Di sebalik kisah Honda, salah satu dari pembuat kereta gergasi di dunia sudah pun menarik diri dari lumba kereta Formula One (F1) kerana kos penyertaan yang semakin tinggi dan keadaan ekonomi dunia yang diambang kegawatan maka rakyat Malaysia tertanya-tanya bilakah Petronas yang membiayai pasukan F1 Sauber-Ptronas dan juga F1 Malaysian Grand Prix akan turut menarik diri dari F1.
Menurut Max Mosley, President International Automobile Federation (FIA), pembiayaan bagi setiap pasukan F1 untuk setahun adalah dalam lingkungan Pound Sterling 300 juta (lebih kurang RM1.6 billion kalau ikut Forex masakini). Maknanya sejak 1999 setiap tahun Petronas membelanjakan lebih kurang RM1.6 billion untuk membiayai penyertaan team Sauber-Petronas dalam F1. Sudah 9 tahun penglibatan Petronas yang bermakna sudah lebih kurang RM14 billion yang telah dibelanjakan untuk F1 Sauber-Petronas. Ini belum lagi termasuk penajaan sepenuhnya F1 Malaysian Grand Prix di Sepang oleh Petronas yang juga bermula sejak 1999.
Kita sudah dapat anggarkan berapa banyak wang telah dihanguskan untuk membiayai pasukan F1 Sauber-Petronas berdasarkan apa yang telah didedahkan oleh Max Mosley. Oleh kerana tiada ketelusan di pihak Petronas maka kita terpakse juga membuat anggaran sebanyak mana telah dibayar oleh Petronas sejak 1999 kepada pihak penganjur F1 untuk memasukkan Malaysian Grand Prix di Sepang dalam senarai F1 circuit.
Di katakan pihak F1 mendapat bayaran terbanyak dari Sepang. Dan setiap tahun bayaran dari Petronas itu dinaikkan dengan ugutan kalau enggan membayarnya, Malaysian Grand Prix Sepang akan dikeluarkan dari senarai circuit F1.
Shanghai adalah salah satu dari circuit F1 dan dilaporkan Shanghai kena membayar pihak F1 sebanyak US$500 juta setahun. Dengar khabarnya Shanghai sedang mempertimbangkan untuk menarik diri memandangkan sambutan dari rakyat Cina terhadap perlumbaan F1 itu tidak seperti yang diinginkan, dan juga kegawatan ekonomi dunia.
Kalau bayaran untuk Sepang adalah yang paling tinggi kepada pihak F1, maka iannya bermakna Petronas terpaksa membayar lebih dari yang dibayar oleh Shanghai; iaitu lebih dari US$500 juta (lebih kurang RM1.7 billion) setahun berdasarkan forex masakini. Maka jumlah bayaran kepada pihak F1 sejak 1999 adalah RM1.7 billion x 9 tahun = RM15.3 billion.
Ini bermakna Petronas telah sejak 1999 membelanjakan untuk F1 lebih kurang RM29.3 billion (pembiayaan pasukan Petronas-Sauber berjumlah lebih kurang RM14 billion campur dengan penajaan F1 Grand Prix Sepang berjumlah lebih kurang RM15.3 billion). RM29.3 billion ini berdasarkan forex US$1=RM3.50 masakini. Kalau pada US$1= RM3.80 dari 1999 hingga 2005 maka berlebihan dari RM30 billion.
Pada tahun ini pihak F1 telah memulakan lumba waktu malam di Singapura. Dengan diadakan grand prix di Singapura ini, pihak F1 dikatakan telah memeras ugut untuk keluarkan Sepang dari senarai perlumbaan F1.
Menurut ceritanya pihak F1 memeras ugut Petronas agar membayar sebanyak US$1 billion (RM3.5 billion) setahun mulai dari tahun 2008 ini jika mahu Sepang dikekalkan dalam senarai circuit F1. Menurut ceritanya lagi pihak pengurusan Petronas telah bersetuju.
Petronas sudah pun membelanjakan lebih kurang RM30 billion. Dan kos pembiayaan pasukan Petronas-Sauber serta kos penajaan Sepang sebagai salah satu dari F1 Circuit dijangka akan terus meningkat setiap tahun. Maka timbul pertanyaan adakah berbaloi membelanjakan wang yang begitu banyak itu untuk mengiklankan negara dan Petronas?
Saya berpendapat iklan "Malaysia Truly Asia" yang disiarkan di media antarabangsa seperti BBC, CNN dan lain-lain dengan kos yang jauh lebih murah adalah lebih berkesan dalam mengiklankan negara kita Malaysia kepada masyarakat dunia. Sering di New York ke atau di London ke atau lain-lain tempat di dunia ini saya telah ditanya adakah saya dari Indonesia. Bila saya kata saya dari Malaysia ada dari mereka dengan senyuman mesra berkata "Malaysia Truly Asia".
Malah iklan "Malaysia Truly Asia" sekarang ditiru konsepnya oleh lain-lain negara seperti Indonesia dan India (iklan "Incredible India"). Mereka meniru konsep "Malaysia Truly Asia" kerana mereka mengiktiraf kejayaan iklan tersebut mempopulerkan Malaysia kepada seluruh dunia. Yang saya ingin tekankan adalah banyak lagi cara dengan kos yang sederhana untuk mempopulerkan negara kita.
Memang ada sekali sekala semasa saya berada di luar negeri saya dengar Malaysia dikaitkan dengan F1 Petronas-Sauber atau F1 grand prix di Sepang. Tetapi penglibatan kita dalam F1 itu lebih disebut secara negatif, iaitu kenapa negara kita yang masih membangun itu berlagak seperti negara maju atau negara kaya.
Malah kalau nak cakap pasal mengiklankan Malaysia, Anwar Ibrahim antara yang lebih berkesan sebagai "iklan" untuk "mempopulerkan" Malaysia. Banyak kali semasa di luar negeri bila mendapatahu saya dari Malaysia saya sering ditanyakan tentang tuduhan palsu kes liwat Anwar Ibrahim.
Saya harap salah seorang dari Ahli Parlimen PR akan membangkitkan dalam parlimen tentang penglibatan Malaysia melalui Petronas dalam F1 yang tak berbaloi tetapi lebih merupakan pembaziran itu.
Lantak lah kalau Petronas itu adalah syarikat swasta sepenunhya. Tetapi Petronas itu syarikat milek kerajaan, bermakna syarikat yang turut dimilekki oleh rakyat secara tidak langsung, dan dengan itu Petronas sepatutnya lebih beramanah dan bertanggungjawab dan tidak membelanjakan wangnya dengan sewenang-wenang.
Dengan kegawatan ekonomi dunia yang sudah pun terkena tempiasnya kepada Malaysia, eloklah kerajaan Malaysia dan Petronas berjimat dan ikut jejak Honda, iaitu menarik diri dari penglibatan dalam F1.