CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

28 April 2009

Kisah Mahathir dan Teorinya

Tulisan:
Mankip

Tun Mahathir, mantan Perdana Menteri Malaysia, yang masih disanjung dan dikagumi pencacai-pencacainya, bagaikan dia masih dimercu gemilang dan masih sarat dengan kuasa. Mungkin bagitulah hakikatnya, kerana dengan kuasanya juga dia berjaya menjatuhkan Tun Abdullah Badawi. Walaubagai manapun, pujian harus diberikan pada Pak Lah kerana ada kekuatan sendiri untuk memerintah dan tidak menjadi lembu dicucuk hidung.

Selapas PRU 12, dengan lantang Dr. M menyalahkan bulat-bulat kekalahan BN kepada Pak Lah dan mendesak Pak Lah turun hinggakan dia sanggup keluar UMNO kerana Pak Lah masih di tampuk kuasa. Mengapa Dr M jadi angkuh bagini? Adakah dia merasa dia sahaja yang hebat, dan penggantinya Pak Lah amatlah 'lembab dan bebal'? Atau mungkinkah kerana Pak Lah, keras kepala dan enggan menari mengikut iramanya?.

Sebenarnya, Dr M mempunyai teori dan pendapat tersendiri kenapa BN lemah dan merudum kedasar, selepas PRU12..

Teori Dr. M yang popular ialah, "Kita kalah bukan kerana pembangkang kuat tetapi kerana rakyat tidak ada pilihan dan terpaksa undi pembangkang" Dan teori inilah dijajanya kesana sini seperti diceramah-ceramah, temubual dengan wartawan dan diblognya. Ianya diulang berkali-kali dan sangat menyakini bahawa teorinya adalah tepat. Bahkan semasa kempen pilihanraya dua bukit satu batang yang lepas beliau sempat berhujah dengan teorinya itu, katanya "Saya harap penyokong-penyokong BN kembalilah pangkah BN, jika sebelum ni terpasa tutup hidung undi pembangakang kerana kepimpinan BN yang tidak bagus, jadi sekarang undilah semula BN"

Masihkah Dr M masih merasakan teorinya itu betul? Kini beliau misti insaf kerana teorinya itu telah terbukti salah. Kegagalan teorinya telah jelas diberikan hasil dari tiga pihanraya lalu.

Satu perkara yang Dr M, kena faham dan insaf bahawa, beliau sudah bersara lebih 5 tahun. Masa yang agak lama juga dan mungkin beliau tidak perasan akan perubahan minda rakayat Malaysia yang agak mendadak. Jadi Dr M masih merasakan BN masih kuat dan kekalahan adalah disebabkan kelemahan dan kebencian rakyat kepada Pak Lah bukan kerana kekuatan pembangakang. Dia memikirkan, jika Pak Lah turun dan pengantinya menyerapkan semula idea-idea politiknya maka semua kekusutan yang dialami BN akan terungkai.

Mungkin Dr M atau kita tidak perasan, rakyat terutama bukan Melayu mahukan sistem pemirintahan cara lain iaitu bukan cara BN. Orang bukan melayu terutama orang Cina melihat sistem pelbagai parti yang mengadun BN adalah sistem yang tidak lagi rasional dan tidak menjamin masa politik, ekonomi dan keturunan mereka. Mereka lebih tertarik dengan sistem satu parti yang dianggotai semua kaum seperti PKR. Mereka merasakan sistem parti PKR lebih menjamin survaival mereka. Sedangkan di dalam BN mereka melihat parti Cina dan India hanya menjadi tunggangan UMNO untuk menyalahgunakan kuasa.Masalah ini telah dikesan awal oleh parti Gerakan dan pernah mencadangkan supaya BN di gabungkan menjadi satu parti sahaja.

Kebencian bukan melayu semakin ditokok tambah lagi dengan perangai-perangai pemimpin dan kroni-kroni UMNO yang memperkudakan kerajaan untuk menjadi kaya-raya. Ini ditambah pula dengan kegagalan kerajaan menguruskankan harga minyak dan menyelesaikan masalah ekonomi dan kegagalan menguraikan kekusutan dalam arena perniagaan mereka.

Jadi dengan pengharapan dan keghairahan orang bukan Melayu mahukan sistem pemerintahan satu parti dan diadun pula dengan penyelewanagan dan kelemahan BN, maka BN semakin jatuh merudum.

Orang bukan Melayu beralih minat terhadap sistem satu parti seperti PKR, maka tidak hairanlah mengapa DAP yang ghairah menyokong PKR telah mendapat sokongan hampir 80% orang cina. Bahkan, harus diingat, orang bukan Cina juga menyokong PAS kerana PAS bergabung dengan PKR dan bukan kerana orang Cina 'suka sanggat' dengan PAS. Kita harus ingat konsep 'Malaysia, Malaysian' sebenarnya didokong oleh semua orang bukan Melayu di Malaysia temasuk dari MCA dan MIC tetapi hanya DAP sahaja yang berani 'berterus terang'. Konsep 'Malasyia Melaysian' ini, akan lebih mudah tercapai jika parti berorentasikan semua kaum seperti PKR berkuasa.

Tetapi mengapa pula orang Melayu beralih sokongan kepada PAS? Pada pendapat saya, orang Mealyu menyokong PAs kerana, mereka merasakan bahwa UMNO gagal membela mereka dan terlalu kotor. Mereka mahukan kepimpianan 'ulamak' yang telah dianggap lebih bersih. Memang tidak dinafikan, sejak akhir-akhir ini, dibantu pila dengan ledakkan teknologi maklumat, kesedaran untuk mengenali dan mengamalkan sistem politik Islam semakin meningkat dikalangan orang Melayu. Ini ditokok tambah dengan kelemahan sistem yang dibawa oleh UMNO, ditokok tambah pula dengan kos sara hidup semakin tinggi. Orang Melayu yang rata-rata hidup dengan makan gaji sangatlah seansitif dengan kenaikan harga keperluan asas walaupun kenaikkan sekadar 5 sen.

Bagimanapula sokongan Melayu pada PKR? Pendapat saya, sokongan orang Melayu terhadap PKR pula adalah sedarhana. Ini disebakan orang Melayu tidak nampak jelas perjuangan dan misi PKR seperti yang orang Cina nampak. Bahkan ramai dikalangan orang Melayu sangsi dengan perjuangan PKR yang sekadar mementingan kuasa individu dan menolak kepentingan bangsa. Bahkan ada dikalangan Melayu hanya kagum dengan corak kepimpinan dan kepetahan Anwar berbicara dan yakin Anwar mampu membela nasib Melayu. Jika kita diteliti, mentaliti ahli-ahli PKR Melayu dengan UMNO tidak ada bezanya, bahkan mereka rata-rata berasal dari penyokong-penyokong UMNO yang kecewa.

Jadi, pada pendapat saya, jika BN terutama UMNO mahukan semua kekuatan, janganlah sesekali bersandarkan kepada teori dan pendapat Dr M. dan Dr M sendiri harus insaf kerana teori itu langsung tidak betul dan hentikan menjaja teori tesebut kesana sini. Dakwaan bahawa kekalahan BN bukan kerana kekuatan pembangkang harus diperbetulkan. Dr M harus akui bahwa pembangkang benar-benar kuat.

Mungkin lebih bijak jika Dr. M boleh memikirkan bersama-sama Najib, bagaimanakan cara lebih kreative untuk menarik kembali minat rakyat kepada BN. Harus diingat, sistem PKR itu telalu ranum dan enak dan ianya terlalu sukar untuk ditandingi oleh sistem pelbagai parti yang mendokong BN selama 56 tahun. Jadi usaha Najib mewujudkan slogan 'Satu Malaysia' mungkin adunan yang mampu menarik semula sokong rakyat terutama bukan Melayu kepada BN. Mungkin slogan ini mampu memberi persaingan sengit kepada sistem satu parti PKR.

Akhir sekali, sedikit nasihat saya untuk Najib, jika teori Dr M sudah didapati gagal, jadi janganlah mempertunggangkan Dr M lagi. Ternyata dia bukan lagi aset untuk memperkuatkan BN. Keputusan Pilihanraya dua bukit yang lepas telah bukitkan kegagalan Mahathir dan teorinya. Jadi apalagi Najib, jangan takut dengan Dr M, jangan ikut telunjuknya. Kalau boleh, tendang sahaja dia keluar dan suruh dia duduk diam-diam dan berperangailah seperti persara-persara yang lain. Jangan takut lagi pada Dr M. Dia tdak boleh membuli anda seperti dia membuli Pak Lah. Cuba jadi seorang PM yang tegas. Belajarlah dari nasib yang menimpa Pak Lah, iaitu seorang manusia yang lemah lembut, berbudi bahasa dan hormatkan Dr M setinggi-tingginya, tetapi Dr M tidak pernah menghargainya Andai kata Pak lah menjadi seorang yang tegas dan 'brutal' terhadap Dr. M, maka sudah lama Dr M dan kroni-kroninya hancur bersepai di alam maya ini. Jangan sesekali beri muka pada Dr. M. Fikir-fikirkanlah Najib weiiii.

www.terjah.com