CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

28 April 2009

Kenapa bayar lebih ??

Pada satu pagi saya menonton ASTRO saluran 413 (kalo tak silap). Ada satu filem yang lebih kurang macam dokumentari bercerita tentang kemudahan-kemudahan yang ada dinegara barat. Dalam ceriat tersebut negara-negara yang terlibat adalah Amerika Syarikat (yang bercerita itu adalah rakyaat AS), Kanada Dan Britain.

Pencerita tu pergi ke Kanada untuk soal siasat tentang kemudahan perubatan bagi rakyaat Canada dengan harapan kemudahan perubatan di AS lebih baik dari negara lain tapi apa yang beliau dapati bahawa sangkaan tersebut SALAH.

Dari maklumbalas yang beliau dapat :-

Di Kanada kemudahan perubatan adalah percuma bagi raakyat negara tersebut seperti :-

Kes 1

Seorang warga emas mendapat kecederaan otot di lengan dan kaki semasa bersukan dan mendapatkan rawatan pembedahan di hospital di sana.

Di Kanada Kos rawatan = Percuma (ditanggung oleh kerajaan)

Jika di AS Kos Rawatan = US15,000 - US25,000

Kes 2

Seorang lelaki dewasa mendapat kecederaan dimana semua jari di tangan kanan beliau putus akibat kemalangan ditempat kerja (beliau adalah petani) dan beliau mendapatkan rawatan kecemasan dimana major surgery telah dibuat untuk menyambung kesemua jari tersebut.

Di Kanada Kos Rawatan = Percuma (ditanggung oleh kerajaan)

Jika di AS Kos Rawatan Ikut berapa Pesakit Itu Mampu Bayar

- untuk menyambung ibu jari = US20,000

- untuk menyambung jari telunjuk = US15,000

- untuk lain-lain jari = US10,000

Di Britain kemudahan perubatan adalah percuma bagi raakyat negara tersebut seperti :-

- Sekiranya seorang wanita yang bekerja bersalin beliau diberikan cuti 6 bulan bergaji dan sekiranya wanita itu ingin menyambung cuti beliau boleh ambil lagi 6 bulan cuti tanpa gaji.

- Kerajaan menyediakan seorang pekerja yang pergi dari rumah kerumah sebagaimana jadual setiap wanita yang telah bersalin dan membantu keluarga tersebut menjalankan apa-apa kerja rumah. Setiap ibu yang bersalin akan didatangi pekerja tersebut 2 kali seminggu (4jam bagi setiap lawatan) selama 6 bulan.

Wanita yang telah bersalin boleh terus keluar dari hospital tanpa memikirkan bil-bil yang perlu dibayar kerana semuanya PERCUMA.

- Semua ubat-ubatan boleh dibeli disemua farmasi pada 1 harga.

Contoh:-

Beli ubat 30 biji - RM 10.00

Beli ubat 120 biji - RM 10.00

Beli ubat untuk pesakit Jantung - RM 10.00

Beli ubat untuk pesakit kronik - RM 10.00

Penulis cuba mencari tempat pembayaran di hospital tersebut. Selepas puas beliau merayau lalu berjumpalah dengan apa yang dicari. Akan tetapi bila ditanya kepada pegawai yang bertugas dikaunter tersebut berapa kutipan beliau sehari lagi sekali pencerita terperanjat kerana pegawai tersebut bukan ditugaskan untuk menerima bayaran kos perubatan tetapi ditugaskan untuk membayarbalik kos perjalanan pesakit yang datang untuk mendapatkan rawatan di hospital tersebut.

Pelik bukan!!!!!!

Tapi itulah realitinya.......

Setiap hospital menyediakan Pegawai Perubatan yang boleh dipanggil kerumah pada bila-bila masa tanpa apa-apa bayaran dan Pegawai itu menjalankan kerja beliau dengan penuh tanggung jawab.

Apabila pencerita menemuramah Jabatan yang terbabit dan bertanya kenapa semua PERCUMA........maka jawapan yang pencerita terima sekali lagi memeranjatkan kerana jawapannya adalah:

" Pihak kerajaan mengutip cukai dari rakyaatnya setiap tahun. Dengan duit cukai itulah kerajaan guna untuk memberi perkhidmatan secara PERCUMA pada rakyatnya. "

" Selagi kerajaan mengutip cukai selagi itulah rakyaat akan mendapat kemudahan percuma dalam apa juga bentuk termasuk pelajaran, perubatan dan lain-lain lagi "

Kita sedia maklum, kat sana cukai tinggi tapi ini lah faedah yang mereka dapat hidup percuma.. tapi malaysia... ni dah lah kereta kena tax ada hati suruh kita beli kereta tempatan yg mahal, kemudian suruh kita bayar kereta+interesbank+tax= tak ke gila, kemudian dia mintak lagi kita bayar cukai pendapatan siap iklan kat tv.... apa kita dapat bila kita bayar cukai?. tol kena bayar...kalau anak sakit p hospital tunggul lah berejam kat hospital kerajaan...dah tu kalau nak bersalin kena bayar le sendiri. sepatutnya kita bayar cukai kita dapat banyak kemudahan tapi ini dah tebalik aku pelik betul dengan kerjaan malaysia ni lagi teruk dari kapir. dah lah semua benda dia tax kemudian masuk U pun buat pinjaman ada interss. apa yang kerajaan tak cukup lagi? selama ni duit cukai guna untuk menanggu beban hutang kroni ka? Malaysia Airlines? Proton? Lebuh raya?. Ubat-ubatan? ni bila ada gempa bumi atau bencana Alam kat sape yg kerajaan minta? kat rakyat juga!... bila ada tasunami kat ahceh mintak lagi duit kat rakyat... bila ada bencana alam kat rumah dato n tan sri kat Ampang pun kena mintak duit kat rakyat... eh gila ke kerajaan malaysia ni?... malaysia negara paling kaya di dunia sebab banyak cukai dari barang yang di import masuk ke malaysia.. sampai kan ke semua tol yang ada di malayasia... tambah lagi dengan cukai pelabuhan yang berbillion ringgit masuk setiap tahun, tambah lagi dengan cukai eletrik, cukai telekom, cukai patronas, cukai road tax, cukai kereta buatan sendiri(proton), cukai kereta import, cukai imigrasen, cukai saman, cukai air, cukai barangan eletrik n elektronik, cukai suka-suka hati(cukai arak n judi), cukai pelancongan(hotel, dll), cukai 5% untuk semua makanan fast food, n mcm -mcm lagi dia cukai....

sbb tu lah bila duit tak pernah cukup kat rakyat sbb semua duit kita dia nak.. belum masuk cukai bonus setiap tahun pun dia ambik kalau bonus korang lebih dari 2500. tapi apa kita dapat

Cuba bandingkan dengan negara kita yang tercinta. Kat sana cukai tinggi ... dan rakyat mereka bertanggungjawab bayar cukai . Kat sini cukai agak rendah ... dan ada org yg buat bisnes juta2 pun ak declare kat LHDN . So, fikir-fikirkanlah kan lah secara logical ...