CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

30 April 2009

GREEN BEAN SOY DRINK ada MELAMINE!

Salam semua. Kali ini saya nak sentuh ttg minuman ringan keluaran Yeo Hiap Seng, jenama salah satu pembekal minuman ringan yg tak asing lagi di rantau ini khususnya Singapura dan Malaysia .

Pernahkah anda dengar ttg keluaran produk minuman YHS yg terkini, khususnya minuman kacang soya fusion dgn kacang hijau? Jika anda di Singapura, harap2 baca dulu ya, bahan-bahan yg terkandung dalam minuman ini.




Semasa saya ke salah sebuah pasaraya tempatan, terpandang saya ke arah minuman ini yg saya fikir adalah salah satu lagi keluaran terbaru YHS. Iyerlah, apalah bahan yg nak dibubuh dlm minumankan? So I pick up one and brought to office. Tapi, bila saya baca ingredientsnya...



Apa kejadah ni? Dah takde lagi ke sumber yg baik, yg murni, darimana pihak pengeluar nak dapatkan bahan atau sumber utk membuat produk minuman mereka???? Tidakkah mereka peka dgn pengguna2 Islam yg sememangnya ramai telah terbiasa dgn minuman yg mereka bekalkan atas jenama YHS???


Belek punya belek.....hah, patutlah. Minuman ni diperbuat di....... di negara yg dah mmg tersohor bubuh melamine dalam susu!!



Apapun, saya sekedar berkongsi info dan diharap sesiapa yg teringin nak merasa minuman jenama YHS " Green Bean Soy Drink ", lupakan sajalah niat anda tu. Tak berbaloi bahan yg haram jika memasuki dlm tubuh badan kita ni!! Harap dapat sebarkan info ini terutama sekali kpd anak-anak kita yg mungkin kurang arif ttg perkara ini.

29 April 2009

Perkauman?

Oleh jaihanmansyi (www.detikdaily.net)

Di sebalik isu hangat hari ini, apa benar ia berkenaan perkauman??? Yang nyata, kebenaran dan hakikatnya, isu perkauman bukanlah satu permasalahan yang kritikal di Malaysia.

Saya masih ingat sewaktu dibangku sekolah rendah, saya berkawan dengan ramai kawan berbangsa Cina dan India. Sepanjang berkawan kalau ada pertengkaran, tidak pernah sekalipun melibatkan hal-hal perkauman. Tidak pernah dihina keturunan mereka.

Akhirnya saya mendapati bahawa bukan soal warna kulit yang menjadi pertelingkahan tetapi masalah agama. Sudah tentu di Malaysia ini begitu banyak agama.

Kerana agama melibatkan akidah (faith) yang menentukan kepercayaan seseorang. Kerana pada saya sejarah agama-agama ini lebih panjang dari sejarah perkauman. Oleh iu saya rasa tidak timbul soal perkauman. Ianya adalah masalah mempertahankan kepercayaan masing-masing. Mungkin kerana merasa terancam atau hak-hak mereka dirampas.

Sepanjang hampir 100 tahun ini, nenek2 dan atuk2 kita boleh sahaja hidup tanpa persengketaan. Saya berasal dari Terengganu dan sepanjang saya membesar saya memerhatikan bagaimana kaum Cina disana sangat menghormati masyarakat Islam. Begitu juga sebaliknya.

Oleh itu, kuncinya ialah hormat dan tidak melekehkan agama lain. Kerana sekiranya kita katakana masalah perkauman, adakah kita akan menolak kaum Cina dan India dan lain-lain kaum yang beragama Islam.

Akhirnya jari-jemari kita (umat Islam dan kaum Melayu) menunjuk kembali kepada kita. Sepanjang kaum Cina dan India berada di negara ini berapa banyakkah usaha dakwah kita buat untuk menarik mereka kepada Islam? Sebaliknya kita menunjukkan sikap dan contoh tidak baik kepada mereka sehingga mereka menjauhi Islam.

Sudah sampai masanya kita memulakan satu revolusi dakwah secara besar-besaran di negara kita. Alangkah bahagianya sekiranya Masyarakat Cina Islam ramai dinegara kita, pasti ekonomi maju berlandaskan Islam. Begitu juga masyarakat India Islam yang rajin. Pasti bertambah makmur. Begitu juga kaum-kaum lain. Tetapi jangan kita menghina agama selain Islam kerana Rasulullah tidak pernah berbuat demikian dan mengajar kita berbuat demikian.

Islam tidak pernah mengenal kaum dan warna kulit. Percayalah tanah besar China jauh lebih dahulu menerima Islam dari kita. Begitu juga dengan India. Apalah yang kita nak banggakan sangat dengan kita beragama Islam sekiranya hanya sekadar beragama tapi tiada penghayatan. Jadi saya percaya sekiranya kena method dakwah yang digunakan pasti masyarakat Cina dan India bahkan kaum lain pun akan menerima Islam kerana nenek moyang mereka telah mebuktikannya di Negara China dan Negara India beratus tahun dahulu…"

Kisah PAS dalam Perikatan

Allahyarham Tun Razak Hussein mengajak Dato' Asri Muda supaya ditubuhkan kerajaan campuran pada awal 1970-an, ia dilakukan dalam kedudukan setaraf. Apa yang hendak ditubuhkan bukannya kerajaan campuran Umno-PAS tetapi Perikatan-PAS. Kedudukan PAS ketika itu bukanlah menerima kepimpinan Umno tetapi duduk bersama dan setaraf dengan Perikatan yang terdiri daripada Umno, MCA dan MIC. Ketika itu, Perikatan Sarawak dan Sabah adalah dalam hubungan yang berbeza.

Setelah berlaku Peristiwa 13 Mei, tentunya suasana telah berubah yang menuntut supaya parti-parti politik kurangkan politiking dan sebaliknya menumpukan kepada pembangunan. Juga dengan mengambil kira kepentingan orang Melayu, PAS yang banyak berkempen atas isu-isu Melayu dalam pilihan raya umum tahun 1969 menerima pelawaan Tun Razak.

Dengan penubuhan kerajaan campuran, ia bermakna kerajaan negeri persekutuan, Kelantan, Terengganu dan Kedah menjadi kerajaan campuran Perikatan-PAS. Asri Muda menjadi menteri, Mustafa Ali menjadi timbalan menteri, sementara Adun Perikatan menjadi ahli Exco di Kelantan, begitulah jadinya.

Namun begitu, apabila persetujuan telah disampaikan, pengumuman untuknya ditangguhkan. Ini kerana jika diumumkan bahawa berlaku kerjasama Perikatan-PAS, maka akan timbul syak wasangka di kalangan orang bukan Melayu kalau-kalau ia merupakan penubuhan kerajaan Melayu bersatu, maka ia menjadi kerajaan Umno-PAS dengan meminggirkan parti-parti MCA dan MIC.

Justeru, rundingan dibuat dengan Gerakan di mana parti itu bersetuju menubuhkan kerajaan campuran Perikatan-Gerakan di Pulau Pinang. Setelah dipersetujui, pengumuman kerajaan campuran di Pulau Pinang didahulukan daripada Perikatan-PAS. Maka tidaklah timbul perasaan bahawa kerajaan Melayu bersatu akan ditubuhkan.

Cara berpolitik Tun Razak ketika itu ialah untuk mempelawa semua parti politik masuk ke dalam kerajaan. Maka turut diundang ialah DAP dan Parti Sosialis Rakyat Malaya (PSRM). DAP menolak, mungkin antara lain kerana kejayaan dalam pilihan raya 1969 menunjukkan bahawa ia mempunyai potensi untuk menjadi pembangkang lebih kuat.

Kalau pada tahun 1964, cawangan PAP yang merupakan asal usul DAP gagal dalam pilihan raya, tetapi dalam pilihan raya umum tahun 1969, ia berjaya. Apa yang jelas ia sedang mengambil alih pengaruh yang ditinggalkan oleh Parti Buruh yang dibubarkan kerana tidak menghantar laporan tahunan kepada Pendaftar Pertubuhan.

Penolakan terhadap pelawaan Tun Razak itu mungkin merupakan sesuatu yang pelik. Ini kerana dalam tahun 1964, penyertaan PAP dalam pilihan raya umum adalah untuk menentang MCA, dan bukannya Umno. Ia berazam untuk menggantikan MCA dalam Perikatan. Apa yang berlaku ialah DAP menggantikan vakum yang ditinggalkan oleh Parti Buruh.

Undi milik Parti Buruh sudah berpecah tiga. Sebahagiannya pergi ke DAP, sebahagiannya ke Gerakan, dan sebahagiannya pergi ke PSRM yang gagal memberikan sebarang bekas. Selepas tahun 1964, PSRM dan Parti Buruh berpecah akibat isu bahasa, dan ia meruntuhkan pakatan mereka dalam Front Sosialis. Gerakan pula mewarisi Parti Demokratsi Bersatu (UDP) yang ditubuhkan oleh mereka yang keluar daripada MCA.

PSRM enggan menyertai kerajaan campuran dengan Perikatan kerana percaya adalah baik bagi negara, khususnya orang Melayu jika ia kekal sebagai pembangkang. Dengan penyertaan PAS ke dalam kerajaan campuran Perikatan, maka orang Melayu perlukan parti pembangkang dan ini ditawarkan oleh PSRM.

Sememangnya aliran pemikiran Tun Razak ketika itu ialah penubuhan kerajaan satu parti, suatu pemikiran sosialis dunia ketiga pada zaman itu, untuk mendapatkan kestabilan politik. Malah kepercayaan ini turut digalakkan dalam akhbar-akhbar arus perdana ketika itu. Pada mula ia ditubuhkan, Barisan Nasional mempunyai komponen yang setaraf.

Bagaimanapun lambat laun, Umno mula mahu menunjukkan taring dan menjadi dominan. Perangai Umno ini tidak perlu dihairankan. Barisan Nasional telah berubah menjadi konsep barisan bersatu yang diamalkan oleh banyak parti komunis dunia. Pada mulanya mereka mengajak parti-parti lain supaya bergabung menentang musuh bersama. Tetapi setelah berjaya, yang dominan adalah parti komunis sementara yang lain hanyalah tinggal simbolik. Gejala ini berlaku di Rusia, China, Korea dan Vietnam.

Usaha Umno menjadi dominan bermula apabila ia terlibat meminggirkan Parti Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) untuk digantikan dengan Parti Berjaya. Perkara yang sama juga berlaku di Kelantan. Umno campur tangan dalam hal dalaman PAS. Akhirnya PAS dipinggirkan dan digantikan dengan Barisan Jemaah Islamiah Semalaysia (Berjasa).

Lihatlah, nama Berjasa adalah hampir sama dengan Berjaya. Setelah memecat PAS dan digantikan dengan Berjasa, maka rakyat tersedar bahawa Kelantan sudah dikuasai oleh Umno. Siapakah Ketua Pemuda Berjasa ketika itu? Ia adalah Ibrahim Ali.

Sistem dua parti

Jadi katakan anak Tun Razak, Najib mahu melakukan kaedah yang serupa. Cuma bezanya pada zaman ini pemikiran satu parti sudah tidak popular. Dunia komunis dan satu parti sudah tumbang. Banyak negara beralih ke aliran sistem dua parti. Maka dalam konteks Malaysia, sistem yang patut dituruti ialah Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat sebagai dua parti utama dalam sistem ini.

Tetapi katakan Najib mempelawa PAS menyaertai Barisan Nasional. Ia bermakna PAS akan duduk di bawah Umno. Tentu PAS tidak mahu. Tetapi katakan dicadangkan supaya diadakan kerajaan campuran Barisan Nasional-PAS. Adakah PAS bersedia? Kalau dahulu, PAS hanya memerintah sendiri di Kelantan, maka mudahlah ia berkira-kira.

Tetapi kini kemenangan PAS di banyak kawasan pilihan raya, khususnya kerajaan negeri Kedah adalah bergantung kepada penyokong parti komponen Pakatan Rakyat lainnya, bukan saja KeADILan, malah DAP. Jika PAS menerima pelawaan Barisan Nasional, maka Pakatan Rakyat akan tumbang, baik di Kedah mahupun di Selangor.

Bukan itu saja, PAS akan berpecah dengan sebahagiannya tidak mahu menyertai kerajaan campuran Barisan Nasional. Dengan perpecahannya, PAS jadi lemah. Pada tahun 1974 apabila PAS menyertai Barisan Nasional, sebahagian ahlinya turut keluar parti, yang lain pula menubuhkan parti baru bernama Kesatuan Insaf Tanah Air (KITA).

Di pihak Gerakan pula, penyertaannya ke dalam Barisan Nasional, menyebabkan sebahagian ahlinya keluar parti. Mereka menubuhkan Parti Keadilan Masyarakat (Pekemas). Tetapi dalam pilihan raya tahun 1974, Barisan Nasional menang besar.

KITA, Pekemas, PSRM dan DAP kecundang.

Namun begitu kemenangan Barisan Nasional itu menyemai bibit-bibit kelemahan kepada parti komponennya khususnya PAS, Gerakan dan Parti Progresif rakyat (PPP). Ketiga-tiga parti ini tidak boleh berdiri sendiri setelah memasuki Barisan Nasional. Itulah yang berlaku dalam pilihan raya umum tahun 1978, 1082 dan 1986 apabila PAS berterusan kalah.

Andai kata Najib hendak mengajak PAS, beliau mungkin mengikut jejak bapanya dengan turut mempelawa parti-parti lain iaitu KeADILan dan juga DAP. DAP mungkin tidak ikut serta tetapi KeADILan mungkin berpecah. Maka katakan PAS dan KeADILan terima pelawaan Barisan Nasional, maka Pakatan Rakyat akan lemah. Ia tetap ada dengan serpihan PAS dan KeADILan yang enggan ikut serta.

Maka Umno akan dapat teruskan pentadbiran seperti biasa dengan sedikit transformasi. Pada waktu lain apabila kekuatan sudah dipulihkan, maka PAS dan KeADILan yang dalam Barisan Nasional akan disingkirkan. Tetapi pada masa akan datang zaman sudah berubah. Rakyat tidak akan terikat ada mana-mana parti politik. Apa yang dituntut ialah penyelesaian isu-isu yang tertunggak saban pilihan raya.

28 April 2009

Kisah Mahathir dan Teorinya

Tulisan:
Mankip

Tun Mahathir, mantan Perdana Menteri Malaysia, yang masih disanjung dan dikagumi pencacai-pencacainya, bagaikan dia masih dimercu gemilang dan masih sarat dengan kuasa. Mungkin bagitulah hakikatnya, kerana dengan kuasanya juga dia berjaya menjatuhkan Tun Abdullah Badawi. Walaubagai manapun, pujian harus diberikan pada Pak Lah kerana ada kekuatan sendiri untuk memerintah dan tidak menjadi lembu dicucuk hidung.

Selapas PRU 12, dengan lantang Dr. M menyalahkan bulat-bulat kekalahan BN kepada Pak Lah dan mendesak Pak Lah turun hinggakan dia sanggup keluar UMNO kerana Pak Lah masih di tampuk kuasa. Mengapa Dr M jadi angkuh bagini? Adakah dia merasa dia sahaja yang hebat, dan penggantinya Pak Lah amatlah 'lembab dan bebal'? Atau mungkinkah kerana Pak Lah, keras kepala dan enggan menari mengikut iramanya?.

Sebenarnya, Dr M mempunyai teori dan pendapat tersendiri kenapa BN lemah dan merudum kedasar, selepas PRU12..

Teori Dr. M yang popular ialah, "Kita kalah bukan kerana pembangkang kuat tetapi kerana rakyat tidak ada pilihan dan terpaksa undi pembangkang" Dan teori inilah dijajanya kesana sini seperti diceramah-ceramah, temubual dengan wartawan dan diblognya. Ianya diulang berkali-kali dan sangat menyakini bahawa teorinya adalah tepat. Bahkan semasa kempen pilihanraya dua bukit satu batang yang lepas beliau sempat berhujah dengan teorinya itu, katanya "Saya harap penyokong-penyokong BN kembalilah pangkah BN, jika sebelum ni terpasa tutup hidung undi pembangakang kerana kepimpinan BN yang tidak bagus, jadi sekarang undilah semula BN"

Masihkah Dr M masih merasakan teorinya itu betul? Kini beliau misti insaf kerana teorinya itu telah terbukti salah. Kegagalan teorinya telah jelas diberikan hasil dari tiga pihanraya lalu.

Satu perkara yang Dr M, kena faham dan insaf bahawa, beliau sudah bersara lebih 5 tahun. Masa yang agak lama juga dan mungkin beliau tidak perasan akan perubahan minda rakayat Malaysia yang agak mendadak. Jadi Dr M masih merasakan BN masih kuat dan kekalahan adalah disebabkan kelemahan dan kebencian rakyat kepada Pak Lah bukan kerana kekuatan pembangakang. Dia memikirkan, jika Pak Lah turun dan pengantinya menyerapkan semula idea-idea politiknya maka semua kekusutan yang dialami BN akan terungkai.

Mungkin Dr M atau kita tidak perasan, rakyat terutama bukan Melayu mahukan sistem pemirintahan cara lain iaitu bukan cara BN. Orang bukan melayu terutama orang Cina melihat sistem pelbagai parti yang mengadun BN adalah sistem yang tidak lagi rasional dan tidak menjamin masa politik, ekonomi dan keturunan mereka. Mereka lebih tertarik dengan sistem satu parti yang dianggotai semua kaum seperti PKR. Mereka merasakan sistem parti PKR lebih menjamin survaival mereka. Sedangkan di dalam BN mereka melihat parti Cina dan India hanya menjadi tunggangan UMNO untuk menyalahgunakan kuasa.Masalah ini telah dikesan awal oleh parti Gerakan dan pernah mencadangkan supaya BN di gabungkan menjadi satu parti sahaja.

Kebencian bukan melayu semakin ditokok tambah lagi dengan perangai-perangai pemimpin dan kroni-kroni UMNO yang memperkudakan kerajaan untuk menjadi kaya-raya. Ini ditambah pula dengan kegagalan kerajaan menguruskankan harga minyak dan menyelesaikan masalah ekonomi dan kegagalan menguraikan kekusutan dalam arena perniagaan mereka.

Jadi dengan pengharapan dan keghairahan orang bukan Melayu mahukan sistem pemerintahan satu parti dan diadun pula dengan penyelewanagan dan kelemahan BN, maka BN semakin jatuh merudum.

Orang bukan Melayu beralih minat terhadap sistem satu parti seperti PKR, maka tidak hairanlah mengapa DAP yang ghairah menyokong PKR telah mendapat sokongan hampir 80% orang cina. Bahkan, harus diingat, orang bukan Cina juga menyokong PAS kerana PAS bergabung dengan PKR dan bukan kerana orang Cina 'suka sanggat' dengan PAS. Kita harus ingat konsep 'Malaysia, Malaysian' sebenarnya didokong oleh semua orang bukan Melayu di Malaysia temasuk dari MCA dan MIC tetapi hanya DAP sahaja yang berani 'berterus terang'. Konsep 'Malasyia Melaysian' ini, akan lebih mudah tercapai jika parti berorentasikan semua kaum seperti PKR berkuasa.

Tetapi mengapa pula orang Melayu beralih sokongan kepada PAS? Pada pendapat saya, orang Mealyu menyokong PAs kerana, mereka merasakan bahwa UMNO gagal membela mereka dan terlalu kotor. Mereka mahukan kepimpianan 'ulamak' yang telah dianggap lebih bersih. Memang tidak dinafikan, sejak akhir-akhir ini, dibantu pila dengan ledakkan teknologi maklumat, kesedaran untuk mengenali dan mengamalkan sistem politik Islam semakin meningkat dikalangan orang Melayu. Ini ditokok tambah dengan kelemahan sistem yang dibawa oleh UMNO, ditokok tambah pula dengan kos sara hidup semakin tinggi. Orang Melayu yang rata-rata hidup dengan makan gaji sangatlah seansitif dengan kenaikan harga keperluan asas walaupun kenaikkan sekadar 5 sen.

Bagimanapula sokongan Melayu pada PKR? Pendapat saya, sokongan orang Melayu terhadap PKR pula adalah sedarhana. Ini disebakan orang Melayu tidak nampak jelas perjuangan dan misi PKR seperti yang orang Cina nampak. Bahkan ramai dikalangan orang Melayu sangsi dengan perjuangan PKR yang sekadar mementingan kuasa individu dan menolak kepentingan bangsa. Bahkan ada dikalangan Melayu hanya kagum dengan corak kepimpinan dan kepetahan Anwar berbicara dan yakin Anwar mampu membela nasib Melayu. Jika kita diteliti, mentaliti ahli-ahli PKR Melayu dengan UMNO tidak ada bezanya, bahkan mereka rata-rata berasal dari penyokong-penyokong UMNO yang kecewa.

Jadi, pada pendapat saya, jika BN terutama UMNO mahukan semua kekuatan, janganlah sesekali bersandarkan kepada teori dan pendapat Dr M. dan Dr M sendiri harus insaf kerana teori itu langsung tidak betul dan hentikan menjaja teori tesebut kesana sini. Dakwaan bahawa kekalahan BN bukan kerana kekuatan pembangkang harus diperbetulkan. Dr M harus akui bahwa pembangkang benar-benar kuat.

Mungkin lebih bijak jika Dr. M boleh memikirkan bersama-sama Najib, bagaimanakan cara lebih kreative untuk menarik kembali minat rakyat kepada BN. Harus diingat, sistem PKR itu telalu ranum dan enak dan ianya terlalu sukar untuk ditandingi oleh sistem pelbagai parti yang mendokong BN selama 56 tahun. Jadi usaha Najib mewujudkan slogan 'Satu Malaysia' mungkin adunan yang mampu menarik semula sokong rakyat terutama bukan Melayu kepada BN. Mungkin slogan ini mampu memberi persaingan sengit kepada sistem satu parti PKR.

Akhir sekali, sedikit nasihat saya untuk Najib, jika teori Dr M sudah didapati gagal, jadi janganlah mempertunggangkan Dr M lagi. Ternyata dia bukan lagi aset untuk memperkuatkan BN. Keputusan Pilihanraya dua bukit yang lepas telah bukitkan kegagalan Mahathir dan teorinya. Jadi apalagi Najib, jangan takut dengan Dr M, jangan ikut telunjuknya. Kalau boleh, tendang sahaja dia keluar dan suruh dia duduk diam-diam dan berperangailah seperti persara-persara yang lain. Jangan takut lagi pada Dr M. Dia tdak boleh membuli anda seperti dia membuli Pak Lah. Cuba jadi seorang PM yang tegas. Belajarlah dari nasib yang menimpa Pak Lah, iaitu seorang manusia yang lemah lembut, berbudi bahasa dan hormatkan Dr M setinggi-tingginya, tetapi Dr M tidak pernah menghargainya Andai kata Pak lah menjadi seorang yang tegas dan 'brutal' terhadap Dr. M, maka sudah lama Dr M dan kroni-kroninya hancur bersepai di alam maya ini. Jangan sesekali beri muka pada Dr. M. Fikir-fikirkanlah Najib weiiii.

www.terjah.com

Kenapa bayar lebih ??

Pada satu pagi saya menonton ASTRO saluran 413 (kalo tak silap). Ada satu filem yang lebih kurang macam dokumentari bercerita tentang kemudahan-kemudahan yang ada dinegara barat. Dalam ceriat tersebut negara-negara yang terlibat adalah Amerika Syarikat (yang bercerita itu adalah rakyaat AS), Kanada Dan Britain.

Pencerita tu pergi ke Kanada untuk soal siasat tentang kemudahan perubatan bagi rakyaat Canada dengan harapan kemudahan perubatan di AS lebih baik dari negara lain tapi apa yang beliau dapati bahawa sangkaan tersebut SALAH.

Dari maklumbalas yang beliau dapat :-

Di Kanada kemudahan perubatan adalah percuma bagi raakyat negara tersebut seperti :-

Kes 1

Seorang warga emas mendapat kecederaan otot di lengan dan kaki semasa bersukan dan mendapatkan rawatan pembedahan di hospital di sana.

Di Kanada Kos rawatan = Percuma (ditanggung oleh kerajaan)

Jika di AS Kos Rawatan = US15,000 - US25,000

Kes 2

Seorang lelaki dewasa mendapat kecederaan dimana semua jari di tangan kanan beliau putus akibat kemalangan ditempat kerja (beliau adalah petani) dan beliau mendapatkan rawatan kecemasan dimana major surgery telah dibuat untuk menyambung kesemua jari tersebut.

Di Kanada Kos Rawatan = Percuma (ditanggung oleh kerajaan)

Jika di AS Kos Rawatan Ikut berapa Pesakit Itu Mampu Bayar

- untuk menyambung ibu jari = US20,000

- untuk menyambung jari telunjuk = US15,000

- untuk lain-lain jari = US10,000

Di Britain kemudahan perubatan adalah percuma bagi raakyat negara tersebut seperti :-

- Sekiranya seorang wanita yang bekerja bersalin beliau diberikan cuti 6 bulan bergaji dan sekiranya wanita itu ingin menyambung cuti beliau boleh ambil lagi 6 bulan cuti tanpa gaji.

- Kerajaan menyediakan seorang pekerja yang pergi dari rumah kerumah sebagaimana jadual setiap wanita yang telah bersalin dan membantu keluarga tersebut menjalankan apa-apa kerja rumah. Setiap ibu yang bersalin akan didatangi pekerja tersebut 2 kali seminggu (4jam bagi setiap lawatan) selama 6 bulan.

Wanita yang telah bersalin boleh terus keluar dari hospital tanpa memikirkan bil-bil yang perlu dibayar kerana semuanya PERCUMA.

- Semua ubat-ubatan boleh dibeli disemua farmasi pada 1 harga.

Contoh:-

Beli ubat 30 biji - RM 10.00

Beli ubat 120 biji - RM 10.00

Beli ubat untuk pesakit Jantung - RM 10.00

Beli ubat untuk pesakit kronik - RM 10.00

Penulis cuba mencari tempat pembayaran di hospital tersebut. Selepas puas beliau merayau lalu berjumpalah dengan apa yang dicari. Akan tetapi bila ditanya kepada pegawai yang bertugas dikaunter tersebut berapa kutipan beliau sehari lagi sekali pencerita terperanjat kerana pegawai tersebut bukan ditugaskan untuk menerima bayaran kos perubatan tetapi ditugaskan untuk membayarbalik kos perjalanan pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan di hospital tersebut.

Pelik bukan!!!!!!

Tapi itulah realitinya.......

Setiap hospital menyediakan Pegawai Perubatan yang boleh dipanggil kerumah pada bila-bila masa tanpa apa-apa bayaran dan Pegawai itu menjalankan kerja beliau dengan penuh tanggung jawab.

Apabila pencerita menemuramah Jabatan yang terbabit dan bertanya kenapa semua PERCUMA........maka jawapan yang pencerita terima sekali lagi memeranjatkan kerana jawapannya adalah:

" Pihak kerajaan mengutip cukai dari rakyaatnya setiap tahun. Dengan duit cukai itulah kerajaan guna untuk memberi perkhidmatan secara PERCUMA pada rakyatnya. "

" Selagi kerajaan mengutip cukai selagi itulah rakyaat akan mendapat kemudahan percuma dalam apa juga bentuk termasuk pelajaran, perubatan dan lain-lain lagi "

Kita sedia maklum, kat sana cukai tinggi tapi ini lah faedah yang mereka dapat hidup percuma.. tapi malaysia... ni dah lah kereta kena tax ada hati suruh kita beli kereta tempatan yg mahal, kemudian suruh kita bayar kereta+interesbank+tax= tak ke gila, kemudian dia mintak lagi kita bayar cukai pendapatan siap iklan kat tv.... apa kita dapat bila kita bayar cukai?. tol kena bayar...kalau anak sakit p hospital tunggul lah berejam kat hospital kerajaan...dah tu kalau nak bersalin kena bayar le sendiri. sepatutnya kita bayar cukai kita dapat banyak kemudahan tapi ini dah tebalik aku pelik betul dengan kerjaan malaysia ni lagi teruk dari kapir. dah lah semua benda dia tax kemudian masuk U pun buat pinjaman ada interss. apa yang kerajaan tak cukup lagi? selama ni duit cukai guna untuk menanggu beban hutang kroni ka? Malaysia Airlines? Proton? Lebuh raya?. Ubat-ubatan? ni bila ada gempa bumi atau bencana Alam kat sape yg kerajaan minta? kat rakyat juga!... bila ada tasunami kat ahceh mintak lagi duit kat rakyat... bila ada bencana alam kat rumah dato n tan sri kat Ampang pun kena mintak duit kat rakyat... eh gila ke kerajaan malaysia ni?... malaysia negara paling kaya di dunia sebab banyak cukai dari barang yang di import masuk ke malaysia.. sampai kan ke semua tol yang ada di malayasia... tambah lagi dengan cukai pelabuhan yang berbillion ringgit masuk setiap tahun, tambah lagi dengan cukai eletrik, cukai telekom, cukai patronas, cukai road tax, cukai kereta buatan sendiri(proton), cukai kereta import, cukai imigrasen, cukai saman, cukai air, cukai barangan eletrik n elektronik, cukai suka-suka hati(cukai arak n judi), cukai pelancongan(hotel, dll), cukai 5% untuk semua makanan fast food, n mcm -mcm lagi dia cukai....

sbb tu lah bila duit tak pernah cukup kat rakyat sbb semua duit kita dia nak.. belum masuk cukai bonus setiap tahun pun dia ambik kalau bonus korang lebih dari 2500. tapi apa kita dapat

Cuba bandingkan dengan negara kita yang tercinta. Kat sana cukai tinggi ... dan rakyat mereka bertanggungjawab bayar cukai . Kat sini cukai agak rendah ... dan ada org yg buat bisnes juta2 pun ak declare kat LHDN . So, fikir-fikirkanlah kan lah secara logical ...

21 April 2009

PANAS : Zambry dan enam Adun BN tidak boleh hadiri sidang Dun Perak PART 2

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Pembaca ruangan ini masih bertanya kepada saya adakah dua perintah perisytiharan yang dikeluarkan Mahkamah Persekutuan pada 15 April lalu bahawa penggantungan Zambry dan enam exconya oleh Speaker Perak dibatalkan membolehkan mereka menghadiri sidang DUN Perak nanti.

Jawapan saya adalah tidak! Berikut adalah alasan-alasan saya.

a. Apa yang diperolehi oleh Zambry dan enam exconya hanyalah perintah deklarasi (perisytiharan) semata-mata. Tidak lebih dari itu. Di dalam undang-undang perintah deklarasi yang diperolehi oleh Zambry dan enam exconya tidak membawa apa-apa makna kerana perintah deklarasi tidak mempunyai kuasa pemaksaan (coercive force).

Pakar undang-undang Pentadbiran, Prof M.P Jain secara jelas menyatakan:

"A declaration merely declares what the legal rights of the concerned parties are. A declaratory order has no coercive force as such nor does it quash any decision which may have been taken by an administrative authority."

(Perintah deklarasi hanya sekadar satu perisytiharan hak pihak-pihak yang terbabit dari segi perundangan. Perintah deklarasi tidak mempunyai kuasa pemaksaan (memaksa seseorang mengikut perintah tersebut). Perintah tersebut juga tidak memadam, membatalkan atau mengenepikan sebarang keputusan yang dibuat oleh mana-mana pihak berkuasa pentadbiran.)

b. Memandangkan Zambry dan enam exconya hanya memperolehi perintah deklarasi, perintah tersebut tidak meletakkan sebarang tanggung jawab (impose an obligation) ke atas Sivakumar untuk mematuhinya kerana dari segi rekod di dalam DUN di Perak, perintah penggantungan tersebut masih wujud selagi tidak dipadam oleh Mahkamah (not quashed by the court).

Untuk memudahkan kefahaman umum, saya berikan contoh berikut:

Kita ambil satu kes misalnya seorang menyaman Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kerana mengekalkan nama di dalam kad pengenalannya sebagai Ali bin Abu sedangkan beliau mendakwa telah menukar agama dan memohon namanya ditukar kepada John Abraham.

Katakan beliau meminta satu perintah deklarasi bahawa tindakan atau keputusan JPN yang tidak menukar namanya kepada John Abraham adalah tidak sah.

Katakan Mahkamah bersetuju dengan beliau dan mengisytiharkan bahawa keputusan atau tindakan JPN adalah tidak sah dan Mahkamah juga mengisytiharkan nama beliau adalah John Abraham. Maka persoalan yang timbul adalah, adakah JPN wajib menukar namanya kepada John Abraham selepas beliau mendapat perintah perisytiharan tersebut?

Dari segi undang-undang, JPN tidak wajib menukar namanya kepada John Abraham kerana Mahkamah hanya mengisytiharkan tindakan JPN adalah tidak sah tanpa memerintahkan nama Ali bin Abu dipadam dan ditukar kepada John Abraham.

JPN hanya wajib menukar nama Ali bin Abu kepada John Abraham jika pemohon mendapat perintah 'certiorari' iaitu perintah mengenepikan/memadam (quash) keputusan JPN tersebut dan selanjutnya perintah mandamus iaitu perintah mengarahkan JPN menukar nama beliau dari Ali bin Abu kepada John Abraham.

Selagi tidak ada perintah 'certiorari' dan perintah mandamus tersebut maka nama beliau akan kekal di dalam kad pengenalan sebagai Ali bin Abu meskipun Mahkamah mengisytiharkan namanya John Abraham.

c. Dalam konteks kes Zambry lwn Sivakumar apa yang sepatutnya peguam Umno buat adalah selain mendapatkan perintah perisytiharan (deklarasi) bahawa penggantungannya tidak sah, Zambry juga sepatutnya memohon Mahkamah mendapatkan perintah-perintah berikut iaitu perintah 'certiorari' iaitu perintah mengenepikan atau memadam keputusan Sivakumar yang menggantung beliau dan enam exconya, dan juga perintah mandamus iaitu perintah meminta Sivakumar menbenarkan beliau dan enam exconya hadir ke dalam sidang DUN Perak.

d. Tanpa perintah 'certiorari' dan mandamus tersebut maka perintah perisytiharan yang Zambry dan enam exconya perolehi dari Mahkamah adalah satu perintah yang tidak membawa apa-apa kesan ke atas Sivakumar. Berhadapan dengan perintah seperti itu Sivakumar dengan tenang akan menjawab begini: "So what!"

Mungkin pembaca ingin bertanya mengapa Zambry dan enam exconya tidak memohon perintah 'certiorari' dan mandamus sebaliknya hanya memohon perintah perisytiharan sahaja.

Ada dua sebab mengapa mereka tidak berbuat demikian.

Sebab Pertama adalah peguam Zambry sendiri secara jelas mengakui semasa penghujahan di Mahkamah Persekutuan bahawa Zambry tidak boleh memohon perintah 'certiorari' dan mandamus kerana kedua-dua perintah tersebut tidak boleh dipohon di dalam kes ini disebabkan doktrin pengasingan kuasa (separation of powers).

Dengan lain perkataan peguam Zambry mengakui bahawa berdasarkan doktrin pengasingan kuasa, Mahkamah tidak boleh memerintah Sivakumar sebagai Speaker untuk sama ada memadamkan keputusannya atau membenarkan Zambry masuk dan hadir di dalam persidangan DUN Perak.

Hatta jika kita lihat kepada 10 perintah yang Zambry pohon kesemuanya adalah perintah berbentuk perisytiharan sahaja. Malahan Mahkamah juga tidak membenarkan perintah perisytiharan supaya beliau dan enam exconya untuk masuk, menghadiri dan mengambil bahagian di dalam sidang DUN Perak.

Sebab kedua adalah Zambry dan enam exconya telah tersalah memilih prosedur Mahkamah. Jika beliau ingin memohon perintah 'certiorari' dan mandamus, beliau perlu membuat permohonan semakan kehakiman di bawah Aturan 53 Kaedah-Kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dan bukannya melalui Saman Pemula seperti yang mereka buat.

Memandangkan mereka telah tersalah prosedur maka mereka dengan berat hati terpaksa berpuas hati dengan perintah perisytiharan yang tidak membawa apa-apa makna.

Atas dasar itu juga peguam Sivakumar juga telah berhujah bahawa perintah perisytiharan yang Zambry pohon sebenarnya tidak membawa apa-apa faedah dan meminta Mahkamah tidak melayan perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry tersebut.

Hujah peguam Sivakumar adalah berasaskan apa yang dinyatakan di dalam kes Fan Yew Teng vs Government of Malaysia di mana Mahkamah telah menerima pakai apa yang dinyatakan oleh Erskine May di dalam buku Parlimentary Procedure (17th Edition) di mana penulis telah menyatakan:

"The decisions of the court are not accepted as binding the house in matters of privilege, nor the decision of the House by the courts."

(Keputusan Mahkamah tidak diterima sebagai mengikat Parlimen atau DUN di dalam perkara menyentuh keistimewaan, begitu juga keputusan Parlimen atau DUN tidak mengikat Mahkamah.)

Mengapa? Mungkin pembaca bertanya mengapa Mahkamah membenarkan juga perintah yang tidak berfaedah tersebut? Jawapan mudah saya adalah ia hanyalah perintah untuk mengambil hati Umno. Perumpamaan yang mudah, ia adalah ibarat hadiah saguhati kerana menyertai pertandingan.

Jenis Umno ini, kita beri mereka wang satu sen pun mereka melonjak gembira sedangkan satu sen boleh beli apa?

Seperkara lagi yang saya perlu kongsi di sini adalah mengenai sidang DUN di bawah pokok yang diadakan pada 3 Mac 2009. Isu keabsahan (validity) persidangan di bawah pokok tersebut juga merupakan salah satu isu yang dirujuk oleh Zambry ke Mahkamah Persekutuan di bawah Perkara 63 Perlembagaan Negeri Perak.

Isu yang dirujuk adalah sama ada sidang bawah pokok pada 3 Mac 2009 adalah sah apabila ianya dibuat tanpa perkenan Sultan Perak.

Selepas mendengar hujah peguam Zambry dan peguam Sivakumar, Mahkamah Persekutuan memutuskan untuk tidak membuat apa-apa keputusan terhadap isu keabsahan sidang DUN di bawah pokok pada 3 Mac 2009 tersebut. Secara tersirat kita boleh menyimpulkan bahawa Mahkamah bersetuju bahawa sidang DUN di bawah pokok adalah sah.

Memandangkan tiada perintah Mahkamah yang membatalkan keputusan sidang bawah pokok, Umno terpaksa menerima hakikat berikut:

a. Persidangan DUN di bawah pokok telah mengesahkan (endorsed) keputusan Sivakumar yang menggantung Zambry dan enam exconya selama 18 bulan dan 12 bulan.

b. Dengan pengesahan tersebut maka keputusan penggantungan tersebut adalah sah dan masih mengikat Zambry dan enam exconya yang lain.

c. Di dalam samannya Zambry mengatakan keputusan Sivakumar adalah tidak sah kerana keputusannya tidak disahkan oleh DUN Perak. Memandangkan sidang DUN Perak pada 3 Mac 2009 telah mengesahkan keputusan Sivakumar yang dibuat pada 18 Februari 2009 dan memandangkan Mahkamah Persekutuan tidak membuat apa�apa keputusan yang mengisytiharkan sidang bawah pokok adalah tidak sah, maka keputusan DUN Perak di bawah pokok adalah sah dan mengikat Zambry serta enam exconya.

d. Apa yang Mahkamah putuskan hanya melibatkan keputusan Sivakumar pada 18 Februari dan bukannya keputusan DUN Perak pada 3 Mac 2009.

Kesimpulannya Umno hanya dapat perintah Mahkamah yang tidak membawa apa-apa faedah.

Nota: Hanipa Maidin ialah Pengerusi Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia PAS Pusat dan ahli panel penasihat undang-undang, Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin.

19 April 2009

PANAS : Zambry dan enam Adun BN tidak boleh hadiri sidang Dun Perak PART 1

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Saya sedar ramai yang ingin tahu kesan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 16 April lalu yang memutuskan bahawa keputusan V.Sivakumar, Speaker Perak menggantung dan melarang Zambry dan enam Exconya hadir di Dun Perak selama 18 bulan dan 12 bulan adalah terbatal dan tak sah.

Ramai yang bertanya saya adakah keputusan tersebut bermakna Zambry dan enam exconya kini boleh menghadiri sidang Dun Perak? Jika kita melihat kenyataan peguam Umno dan laporan akhbar pro-Umno seperti Utusan Malaysia (17.4.2009) mereka dengan tidak bertanggungjawab menyatakan bahawa Zambry dan enam exconya kini dibenarkan menghadiri sidang Dun Perak yang mungkin akan diadakan dalam masa terdekat.

Sebagai salah seorang peguam yang terlibat dalam kes tersebut, saya menasihati rakyat agar tidak terkeliru dengan kenyataan peguam Umno dan laporan akhbar Umno tersebut. Banyak yang mereka sembunyikan dan tidak jelaskan tentang apa yang sebenarnya berlaku di Mahkamah Persekutuan pada tarikh tersebut.

Marilah kita mulakan dengan melihat apakah perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry dan enam exconya di dalam saman yang mereka kemukakan ke atas Sivakumar di Mahkamah Tinggi dan kemudiannya didengar di Mahkamah Persekutuan.

Sebenarnya Zambry telah memohon sepuluh (10) perintah Mahkamah dan dari sepuluh perintah tersebut Mahkamah hanya membenarkan dua (2) perintah sahaja. Dua perintah yang dibenarkan oleh Mahkamah adalah seperti berikut:

Pertama, perintah membatalkan keputusan V. Sivakumar yang menggantung dan melarang Zambry hadir di Dun Perak selama 18 bulan.

Kedua, perintah membatalkan keputusan V. Sivakumar yang menggantung dan melarang enam exco Zambry untuk hadir di Dun Perak selama 12 bulan adalah terbatal dan tak sah.

Lapan permohonan Zambry tidak dilulus Mahkamah Itu sahaja dua perintah yang Mahkamah Persekutuan benarkan pada 16 April lalu. Tidak lebih dari itu. Apa sahaja kenyataan dari peguam Umno selain dari dua perintah tersebut bukanlah perintah Mahkamah sebaliknya adalah kenyataan mereka yang tidak berasas.

Memandangkan Mahkamah Persekutuan hanya membenarkan dua perintah di atas, adalah jelas Mahkamah tidak membenarkan lapan (8) perintah lain yang juga dipohon oleh Umno dan dihujahkan oleh para peguam Zambry dan pasukan peguam Sivakumar.

Apakah perintah-perintah yang dipohon oleh Zambry dan enam exconya tetapi tidak dibenarkan oleh Mahkamah Persekutuan? Mari sama-sama kita saksikan lapan perintah yang TIDAK DIBENARKAN tersebut. Meskipun peguam Umno berhempas pulas dan bermati-matian berhujah, Mahkamah Persekutuan TIDAK MEMBENARKAN perintah-perintah berikut:-

1. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar (defendan pertama di dalam kes tersebut) menggantung dan melarang Plaintif Pertama (Zambry) menghadiri pada sidang Dun selama 18 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

2. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry menghadiri sidang DUN selama 18 bulan adalah menyalahi undang-undang.

3. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Plaintif ke-2 hingga Plaintif ke-7 (enam Exco) menghadiri sidang Dun selama 12 bulan adalah ultra vires (bertentangan) dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Perak, Perintah-Perintah Tetap Dewan Perhimpunan Undang Negeri Perak (standing orders) dan Enakmen Dewan Perhimpunan Undangan (Keistimewaan) 1959 dan/atau undang-undang yang berkaitan dan oleh itu adalah terbatal dan tak sah.

4. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa perbuatan Sivakumar menggantung dan melarang enam Exco menghadiri sidang Dun selama 12 bulan adalah menyalahi undang-undang.

5. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Zambry dan enam Exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang Dun dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka di dalamnya.

6. Perintah untuk Mahkamah mengisytiharkan bahawa Dun Perak adalah tidak terikat dengan keputusan Sivakumar menggantung dan melarang Zambry dan enam Exconya menghadiri sidang Dun Perak.

7. Perintah untuk mengisytiharkan bahawa Dun Perak adalah tidak terikat dengan apa-apa arahan, perintah dan/atau petunjuk Sivakumar yang berbangkit daripada atau berhubung dengan keputusan Sivakumar yang bertarikh 18.2.2009.

8. Perintah-perintah, perisytiharan dan/atau relif lain yang difikir suaimanfaat oleh Mahkamah.

Sekali lagi saya ingin tegaskan di sini bahawa lapan perintah di atas yang Zambry dan enam exconya pohon TIDAK DIBENARKAN oleh Mahkamah Persekutuan.Atas dasar itu jika peguam Umno atau akhbar pro-Umno mengatakan bahawa Zambry dan enam exconya boleh menghadiri sidang Dun Perak, jelas kenyataan itu bukan datang dari mana-mana perintah Mahkamah sebaliknya ianya hanya kenyataan tidak berasas dari peguam Umno dan akhbar mereka.

Kenyataan tersebut tidak mempunyai apa-apa nilai di sisi undang-undang. Rakyat tidak perlu melayan kata-kata mereka yang dibuai khayalan tersebut.Bagaimanakah Umno boleh mengatakan keputusan tersebut bermakna Zambry dan enam Exconya boleh menghadiri sidang Dun Perak sedangkan Mahkamah dengan secara jelas tidak membenarkan perintah yang mereka pohon iaitu perintah bahawa Zambry dan enam exconya adalah berhak menghadiri dan mengambil bahagian dalam semua sidang Dun dan menjalankan segala fungsi dan kewajipan mereka dalamnya. Kalau perintah tersebut dibenarkan oleh Mahkamah Persekutuan barulah mereka boleh mengatakan Zambry dan enam exconya boleh ke sidang Dun Perak.

Saya harap penjelasan di atas sedikit sebanyak dapat menjelaskan bahawa apa yang Umno kata di media massa adalah tidak menggambarkan apa yang sebenarnya berlaku. Sivakumar masih Speaker dan beliau masih berbisa.

Jika Umno terus mengeluarkan kenyataan mengelirukan tidak mustahil mereka mungkin akan dipatuk oleh Sivakumar dan saya percaya patukan selepas ini akan membuat Umno menderita lebih panjang.

Saya juga ingin tegaskan di sini apabila Zambry dan enam exconya membawa kes mereka di Mahkamah dengan mencabar keputusan Sivakumar sebagai Speaker yang sah, mereka mungkin tidak sedar bahawa mereka sedang melakukan satu kesalahan kerana mendedahkan dokumen-dokumen rasmi Dun Perak tanpa mendapat kebenaran terlebih dahulu dari Sivakumar sebagai Speaker.

Marilah kita sama-sama tunggu dan lihat apakah yang berlaku selepas ini.

Nota: Penulis ialah Pengerusi Lajnah Undang-undang dan hak Asasi Manusia PAS Pusat.

16 April 2009

Di sebalik keajaiban sistem pertahanan tubuh

Credit to : mira-safiah

Jika anda sakit, apa yang anda lakukan? Tentunya anda berusaha untuk sembuh daripada sakit itu, bukan? Biasanya anda akan berjumpa doktor atau ahli farmasi, dan mereka akan mencadangkan ubat-ubatan serta kaedah rawatan tertentu untuk menyembuhkan penyakit itu.

Tahukah anda hakikat sebenar bahawa tubuh badan kitalah yang bertindak menyembuhkan penyakit yang datang menyerang itu? Ubat-ubatan yang kita ambil itu hanyalah sebagai alat bantu untuk menolong tubuh melawan kuman atau benda asing yang memasuki tubuh, ataupun mengembalikan semula mana-mana sistem dalam tubuh yang gagal berfungsi dengan sempurna.

Mari kita lihat bagaimana sistem pertahanan tubuh bekerja untuk memelihara kesihatan tubuh kita pada setiap saat dan ketika.

Sistem pertahanan dalam tubuh yang disebut sebagai sistem imunisasi atau sistem kekebalan tubuh boleh ditamsilkan seperti sistem pertahanan dalam sesebuah negara. Untuk mengekalkan kedaulatan sesebuah negara, para perajurit mestilah sentiasa bersiap siaga dalam menghadapi sebarang ancaman dari luar mahupun dari dalam negara itu sendiri. Sekiranya para perajurit lemah, maka pastilah negara akan hancur dan akhirnya ditakluki oleh musuh.

Sistem yang Tak Pernah Tidur
Tanpa kita sedari, sebenarnya berjuta-juta tindak balas berlaku dalam tubuh kita pada setiap detik, termasuklah ketika tidur. Satu daripada tindak balas tersebut ialah sistem pertahanan badan atau sistem kekebalan yang menjalankan misi utama dalam kemandirian kehidupan kita di muka bumi ini. Kita mungkin tidak menyedarinya, tetapi ia melindungi diri kita seumpama sebuah pasukan perajurit yang lengkap bersenjata.

Sistem kekebalan didefinisikan sebagai ‘perajurit yang sangat berdisiplin, teratur dan bekerja keras melindungi tubuh manusia dari serangan musuh luar’. Perajurit ini telah pun ‘dilatih’ di ‘pusat latihan’ khusus yang dikenali sebagai sumsum tulang, limpa, kelenjar timus dan kelenjar limfa. Perajurit ini disebut makrofag dan limfosit.

Makrofag akan memusnahkan musuh dengan cara menelannya. Ia kemudian mengajak sel-sel pertahanan lain untuk turut sama di medan pertempuran. Peperangan yang hebat ini menyebabkan suhu badan manusia meningkat (demam). Pada peringkat ini, manusia perlu berehat untuk memberi lebih banyak tenaga kepada sel-sel pertahanan untuk terus memerangi musuh.

Sekiranya musuh yang berjaya memasuki sistem tubuh begitu kuat dan banyak jumlahnya, maka limfosit akan campur tangan. Limfosit akan mengeluarkan pelbagai jenis senjata yang diperlukan untuk memerangi musuh sehingga selesai.

Pada waktu ini, sel-sel pertahanan dalam tubuh kita memerlukan tenaga yang cukup banyak untuk membolehkan operasi berjalan lancar. Selain berehat, kita perlu meminum air yang banyak dan mengambil makanan berkhasiat untuk memberi tenaga tambahan kepada sel-sel tersebut.

Pada saat ini, misi pasukan pertahanan belum berakhir. Terdapat sel-sel perajurit yang bertugas menyimpan maklumat tentang musuh itu dalam memori mereka untuk bertahun-tahun lamanya. Hal ini diperlukan untuk membolehkan sistem kekebalan segera menyusun pertahanan melawan musuh yang sama jika ia datang menyerang lagi.

Sistem Pertahanan Organ
Setiap organ mempunyai sistem pertahanannya yang tersendiri. Apabila kulit mengalami luka, sel-sel pertahanan dengan segera bergerak ke kawasan tersebut untuk memerangi sel-sel asing dan membuang sisa-sisa jaringan yang rosak. Seterusnya, sejumlah sel-sel pertahanan yang lain meningkatkan pengeluaran fibrin, iaitu sejenis protein yang dengan cepat menutup kembali luka itu dengan jaringan berserat.

Peluh yang keluar dari kulit bukan saja berperanan untuk menurunkan suhu tubuh, tetapi juga menyediakan zat makanan bagi kulat tertentu yang hidup di permukaan kulit dan seterusnya menghasilkan bahan bersifat asid seperti asid laktat yang membantu menurunkan tahap pH kulit. Medium bersifat asid ini menyediakan persekitaran yang tidak disukai oleh bakteria.

Jalan lain mikro organisma memasuki tubuh ialah melalui saluran pernafasan. Ketika udara disedut masuk ke dalam paru-paru, berjuta-juta mikro organisma turut masuk. Tetapi dengan adanya rembesan mukosa pada hidung, ia mampu menapis antara 80-90 peratus mikro organisma yang memasuki sistem pernafasan. Mikro organisma yang terlepas dan sampai ke paru-paru pula akan ditelan oleh fagosit dan seterusnya dihapuskan dari tubuh.

Sebahagian mikro organisma yang agak kebal berjaya memasuki sistem pencernaan. Pada ketika ini ia akan dihapuskan oleh asid perut, manakala selebihnya dimusnahkan oleh enzim pencernaan ketika melalui usus kecil.

Menghancurkan Musuh dengan Musuh Lain
Selain mikro organisma berbahaya yang mendatangkan penyakit kepada manusia, sebenarnya terdapat berjuta-juta lagi mikro organisma yang menumpang hidup di tubuh manusia yang tidak membahayakan dan tidak merugikan. Kelompok mikro organisma ini berkumpul di bahagian-bahagian tubuh tertentu, disebut flora tubuh.
Apabila mikro organisma yang tidak diingini oleh tubuh datang menyerang, secara tidak langsung ia turut mengancam kehidupan flora tubuh ini. Apabila hal ini berlaku, flora tubuh tidak akan berdiam diri, sebaliknya menyerang mikro organisma asing ini yang menjadi ancaman kepada mereka. Hal ini memberi manfaat kepada manusia apabila mendapat bantuan ‘tentera tambahan’ secara percuma.

Antibodi
Antibodi merupakan ‘senjata’ yang terdiri daripada protein dan dibentuk untuk melawan sel-sel asing yang masuk ke tubuh manusia. Senjata ini dihasilkan oleh sekelompok sel-sel perajurit dalam sistem kekebalan. Antibodi akan menghancurkan musuh dengan cara mengikatkan dirinya kepada sel-sel musuh atau merosakkan struktur biologi musuh lalu menghancurkannya.

Tubuh manusia mampu menghasilkan antibodi yang sesuai dengan setiap musuh. Ini bererti antibodi yang berbeza dihasilkan untuk memusnahkan musuh yang berbeza. Contoh antibodi dalam tubuh kita ialah IgG (Imuno globulin pergi). Ia terhasil dalam masa beberapa hari selepas serangan dan mampu bertahan antara beberapa minggu hingga beberapa tahun lamanya. IgG beredar dalam tubuh dan banyak terdapat pada darah, sistem limfa, dan usus. IgG mampu melindungi tubuh daripada serangan bakteria dan virus, serta meneutralkan asid yang terdapat dalam racun. Selain itu, IgG mampu menyelinap di antara sel-sel dan menyingkirkan bakteria serta musuh mikro organisma yang masuk ke dalam sel-sel dan kulit. IgG juga dapat masuk ke dalam plasenta ibu hamil dan melindungi janin dari kemungkinan jangkitan mikro organisma.

Kehancuran Sistem Pertahanan
Kini terdapat sejenis virus yang mampu melumpuhkan sistem pertahanan tubuh sehingga tubuh hilang kekebalan daripada apa jua mikro organisma. Virus yang disebut sebagai HIV (Human Immunodeficiency Virus) ini menular kepada seseorang melalui tiga cecair tubuh iaitu darah, sperma dan cecair vagina.

Apabila virus HIV ini masuk ke dalam aliran darah, ia akan menyerang dan membunuh sel-sel limfosit yang disebut T4. Virus ini terus menggandakan dirinya dan membunuh sel-sel T4 lainnya sehingga jumlahnya menjadi begitu banyak di dalam darah dan akhirnya melumpuhkan sistem pertahanan tubuh.

Pada ketika sistem kekebalan tubuh menjadi sangat rendah, seseorang itu sangat terdedah kepada apa juga penyakit. Malah penyakit-penyakit yang tidak berbahaya kepada orang sihat sebaliknya menjadi berbahaya kepada penghidap HIV.

Perubatan Moden dan Antibiotik
Pakar-pakar perubatan moden mencipta kejayaan dalam bidang ini dengan penemuan pelbagai jenis ubat-ubatan serta antibiotik bagi melawan kuman yang masuk ke dalam tubuh. Namun di sebalik kejayaan itu, terdapat begitu banyak kelemahan dan kepincangan yang akhirnya membahayakan nyawa manusia itu sendiri. Misalnya, ubat-ubatan moden diketahui menyebabkan pelbagai kesan sampingan yang boleh merosakkan organ dalaman terutama hati dan buah pinggang.

Antibiotik pula telah menyebabkan kuman-kuman penyebab penyakit menjadi resistan sehingga antibiotik yang cukup kuat diperlukan untuk memusnahkan kuman-kuman tersebut. Akhirnya antibiotik yang diambil tidak lagi mampu membunuh kuman penyebab penyakit, sebaliknya kuman-kuman ‘baik’ yang diperlukan oleh tubuh yang menjadi korban.

Negara-negara maju pada hari ini tidak lagi menggunakan antibiotik dengan sewenang-wenangnya sebagaimana yang berlaku di negara-negara mundur dan membangun. Apa yang dilakukan ialah mengamalkan gaya hidup sihat, terutamanya mengambil makanan yang berkhasiat bagi membantu tubuh melawan kuman yang datang menyerang.

06 April 2009

BUKIT SELAMBAU : Kenali calon BEBAS anda

SOURCE http://shamsuliskandar.wordpress.com

While its a national history that 15 candidates are vying for the coveted Kedah state exco seat, many hipothesis had alluded to its phenomena.

Let’s look at the independent candidates and their background:

1)ANUAR B HAMID - An ex-Armed Forces major (retired), an UMNO member of Sungai Air Mendidih branch in Merbok division, frustrated with Umno after Dr. Mahathir left the party sulking. He was also responsible for closing down the Sungai Air Mendidih Umno’s Hall.

2)RADZI B LAZIM - Claimed to be ex-PKR division chief, its nonsense, he is now an UMNO member with several ex-PKR members including former Kedah youth chief, Zamil Ibrahim & ex-Merbok PKR chief, Mochtar Mansor.

3)KHAMIS B AWANG - An UMNO member of Sungai Layar branch in Sungai Petani.

4)ABD RAHIM B ABU - An UMNO member of Bukit Selambau, under the supervision of Pakjang Badri, former assemblyman of Bukit Selambau in the 1990’s.

5)HUSAINI YAACOB - Also an UMNO member , a businessman who owns 5 quarries in Singkir, Perlis, Bukit Perak, Sik & Juru. His firm owns an UMNO associated associated company, Kemelong.

6)FADZIL B ABD WAHAB - An ex-Army Officer who owns a cafe & kedai nasi kandar in Ambangan Heights, Sg Lalang. He’s well known for his nickname “TokMisai”. He is also an UMNO samseng affiliate @ ‘Ayahanda’ Pekida.

7)TAN HOCH HUAT - A Gerakan member of Sungai Petani, a component of Barisan Nasional.

8)CHANDARAJAH A/L TANASEGARAN - A MIC member of Taman Ria Jaya, Sungai Petani. Also a businessman.

9)G SARALA A/P LOGNATHAN - An ex- Kedah People’s Progressive Party Wanita Chief.

10)VENASON A/L MICHELE - An ex-MIC member of Taman Ria Jaya.

11)LOGANATHAN A/L RAMACHANDRAN - An ex-MIC member too.

12)MOGANAKUMA A/L SUBRAMANIAM - An ex- MIC, a Kedah HINRAF leader.

13)JAYAGOPAL A/L ADAIL KALAM - An ex-PKR member who was suspended by PKR Pokok Sena Division.

So, for all too see, These candidates can lie about their so called secret association & UMNO Barisan National can parade the streets, But we will campaign hard to tell the truth again these pretender.

Defending people’s victory!!

01 April 2009

KENAPA ARUMUGAM MELETAKKAN JAWATAN?

ANTARA ISI KANDUNGAN LAPORAN POLIS ARUMUGAM(LAPORAN PERTAMA)

PADA 17.10.2008 JAM L/KURANG 9.00 PAGI SEMASA SAYA BERADA DI RUMAH ALAMAT SEPERTI DI ATAS TELAH DATANG DUA LELAKI MELAYU MEMPERKENALKAN DIRI SEBAGAI WAKIL DARI ISTANA DAN AKAN MEMBERI PERLINDUNGAN KESELAMATAN KE ATAS DIRI SAYA .SAYA TELAH JEMPUT DUA LELAKI TERSEBUT MASUK KE KAWASAN RUMAH SAYA .MEREKA TELAH MEMINTA SAYA IKUT MEREKA KE ISTANA UNTUK TANDATANGAN WATIKAH ,MEREKA JUGA BERITAHU SAYA TELAH TERPILIH UNTUK MENERIMA ANUGERAH DATUK ,SEBAB ITU MEREKA DATANG UNTUK MEMBERI PERLINDUNGAN PADA SAYA SEMASA SAYA PERGI DAN BALIK DARI PEJABAT. SAYA TELAH SYAK INI ADALAH SATU PENIPUAN DAN SAYA MENOLAK DENGAN SECARA BAIK DARI MENGIKUT MEREKA KE ANAK BUKIT.SELEAS ITU SAYA TELAH DI HUBUNGI MENTERI BESAR KEDAH DAN SAYA DIBERITAHU INI ADALAH SATU PEMBOHONGAN DAN PENIPUAN,MENTERI BESAR TELAH BERCAKAP SENDIRI DENGAN MEREKA DENGAN MENGGUNAKAN TELEFON SAYA .MEREKA TELAH MARAH SAYA SEBAB BERITAHU PADA MENTERI BESAR DAN MEREKA TERUS BEREDARDARI RUMAH SAYA.SELEPAS MENTERI BESAR BERBINCANG DENGAN KETUA POLIS KEDAH SAYA DI SURUH BUAT REPOT BIMBANG KESELAMATAN DIRI DAN KELUARGA .SEKAIN REPOT SAYA. NO REPOT SG PETANI/020426/08


ANTARA ISI KANDUNGAN LAPORAN POLIS ARUMUGAM(LAPORAN KEDUA)

PADA 17.12.2008 JAM LEBIH KURANG 0700HRS APABILA SAYA BANGUN SAYA TERNAMPAK ADA SEKETUL BATU YANG DI BUNGKUS DENGAN PLASTIK BIRU DIDALAMNYA TERDAPAT SAMPUL SURAT BERADA DI TEPI KERETA,SAYA KEMUDIAN MEMBUAT PEMERIKSAAN DAN MENDAPATI CERMIN BESAR BELAKANG KERETA NO KBL 4000 JENIS PERDANA WARNA HITAM (KERETA RASMI EXCO KERAJAAN) TELAH PECAH,SAYA SYAK IANYA TELAH DI BALING OLEH ORANG .SAYA KEMUDIAN DATANG KE BALAI BUAT LAPORAN POLIS. NO REPOT SG PETANI /025421/08


Artikel asal di www.n25bukitselambau.blogspot.com