ahli UMNO yg mempunyai jawatan yg tinggi.

Sepatutnya rasuah politik dirujuk terus ke SPRM utk siasatan. Jadi biarlah ada 2 kertas siasatan dibuka & bukan setakat jawatan kuasa disiplin UMNO. Seperti yg sedia maklum siasatan di jawatankuasa disiplin kadang-kadang bersikap selektif iaitu hanya tertumpu pada 'ikan bilis' & 'ikan sardin'. Maka ikan jerung & ikan paus dilepaskan hnya kerana memegang jawatan tertinggi dlm UMNO, ADUN, MP @ bahagian. (Seperti yg berlaku di langkawi). Jika inipun UMNO gagal maka ia akan gagal di PRU-13 nnti. Biarlah rakyat melihat UMNO amatlah serius dlm menangani rasuah. Biar berkualiti bukan kuantiti.

Walaupun SPRM mempunyai kuasa utk melakukan siasatan kpd sesiapapun, diharap agar SPRM melakukan siasatan dgn profesional & teratur. Kita tidak mahu disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.

TERUSKAN USAHA MURNI INI!!


Artikel penuh di www.kedahlanie.blogspot.com