CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

29 April 2009

Perkauman?

Oleh jaihanmansyi (www.detikdaily.net)

Di sebalik isu hangat hari ini, apa benar ia berkenaan perkauman??? Yang nyata, kebenaran dan hakikatnya, isu perkauman bukanlah satu permasalahan yang kritikal di Malaysia.

Saya masih ingat sewaktu dibangku sekolah rendah, saya berkawan dengan ramai kawan berbangsa Cina dan India. Sepanjang berkawan kalau ada pertengkaran, tidak pernah sekalipun melibatkan hal-hal perkauman. Tidak pernah dihina keturunan mereka.

Akhirnya saya mendapati bahawa bukan soal warna kulit yang menjadi pertelingkahan tetapi masalah agama. Sudah tentu di Malaysia ini begitu banyak agama.

Kerana agama melibatkan akidah (faith) yang menentukan kepercayaan seseorang. Kerana pada saya sejarah agama-agama ini lebih panjang dari sejarah perkauman. Oleh iu saya rasa tidak timbul soal perkauman. Ianya adalah masalah mempertahankan kepercayaan masing-masing. Mungkin kerana merasa terancam atau hak-hak mereka dirampas.

Sepanjang hampir 100 tahun ini, nenek2 dan atuk2 kita boleh sahaja hidup tanpa persengketaan. Saya berasal dari Terengganu dan sepanjang saya membesar saya memerhatikan bagaimana kaum Cina disana sangat menghormati masyarakat Islam. Begitu juga sebaliknya.

Oleh itu, kuncinya ialah hormat dan tidak melekehkan agama lain. Kerana sekiranya kita katakana masalah perkauman, adakah kita akan menolak kaum Cina dan India dan lain-lain kaum yang beragama Islam.

Akhirnya jari-jemari kita (umat Islam dan kaum Melayu) menunjuk kembali kepada kita. Sepanjang kaum Cina dan India berada di negara ini berapa banyakkah usaha dakwah kita buat untuk menarik mereka kepada Islam? Sebaliknya kita menunjukkan sikap dan contoh tidak baik kepada mereka sehingga mereka menjauhi Islam.

Sudah sampai masanya kita memulakan satu revolusi dakwah secara besar-besaran di negara kita. Alangkah bahagianya sekiranya Masyarakat Cina Islam ramai dinegara kita, pasti ekonomi maju berlandaskan Islam. Begitu juga masyarakat India Islam yang rajin. Pasti bertambah makmur. Begitu juga kaum-kaum lain. Tetapi jangan kita menghina agama selain Islam kerana Rasulullah tidak pernah berbuat demikian dan mengajar kita berbuat demikian.

Islam tidak pernah mengenal kaum dan warna kulit. Percayalah tanah besar China jauh lebih dahulu menerima Islam dari kita. Begitu juga dengan India. Apalah yang kita nak banggakan sangat dengan kita beragama Islam sekiranya hanya sekadar beragama tapi tiada penghayatan. Jadi saya percaya sekiranya kena method dakwah yang digunakan pasti masyarakat Cina dan India bahkan kaum lain pun akan menerima Islam kerana nenek moyang mereka telah mebuktikannya di Negara China dan Negara India beratus tahun dahulu…"